
Kuluneet kesärenkaat ja rankkasateet kasvattavat vesiliirtoriskiä. Harkitse uusien kesärenkaiden ostamista syksyllä parantaaksesi turvallisuutta.
Moni autoilija harkitsee uusia kesärenkaita keväällä. Renkaiden kuluminen ei kuitenkaan noudata kalenteria. Nokian Renkaat suosittelee tarkistamaan renkaiden kunnon huolellisesti syksyisin, jolloin sademäärät kasvavat ja rankkasateet voimistuvat. Se on vuodenaika, jolloin kesärenkaidesi vesiliirto-ominaisuudet joutuvat todelliseen testiin.
Nopeus, rankkasade ja kuluneet kesärenkaat lisäävät vesiliirtoriskiä
Vesiliirtoon joutuu, kun tiellä on runsaasti vettä ja ajonopeus liian suuri olosuhteisiin nähden. Tällöin renkaat menettävät hetkellisesti kosketuksen tienpintaan ja kuljettaja menettää auton hallinnan. Ilmiö on erityisen yleinen syksyisin, sillä toistuvat rankkasateet ja kuluneet kesärenkaat ovat valitettavan huono yhdistelmä.
"Tärkeintä on hidastaa vauhtia rankkasateessa ajettaessa. Mutta jos tarkastellaan renkaiden roolia vesiliirron ehkäisyssä, on riittävä urasyvyys avaintekijä. Tarpeeksi syvät urat varastoivat vettä ja ohjaavat veden pois renkaan ja tien välistä, jolloin rengas säilyttää pidon tiehen", sanoo Nokian Renkaiden kehityspäällikkö Samu Lepistö.
"Uuden kesärenkaan urasyvyys on tyypillisesti noin 8 mm. Siitä on pitkä matka lain sallimaan minimiurasyvyyteen 1,6 millimetriin, jolloin renkaan vesiliirto-ominaisuudet ovat luonnollisesti jo huomattavasti heikommat", Lepistö sanoo. "Testiemme mukaan renkaan kyky vastustaa vesiliirtoa 80 km/h nopeudessa heikkenee selvästi, kun urasyvyys laskee alle neljän millimetrin. Siksi suosittelemme uusien kesärenkaiden hankintaa siinä vaiheessa."
Lepistö korostaa eroa märkäpidon ja vesiliirto-ominaisuuksien välillä. Märkäpito, eli renkaan kyky säilyttää pito ja jarrutusteho märällä tiellä, mitataan yleensä noin yhden millimetrin vesikerroksella. Vesiliirtotestit tehdään huomattavasti syvemmässä vedessä, tyypillisesti 7–10 millimetrissä.
Tämä tarkoittaa sitä, että EU-rengasmerkinnöissä näkyvä märkäpitoluokitus ei kerro, miten rengas käyttäytyy rankkasateessa. "Joissain tapauksissa rengas voi toimia kostealla tiellä vielä kuluneenakin, jos siinä on hyvä märkäpitoon suunniteltu kumiseos myös matalammilla urasyvyyksillä, ja jos rengas on kulunut nopeasti eikä ole vielä alkanut kovettua, mikä yleensä tapahtuu renkaan vanhetessa", Lepistö selittää. "Mutta syvemmässä vedessä, kuten urautuneella tiellä rankkasateessa, vesiliirtoriski kasvaa nopeasti."
Oikea rengaspaine tuo kulutuspinnan teknologian hyödyt esiin
Urasyvyyden ja pintamallin lisäksi myös kulutuspinnan muotoilu ja rengaspaine vaikuttavat renkaan turvallisuuteen rankkasateessa ja syvässä vedessä.
"Urat auttavat veden varastoinnissa, mutta pyöreä ja kapea kosketuspinta toimii kuin veneen keula – se ohjaa vettä renkaan sivuille, jolloin vähemmän vettä kulkee renkaan ja tien välistä", Samu Lepistö sanoo. Kosketuspinnalla tarkoitetaan sitä osaa renkaasta, joka on suoraan kosketuksissa tienpintaan ajon aikana.
