18. kesäkuu 2019 14:00 kategoriassa Yhtiöuutiset

Nokian Renkaat vastaa ilmastonmuutoksen haasteisiin vähentämällä tuotteidensa ympäristövaikutuksia

Nokian Renkaat vähentää kasvihuonepäästöjä alentamalla sekä renkaiden vierintävastusta että valmistuksen energiankäytöstä aiheutuvia päästöjä. Yritys haluaa kulkea eturintamassa ilmastonmuutoksen vaikutusten hillitsemisessä, ja siksi toimenpiteitä kohdistetaan kaikkiin renkaan elinkaaren vaiheisiin. Myös sosiaalinen vastuu on tärkeä huomioida kaikessa toiminnassa.

Nokian Renkaat vastaa ilmastonmuutoksen haasteisiin vähentämällä tuotteidensa ympäristövaikutuksia

- Valmistamme renkaita eri markkinoiden tarpeisiin Suomessa, Venäjällä ja ensi vuodesta lähtien Yhdysvaltojen Daytonin tehtaassamme. Yritystoiminnassamme on keskeistä myös tulevaisuudessa etsiä aktiivisesti keinoja ja toimintamalleja, joilla voimme parantaa renkaiden elinkaaren vastuullisuusajattelua aina raaka-aineista rengasjätteen uusiokäyttöön. Vastuullisuus ulottuu ilmastonmuutoksen hillitsemiseen ja yhtä lailla raaka-aineiden valmistukseen osallistuvien työoikeusasioiden parantamiseen, kertoo Nokian Renkaiden laatu- ja vastuullisuusjohtaja Teppo Huovila.

Nokian Renkaat on jo pitkään aktiivisesti vähentänyt tehtaidensa hiilidioksidipäästöjä siirtymällä vähäpäästöisemmän energian käyttöön sekä parantamalla tuotantoprosessien ja kiinteistöjen energiatehokkuutta.

- Olemme vähentäneet yhden renkaan valmistamisen hiilidioksidipäästöjä 38 prosenttia viidessä vuodessa, Teppo Huovila mainitsee esimerkkinä tehdystä työstä.

Lokakuun alussa Yhdysvaltojen Daytonin tehtaan pitkälle automatisoidut tuotantolinjat hyödyntävät uusinta teknologiaa ja tekevät tuotantolaitoksesta yhden maailman moderneimmista rengastehtaista myös ympäristöystävällisemmän tuotannon osalta.

Uusia raaka-aineita ja viljelijöille kannattavampi elinkeino

EU on listannut luonnonkumin kriittisiin raaka-aineisiin, ja Nokian Renkaat pyrkii aktiivisesti löytämään luonnonkumille korvaajaa. Espanjan Santa Cruz de la Zarzan testikeskuksen läheisyydessä testataan guayule-kasvin viljelyä ja tutkitaan sen käyttöä luonnonkumin korvaajana paikallisen yliopiston ja maanviljelijöiden kanssa.

- Kovia elinoloja kestävä guayule on alueen viljelijöillekin uusi kasvi, joka voisi olla vaihtoehto huonosti kannattavalle viljan viljelylle. Kasvista on myös laajempaa hyötyä: se lisää teollisuuden biomassan käyttöä sekä luo rinnakkaisteollisuutta, summaa Jukka Kasi, Nokian Renkaiden tuote- ja teknologiajohtaja.

Vanhat renkaat pyritään kierrättämään tarkkaan

Pohjoismaissa poistuvien renkaiden palautuminen kierrätykseen toteutuu yli 99-prosenttisesti. Kierrätystä on edistänyt renkaiden hintaan sisältyvä kierrätysmaksu. Kierrätykseen meneville renkaille on kaksi pääkäyttökohdetta: rengasleikkeen ja -rouheen hyödyntäminen maarakennuksessa ja rengasmateriaalin energiakäyttö mm. sementtitehtaissa.

- Euroopan tasolla renkaiden kierrätys on useammissa maissa hyvin organisoitu, mutta esimerkiksi Venäjällä kierrätyksen organisointi on vasta alkuvaiheessa. Olemme mukana Venäjällä edistämässä muun muassa laittomien rengaskaatopaikkojen tyhjentämistä, kertoo Teppo Huovila.

Renkaiden vierintävastus alentaa polttoaineenkulutusta ja päästöjä

Viisaalla rengasvalinnalla voi vähentää ajamisen hiilidioksidipäästöjä.

