Talvirenkaiden käyttö ja määräykset Euroopassa

Talvirenkaiden käyttö ja määräykset Euroopassa

Ulkomaille talvella suuntaavan autoilijan kannattaa tutustua kohdemaan talvirengassääntöihin huolellisesti etukäteen, sillä talvirenkaiden käyttöä koskevat määräykset vaihtelevat maittain. Useimmissa Euroopan maissa talvirenkaita on käytettävä tiettynä aikana, tai kun keliolosuhteet ovat selvästi talviset. Talvirengasmääräykset ja niiden ajankohdat ovat Euroopassa maakohtaiset, joten autoilijan on aina syytä selvittää, onko nastarenkaiden käyttö kohdemaassa sallittua, kiellettyä vai pakollista.

Osassa Euroopan maita tietyillä tieosuuksilla ja alueilla vaaditaan lumiketjujen käyttöä. Muutamassa maassa, kuten Iso-Britanniassa ja Tanskassa, laki ei puolestaan puutu lainkaan talvirenkaiden käyttöön. Välttääksesi tapaturmia ja vaaratilanteita, tutustu Euroopan talvirengasmääräyksiin ja muihin talviautoilua koskeviin rajoituksiin eri maiden välillä. Tarkista aina ennen matkaan lähtemistä myös kohdemaan viralliset ohjeistukset talvirenkaiden käytöstä.

Talvirengasmääräykset Euroopassa

Talvirengasmerkinnät

Euroopassa voi maasta riippuen ajaa joko nastarenkailla, nastattomilla talvirenkailla tai läpi vuoden käytettävillä all-season-renkailla. Suomen liukkaissa ja lumisissa ajo-olosuhteissa all-season-renkaat eivät ole turvallinen vaihtoehto talvirenkaille, kun taas Keski-Euroopan lämpimämmässä ilmastossa all-season-renkailla saattaa pärjätä ympäri vuoden. 

Kaikissa talvirenkaissa on oltava oikeanlaiset talvirengasmerkinnät. Turvallisen talvirenkaan tunnistaa parhaiten virallisesta lumihiutalesymbolista, joka löytyy sekä nasta- ja kitkarenkaista. Lumihiutalesymboli tunnetaan myös 3PMSF-merkintänä (3-Peak-Mountain-SnowFlake) ja on hiljalleen korvaamassa aiempaa M+S (Mud + Snow) talvirengasmerkintää. Nykyään esimerkiksi Saksassa M+S-merkintä ei enää riitä, vaan laillisen talvirenkaan merkintä on lumihiutalesymboli. Myös pohjoismaissa M+S-merkintää ollaan korvaamassa lumihiutalesymbolilla.

Talvirengasmääräykset Euroopassa

3PMSF-merkinnän lisäksi EU-rengasmerkintä antaa lisätietoa renkaan turvallisuudesta ja taloudellisuudesta. EU-rengasmerkintä kertoo nastattomista talvirenkaista kaksi olennaista asiaa: lumi- ja jääpidon. Lumipitomerkintä osoittaa, että renkaiden lumipito on riittävä Keski-Euroopan talveen. Jääpitomerkintä puolestaan todistaa, että talvirenkailla ajaminen on turvallista Pohjoismaiden vaativissa talviolosuhteissa. Lumi- ja jääpidon merkintä ei koske nastarenkaita.

Talvirenkaiden urasyvyys

Talvirenkaan urasyvyydellä tarkoitetaan kulutuspinnan pääurien syvyyttä. Renkaiden keskellä olevat leveimmät pintapalat kuluvat ajon myötä, jolloin urasyvyys pienenee. Lain mukaan talvirenkaiden urasyvyyden minimiraja on useimmissa Euroopan maissa 3 mm. Nokian Renkaat suosittelee vaihtamaan talvirenkaat, kun urasyvyyttä on jäljellä 4 mm, sillä tätä kuluneempien renkaiden turvallisuusominaisuuudet heikkenevät merkittävästi.

Talvirenkaiden lumihiutalesymboli toimii hyvänä kulumisvaroittimena. Kun lumihiutalesymboli on kulunut pois, talvirenkaita ei enää ole turvallista käyttää. Lumihiutalesymbolin lisäksi voit myös itse mitata urasyvyyden esimerkiksi kahden euron kolikolla.

Nastattomat vai nastalliset talvirenkaat?

