Ohjauskulmien säätö

Ohjauskulmien säätö

Ohjauskulmien säätö vaikuttaa olennaisesti auton ajo-ominaisuuksiin sekä renkaiden käyttöikään. Optimaalisilla ohjauskulmilla autosi käyttäytyy turvallisesti ja ennakoitavasti.  

Oikein säädetyt ohjauskulmat ovat ensiarvoisen tärkeät renkaidesi käyttöiän ja oikeaoppisen toiminnan kannalta. Väärin säädettyinä ne aiheuttavat renkaiden epätasaista ja liiallista kulumista sekä heikentävät ajoneuvon ajokäytöstä.  

Löydä autoosi parhaiten sopivat renkaat

Miksi ohjauskulmat kannattaa säätää? 

Vaikka auton ohjauskulmien säätö ei kuulu auton valmistajan suosittelemiin määräaikaishuollon toimenpiteisiin, ei sitä kannata lykätä liian myöhäiseen.  

Varaa ohjauskulmien säätö heti, kun huomaat virheellisistä kulmista johtuvia merkkejä. Näin vältät renkaiden turhaa kulumista ja alustan osien rasittumista. 

Ajoissa tehty ohjauskulmien säätö auttaa monissa asioissa ja ennaltaehkäisee ongelmia renkaiden kanssa. Tutustu alla tärkeimpiin hyötyihin: 

Renkaat kuluvat tasaisesti 

Renkaiden epätasainen kuluminen on yksi selkeimmistä virheellisten ohjauskulmien merkeistä. Kun renkaat ovat oikeassa asennossa, niiden kulutuspinta osuu tasaisesti tien pintaan ja renkaasi kuluvat tasaisesti koko kulutuspinnan alueelta. Näin renkaat tarjoavat turvallista pitoa ja riski vesiliirtoon joutumiselle on matalampi, renkaan toimiessa valmistajan suunnittelemalla tavalla. 

Renkaiden epätasaiseen kulumiseen voivat vaikuttaa myös muut tekijät, kuten renkaan runkovaurio, heikentynyt iskunvaimennus ajoneuvossa tai väärät rengaspaineet. 

Polttoaineenkulutus pienenee 

Väärin säädetyillä ohjauskulmilla auton renkaat eivät ole oikeassa asennossa, jolloin vierintävastus saattaa nousta huomattavasti tavanomaista korkeammaksi.  

Vierintävastuksen kasvaessa autosi joutuu käyttämään enemmän energiaa saman nopeuden ylläpitämiseksi, jolloin myös polttoainetta tai sähköä kuluu turhaan hukkaan. 

Auto ohjautuu turvallisesti 

Kaikista tärkein syy auton ohjauskulmien säätämiseen on ajoturvallisuus. Väärillä ohjauskulmilla ajettaessa auton ohjautuvuus ja ajokäytös saattavat olla arvaamattomia.  

Väärillä ohjauskulmilla ohjaaminen saattaa olla haastavaa tai auto saattaa puoltaa jommallekummalle puolelle, jolloin suoraan ajaminen on haastavaa. 

Ohjauskulmien säätäminen valmistajan ohjearvoihin on helppo ja edullinen tapa huolehtia oman autonsa ajoturvallisuudesta ja edistää omaa turvallisuuttaan liikenteessä. 

 

Milloin ohjauskulmat kannattaa säätää? 

Ohjauskulmien säätö ei kuulu auton tavanomaiseen huolto-ohjelmaan eikä säännöllisiin huoltotoimenpiteisiin.  

Ohjauskulmat tulee kuitenkin tarkistaa ja tarvittaessa säätää heti havaitessasi seuraavia oireita. 

Puoltaminen tai tärinä 

Mikäli kohtaat auton ohjauksessa tai ajettavuudessa ongelmia, on ohjauskulmien tarkastus ja säätäminen edullinen ensihoito. 

Mikäli auto puoltaa jommallekummalle puolelle eli lähtee itsestään ohjautumaan tasaisella alustalla toiselle puolelle, löytyy ongelma usein virheellisesti säädetyistä ohjauskulmista.  

Alustan osien vaihto 

Mikäli autoon joudutaan vaihtamaan alustan osia, on ohjauskulmien säätäminen usein tarpeen. Erityisesti suurempien alustan korjausten myötä tai isolla nopeudella terävään kuoppaan ajamisen jälkeen on syytä tarkastaa alustageometrian oikeellisuus. 

Jos autoon taas asennetaan auton alkuperäisestä eroava alustasarja tai madallusjouset, tulee ohjauskulmat aina säätää. Auton ajokorkeuden muuttaminen vaikuttaa auton ohjausgeometriaan, joten ajoturvallisuus ja ajo-ominaisuudet kärsivät, mikäli ohjauskulmia ei säädetä uudelle alustasarjalle. 

Renkaiden epätasainen kuluminen 

Epätasaisesti kuluvat renkaat ovat selkeä vihje auton alustan ongelmista. Renkaiden kuuluisi tavanomaisesti kulua tasaisesti koko kulutuspinnaltaan, mutta ohjauskulmien ongelmat saattavat aiheuttaa epänormaalia kulumista. 

Esimerkiksi renkaiden kuluminen ulko- tai sisäreuna edellä ovat yleensä merkkejä viallisesta camber- tai aurauskulmasta. 

Mikäli autosi renkaat kuluvat epätasaisesti, tulee syy aina selvittää. Epätasaisesti kuluneet renkaat tulee aina vaihtaa uusiin vian korjauksen yhteydessä, sillä niiden ajo-ominaisuudet ovat heikentyneet. 