- Haluamme tarjota autoilijoille mahdollisuuden vaikuttaa omilla rengasvalinnoillaan polttoaineenkulutukseen ja alentaa hiilidioksidipäästöjä. Kun rengaspaineet ovat kohdallaan, voi matalan vierintävastuksen renkailla säästää jopa 0,5 litraa polttoainetta 100 kilometriä kohden, mikä vähentää myös hiilidioksidipäästöjä. Lisäksi hillityllä ajotavalla jokainen autoilija voi vähentää päästöjä entisestään, toteaa Jukka Kasi, Nokian Renkaiden tuote- ja teknologiajohtaja.

Tavoitteena vähentää liikenteen hiilidioksidipäästöjä edelleen

Nokian Renkaiden tavoitteena on laskea jokaisen uuden tuotesukupolven vierintävastusta edellistä alhaisemmaksi. Vuonna 2015 yhtiö asetti tavoitteen vähentää liikenteen hiilidioksidipäästöjä 500 miljoonaa kiloa vuoteen 2020 mennessä.

- Tavoite saavutettiin jo ja nyt työtä jatketaan. Valmistamme pääasiassa EU:n parhaimpiin kuuluvia A-ja B-energialuokan renkaita, ja viime vuonna myymistämme renkaista jopa 91 prosenttia oli polttoaineenkulutusta alentavia, matalan vierintävastuksen renkaita, Jukka Kasi kertoo.

Turvallisuus ja vastuullisuus tuotekehityksen lähtökohtina

Yhtä matkaa ympäristön huomioimisen kanssa kulkee myös Nokian Renkaiden kestävän turvallisuuden periaate: renkaan turvallisuutta lisäävien ominaisuuksien, kuten märkäpidon, kulumiskeston ja vierintävastuksen, on säilyttävä lähes muuttumattomina renkaan vanhentuessa ja kuluessa.

- Tuotekehityksen kaari ulottuu konseptirenkaiden suunnittelupöydältä niiden testaamiseen ympärivuotisesti sekä laboratorioissa mutta myös vaativissa ja autenttisissa olosuhteissa, kuten Ivalon testikeskuksessa. Avaamme ensi vuonna myös uuden testikeskuksen Espanjaan. Tuotekehityksen panostuksista yli puolet kohdennetaan juuri tuotteiden testaamiseen, huomauttaa Jukka Kasi.

Tuotekehitystyössä on tärkeää tehdä yhteistyötä autonvalmistajien kanssa, kuten sähköautojen kohdalla huomioida autojen kehitysvaatimukset. Tuotekehitystyö tähtääkin nopeaan tuotevalikoiman uudistukseen ottaen huomioon sähköautojen erityistarpeet.

- Täysin uuden, eri olosuhteissa turvallisen henkilöautonrenkaan kehittäminen kestää rengastyypistä ja käyttötarkoituksesta riippuen tyypillisesti useita vuosia. Uusien tuotteiden osuus edustaa noin neljännestä vuotuisesta liikevaihdosta, joten niillä on tärkeä merkitys kasvutavoitteissamme, Jukka Kasi tähdentää.

Valtaosa renkaan kasvihuonepäästöistä syntyy ajamisen aikana

Valtaosa, noin 89 prosenttia, renkaan elinkaaren kasvihuonekaasupäästöistä syntyy niiden käytön eli ajoneuvolla ajamisen aikana. Henkilöautojen polttoaineen kulutuksesta ja päästöistä 15-20 prosenttia aiheutuu renkaiden vierintävastuksesta. Renkaiden vierintävastuksella on oleellinen merkitys päästöihin.

Renkaiden ja niiden raaka-aineiden valmistuksen päästöt aiheutuvat lähinnä energiankäytöstä.

Tyypillinen jakautuma:

  • 8 prosenttia renkaan elinkaaren päästöistä syntyy raaka-aineiden valmistamisesta ja kuljetuksesta
  • 2 prosenttia elinkaaren päästöistä syntyy renkaiden valmistamisesta, varastoinnista ja kuljetuksista
  • Vain noin 0,1 prosenttia kokonaispäästöistä syntyy käytöstä poistuvien renkaiden kierrätyksestä.

Lisätietoja:

Teppo Huovila, laatu- ja vastuullisuusjohtaja, Nokian Renkaat, puh. 010 401 7701, [email protected]

Jukka Kasi, tuote- ja teknologiajohtaja, Nokian Renkaat, puh. 044 486 3802, [email protected]