Jotta kulutuspinnan muotoilu, jota Lepistö ja muut rengaskehittäjät optimoivat huolellisesti, toimisi parhaalla mahdollisella tavalla, kuljettajan on huolehdittava riittävästä rengaspaineesta.
"Jos rengas on alipaineinen, kulutuspinnan muotoilu ei toimi suunnitellusti."

Voisiko syksy olla täydellinen aika hankkia uudet kesärenkaat?
Turvallisen ajon varmistamiseksi märällä syyskelillä Samu Lepistö suosittelee rengaspaineen ja urasyvyyden tarkistusta. Rengaspaineen voi tarkistaa ja renkaat täyttää maksutta monilla huoltoasemilla sekä rengasliikkeissä. Voi mitata urasyvyyden helposti myös kotona kahden euron kolikolla: jos hopeareunus näkyy, kun kolikko asetetaan pääuraan, urasyvyys on alle 4 mm – ja on aika hankkia uudet kesärenkaat.
"Pitkän ajontäyteisen kesän jälkeen renkaat voivat olla kuluneet, ja syksy tuo tullessaan kesärenkaille kaikista riskialttiimmat olosuhteet. Renkaiden kuluminen ei seuraa vuodenaikoja, vaan se riippuu pääasiassa ajokilometreistä", Lepistö muistuttaa.
"Kuluneiden kesärenkaiden vaihtaminen syksyllä takaa myös lähes uudet renkaat kevääksi, jolloin vaihtelevat lämpötilat vaativat renkaalta luotettavaa suorituskykyä."
Syksyllä rengasostoksille suuntaaville Lepistö suosittelee pohjoismaisiin olosuhteisiin suunniteltuun ja testattuun laatuun panostamista. "Edullisilla renkailla voi olla hyvät ominaisuudet jossain osa-alueessa, mutta ne harvoin toimivat hyvin kaikissa olosuhteissa, toisin kuin premium-renkaat."
Vinkkejä vesiliirtoriskin vähentämiseen
- Käytä laadukkaita renkaita, joiden urasyvyys on vähintään 4 mm.
- Tarkista rengaspaine säännöllisesti. Liian matalat rengaspaineet kasvattavat vesiliirron riskiä.
- Hidasta vauhtia sateella ajaessasi.
- Vältä ajamista vettä täynnä olevissa urissa, joissa vesiliirtoriski on suurempi.
- Jos autosi joutuu vesiliirtoon, pysy rauhallisena. Älä jarruta, vaan pidä ratti suorassa ja suunta eteenpäin, jotta vältät yliohjauksen, kun pito palautuu.
Nokian Tyres Hakka® -kesärenkaat on suunniteltu pohjoismaiseen säähän
Nokian Tyres Hakka® -kesärenkaat on suunniteltu vaihteleviin sääolosuhteisiin, joita pohjoisen ilmasto tarjoaa aikaisesta keväästä myöhäiseen syksyyn. Hakka®-kesärenkaat kehitetään, valmistetaan ja testataan Nokialla, jotta ne sopivat täydellisesti pohjoismaisille teille ja sääolosuhteisiin. Luota paikalliseen asiantuntemukseen vesiliirtoriskin ehkäisyssä sekä erinomaisen märkäpidon, alhaisen melutason ja energiatehokkuuden varmistamisessa.
Löydä ajoneuvoosi ja tarpeisiisi sopivat Nokian Tyres Hakka -kesärenkaat.
Kun ostat Nokian Tyres Hakka®- tai Hakkapeliitta®-renkaat, muista aktivoida Hakka-turva®. Huonon tuurin rikkoessa Nokian Tyres Hakka- tai Hakkapeliitta-renkaasi korjauskelvottomaksi, korvaa maksuton Hakka-turva sinulle uuden renkaan veloituksetta. Turvaa renkaasi ja aktivoi Hakka-turva nyt.
Muistathan, että kuljettajan vastuulla on varmistaa, että renkaat ovat turvalliset ja sopivat ajoneuvoon sekä noudattaa ajoneuvon valmistajan ohjeita oikeasta käytöstä ja huollosta. Ota yhteyttä lähimpään Nokian Renkaiden jälleenmyyjään tai ajoneuvon valmistajaan saadaksesi tarkempia neuvoja.