Ohjauskulmien säätö ei aina auta 

Joissakin tilanteissa pelkkä ohjauskulmien säätäminen ei välttämättä auta tärinän, puoltamisen tai muiden auton ohjauksen ongelmien ratkaisussa.  

Mikäli auton alustan osat ovat liian kuluneita tai hajonneita, ei ohjauskulmia välttämättä pystytä säätämään ilman näiden vaihtamista. 

 

Missä ja miten ohjauskulmat säädetään? 

Ohjauskulmien säätö onnistuu useimmissa hyvin varustelluissa autokorjaamoissa ja rengasliikkeissä. Myös useat Nokian Renkaiden jälleenmyyjistä tarjoavat ohjauskulmien säätöä.  

Suositeltavaa on mitata auto ns. nelipyöräsuuntauslaitteella, jolloin nähdään kaikkien pyörien kulkusuunta geometriseen keskiakseliin nähden. 

Ohjauskulmien säätö tapahtuu renkaan asennon määrittämisellä ajoneuvon geometriseen keskilinjaan nähden. Renkaista säädetään camber-, caster- ja aurauskulmia, jotta renkaan ajoasento saadaan vastaamaan valmistajan ohjeistamia arvoja. 

Camber 

Camberilla säädetään auton renkaiden kallistusta edestä tai takaa katsottuna. Neutraali nollan camber-kulma tarkoittaa, että rengas on täysin suorassa. Positiivinen camber-kulma tuo renkaiden yläreunaa ulospäin autosta ja negatiivinen lähemmäs autoa.  

Camber-kulma vaikuttaa auton ohjautuvuuteen, renkaiden kontaktipinnan kokoon ja pitoon. Virheellisesti suunnattu camber-kulma kuluttaa renkaita epätasaisesti. Kuluminen näkyy erityisesti renkaan sisä- tai ulkoreunassa.  

Jos huomaat renkaan sisäreunan kuluneen muuta kulutuspintaa voimakkaammin, camber-kulma on todennäköisesti negatiivinen. Renkaan vahva kuluminen ulkoreunasta kielii liian positiivisesta camber-kulmasta. 

Caster 

Caster-kulma tarkoittaa renkaan kallistusta eteen- tai taaksepäin sivusuunnasta katsottuna. Caster-kulma vaikuttaa erityisesti auton ohjauskäyttäytymiseen kaarreajossa sekä ohjaustuntumaan ja ohjauksen palautumiseen.  

Caster-kulma vaikuttaa renkaan kulmaan suhteessa auton kääntymislinjaan eli ylä- ja alapallonivelten läpi kulkevaan linjaan. Se ei vaikuta renkaan tiehen osuvaan kontaktipintaan, eikä näin ollen myöskään renkaan kulumiseen. 

Aurauskulmat 

Aurauskulmilla mitataan sitä, kuinka paljon auton renkaat ovat kallistuneina sisään- tai ulospäin ylhäältä päin katsottuna.  

Positiivinen aurauskulma kääntää renkaiden etupään sisäänpäin, jolloin renkaat ovat hieman “auraavassa” asennossa. Negatiivisilla aurauskulmilla renkaiden etupää on ulospäin autosta, jolloin renkaat harittavat. Auraus- ja harituskulmilla vakautetaan ajoneuvon ajokäytöstä. 

Sekä liiallinen positiivinen että negatiivinen aurauskulma lisäävät renkaan kulumista, renkaan pyöriessä hieman sivuttain suhteessa tiehen. Positiivinen camber-kulma aiheuttaa ylimääräistä kulumista renkaan ulkoreunaan, negatiivisen aurauskulman kuluttaessa renkaan sisäreunaa. 

 

Tarvitseeko renkaat vaihtaa ohjauskulmien säädön jälkeen? 

Renkaiden epätasainen kuluminen on eräs helpoimpia tapoja huomata väärin säädetyt ohjauskulmat.  

Tarkista renkaat säännöllisesti, niin huomaat mahdolliset kulutuspinnan epätasaiset muutokset. Kulumat on helpompi huomata, kun renkaat ovat puhtaat tarkastusta tehdessä. 

Epätasaisesti kuluneilla renkailla ei kannata ajaa, vaan uudet renkaat kannattaa hankkia jo ennen ohjauskulmien säätöä. Tällä tavoin voit ajaa uusilla renkailla suoraan ohjauskulmien säätöön, jollain ohjauskulmat voidaan säätää uusien renkaiden mukaisesti. 

Hanki uusi rengassetti kuluneiden tilalle 

Mikäli autosi ohjauskulmat ovat olleet väärin säädetyt ja renkaasi ovat päässeet kulumaan epätasaisesti, tulee auton renkaat vaihtaa. 

Etsi autoosi sopivat kesä- että talvirenkaat Nokian Renkaiden kattavasta valikoimasta. Kaikki valikoimamme renkaat ovat pohjoismaisiin olosuhteisiin suunniteltuja. 

Henkilöauton renkaiden lisäksi valikoimastamme löytyvät myös katumaastureihin sopivat SUV-renkaat korkeammalla kuormaluokituksella ja kestävyyttä edistävillä ominaisuuksilla. Saat meiltä myös paketti- ja matkailuautoihin sopivat kesä- ja talvirenkaat. 

 

LÖYDÄ AUTOOSI PARHAITEN SOPIVAT RENKAAT