Nastattomia talvirenkaita saa käyttää huoletta missä vain. Pohjoismaissa ei kuitenkaan kannata liukastella Keski-Euroopan olosuhteisiin kehitetyillä nastattomilla talvikumeilla. Varmista aina ajaessasi vaativissa ja liukkaissa talviolosuhteissa, että autossasi on Pohjolan oloihin kehitetyt kitkarenkaat. Pohjoismaiset nastattomat talvirenkaat on suunniteltu jääpitoa ajatellen, kun taas Keski-Euroopan nastattomat talvirenkaat painottavat pitoa märällä alustalla, eikä niiden jääpito riitä pohjolan talveen. 

Erityinen jääpitomerkintä erottelee pohjoismaiset talvirenkaat Keski-Euroopan kollegoistaan. Merkintä on on valmistettu teollisuuden yhteistyönä helpottamaan kuluttajan valintaa.

Nastarengaskielto

Pohjoismaissa suositut nastarenkaat on kielletty kokonaan monessa euroopan maassaTämä ei kuitenkaan tarkoita, että talvirengasmääräyksiä ei olisi. Nastarengaskiellosta huolimatta autoilijoiden täytyy käyttää talvirenkaita maakohtaisten määräysten mukaisesti, mutta renkaissa ei saa olla nastoja. Alla olevasta listasta ja kartasta voit tarkistaa talvirenkaiden käytön eri maissa.

  • Nastarenkaiden käyttö kielletty: Alankomaat, Espanja, Irlanti, Kroatia, Portugali, Puola, Saksa, Slovenia, Slovakia, Tsekki, Unkari
  • Lumiketjujen käyttö kielletty: Alankomaat, Irlanti

Nastarengaskieltoa ja talvirenkaiden käyttöä koskevat maa- ja aluekohtaiset päivämäärät kannattaa myös tarkistaa ajoissa. Talvirengaspakkoa tulee noudattaa vähintään maakohtaisten päivämäärien aikana. Lisätietoja rengasmääräyksistä löydät paikallisten autoliittojen sivuilta.

Nastarenkaiden nopeusrajoitukset

Tietyissä maissa nastoilla ajaville on asetettu nopeusrajoituksia. Nopeusrajoitukset tarkoittavat, että nastarenkaita saa käyttää, jos ajonopeus ei ylitä maakohtaista rajoitusta. Nopeusrajoitukset vaihtelevat yleensä moottoritien ja maantien välillä. Esimerkiksi Italiassa nastarenkailla ajettaessa nopeus ei saa ylittää 90 km/h maantiellä 120 km/h moottoritiellä. Belgiassa ja Ranskassa puolestaan korkein sallittu nopeus on 90 km/h moottoritiellä. 


Nastarenkaiden käyttöön on myös asetettu painorajoituksia. Esimerkiksi Belgiassa, Italiassa, Liettuassa nastarenkaita saa tai on pakollista käyttää alle 3,5 tonnia painavissa ajoneuvoissa. Tietyissä Euroopan maissa nastarenkaiden käytöstä on kerrottava autoon laitettavalla merkillä. Esimerkiksi Itävallassa ja Liettuassa nastarenkailla ajavien autojen takalasiin on hankittava pakollinen nastarengasmerkki.

Lumiketjujen käyttö voi olla pakollistA

Osassa Euroopan maita ja teitä on suositeltavaa, tai jopa pakollista, käyttää lumiketjuja. Ketjujen käyttöpakosta kertovaan liikennemerkkiin voi törmätä esimerkiksi Itävallan ja Sveitsin jyrkillä vuoristoseuduilla. Lumiketjuja koskeva liikennemerkki on sininen pyöreä merkki, jossa on valkoinen rengas. Renkaan päällä näkyy lumiketjut, jotka ovat kyseisellä alueella pakolliset. Liikennemerkki voi myös olla sanallisessa muodossa. Paikoin riittää, että lumiketjut ovat autossa mukana.

Talvirenkaat vuokra-autoon

Jos reissuun lähtö omalla autolla ei houkuttele, voi vuokra-auto olla sopiva ratkaisu. Jo autoa varatessa kannattaa pyytää autoa, jossa on talvirenkaat. Lopulta auton omistaja on aina vastuussa siitä, että auto on varustettu talvikeliin sopivaksi.

Hyvässä kunnossa olevat talvirenkaat, riittävä turvaväli ja alhainen tilannenopeus ovat turvallisen talviajon kulmakiviä sekä vuokra-ajoneuvolla että omalla autolla. Huomioi Euroopassa matkustaessasi myös maakohtaiset suositukset varusteille. Lumiketjujen lisäksi autossa on hyvä olla mukana ainakin heijastinliivi, lumiharja ja -lapio, jääskrapa sekä käynnistyskaapelit.

Katso täältä sinulle parhaat renkaat