16. helmikuu 2011 11:26
kategoriassa
Tuoteuutiset
Tiedote 16.2.2011
Ainutlaatuista turvallisuutta maailman johtavalta talvirengasvalmistajalta
Uusi Nokian WR -rengasperhe räätälöitiin
Uusi Nokian WR -talvirengaskaksikko yhdistää mestarillisesti turvallisuuden huolettomaan ajonautintoon. Edistyksellinen uuden sukupolven rengasperhe edustaa Nokian Renkaiden räätälintyötä puhtaimmillaan: Nokian WR D3 ja Nokian WR A3 on luotu erilaisille autoille ja kuljettajille talven kaikkiin keleihin. Ympäristöystävällisissä huipputuotteissa nanoteknologia, rypsiöljy ja Nokian Renkaiden vahva talviosaaminen takaavat luotettavan etenemisen Keski-Euroopalle tyypillisissä vaihtelevissa talvioloissa.
Säätilaan liittyvien ääri-ilmiöiden yleistyminen on herättänyt autoilijat arvostamaan laadukkaassa talvirenkaassa turvallisuutta. Varsinkin Keski-Euroopassa on kuluvan talven aikana koettu niin rankat vesisateet kuin sankat lumipyryt. Hellittämätön pito kaikissa olosuhteissa sekä tarkka, mukava ja yllätyksetön ajotuntuma olivatkin uuden talvirengasperheen pitkäjänteisen tuotekehityksen ehdoton tavoite.
- Hyödynsimme parasta osaamistamme talven kaikkien olomuotojen tuntemisesta. Nanotekniikka, uudet materiaalit ja oivallukset sekä moderni tuotantoteknologia mahdollistavat autoilijalle ensiluokkaiset pito- ja käsittelyominaisuudet, Nokian Renkaiden tuotekehitysjohtaja Teppo Huovila linjaa.
Nokian WR:n toimintaa kuvaavat tietokonemallit ja kumisekoituksiin keskittynyt huolellinen laboratoriotyö ohjasivat omaperäisten ratkaisujen löytämiseen. Laajaa tutkimustyötä täydensi tinkimätön testaus Lapin arktisissa olosuhteissa Ivalossa, Nokian Renkaiden omassa testikeskuksessa. Talvitestauksen lisäksi tuotteita hiottiin useilla Keski-Euroopan testiradoilla. Nokian-testiradan uniikki sohjoliirron testausmenetelmä mahdollisti sohjo-ominaisuuksien optimoinnin. Korkealuokkaiset turvaominaisuudet saivat lopullisen konseptinsa kehitystiimien ja tuntuma-ajajien tiiviistä yhteistyöstä.
Vuonna 2010 Keski-Euroopassa myytiin noin 50 miljoonaa henkilöauton talvirengasta, mikä on yli 16 % enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Keski-Euroopan kasvaville talvirengasmarkkinoille suunnatussa Nokian Renkaiden tuoreessa rengasperheessä pyrittiin välttämään kompromissit. Perheeseen suunniteltiin kaksi erilaista pintamallia vastaamaan parhaalla mahdollisella tavalla eri kokoluokkien tarpeeseen. Mittatilaustyölle ominaisesti myös kumisekoitukset ja rakenteet säädettiin vaihtuville keleille sekä erilaisille kuljettajille.
Pintamalliltaan nuolimainen Nokian WR D3 on kestävä vaihtoehto keskikokoisiin ja pienempiin perheautoihin, taloudellista ja turvallista liikkumista arvostavalle. Suurempiin ja tehokkaampiin autoihin optimoidussa Nokian WR A3:ssa painotettiin täsmällistä ja herkkää ajotuntumaa myös korkeammissa nopeuksissa.
Tulokkaiden kulutuspintasekoitus on ennennäkemätön luonnonkumin, silican ja rypsiöljyn yhdistelmä (Cryogenic Canola Compound), jonka avulla optimoidaan talvipito, märkäpito ja kulumiskesto vaihtelevissa lämpötiloissa.
Uudentyyppisen täyssilicasekoituksen toimivuutta tehostaa ns. Cryo-silaani. Rypsiöljy tuo renkaaseen repimislujuutta sekä lisää jää- ja lumipitoa. Sekoituksen suuren silicapitoisuuden ansiosta ympäristöystävällisten Nokian WR -renkaiden vierintävastus on erittäin matala, polttoaineenkulutus alhaisempi, haitalliset päästöt vähäisemmät kuin perinteisillä kilpailijoilla.
Luonteeltaan vihreä Nokian WR on samalla malliesimerkki Nokian Renkaiden kestävän turvallisuuden periaatteesta: sen ominaisuudet säilyvät lähes muuttumattomina myös renkaan vanhentuessa ja kuluessa.
Tutkimusten mukaan sohjo on autoilijalle vieläkin vaarallisempi elementti kuin jää tai vesiliirto. Riski kuolemaan johtavasta onnettomuudesta on yli nelinkertainen kuivaan tiehen verrattuna. Sulavan lumen, tien pinnassa olevan vesipatjan ja mahdollisen jään yhdistelmä tekee tilanteen vaikeaksi kokeneellekin kuljettajalle.
Pyörimissuunnaltaan määrätyssä eli direktionaalisessa Nokian WR D3:ssa sohjoliirtoa torjutaan aktiivisesti uusilla ratkaisuilla.
- Paransimme entisestään vesi- ja sohjoliirron vastustuskykyä kuviopalan etureunan viistolla porrastuksella. Uusi innovaatio eli sohjolinko (Slush Blower) nimensä mukaisesti linkoaa veden ja sohjon pois renkaan urista. Veden ja sohjon poistumista nopeuttavat myös kiillotetut urat, Huovila kertoo.
Huolellisesti testatut rakenne- ja pintamalliratkaisut varmistavat Nokian WR D3:n erinomaiset väistö- ja ohjausominaisuudet sekä hyvän ajovakauden. Kevyttä rullausta ja kestävyyttä parantavat lukuisat tuoreet ratkaisut ja innovaatiot.
Symmetrisen pintamallin muotoilussa etsittiin paras mahdollinen toteutus tietokone- ja lämpökamerasimulaatioiden avulla. Voimakas lamellointi ei riko kuviopalan reunaa, mikä varmistaa erinomaisen pidon, samalla kun kehystetty pala säilyttää jäykkyytensä. Tämä Cool Touch Design minimoi myös turhasta lamellien liikkeestä syntyvän kitkan ja lämmönkehityksen. Rengas rullaa herkästi, mikä tehostaa vaivatonta, energiaa säästävää etenemistä alentamalla vierintävastusta.
Yhtenäisen kulutuspintarakenteen ansiosta Nokian WR D3 reagoi nopeasti ohjausliikkeisiin, sen tiekosketus on rauhallinen ja hiljainen.
Luotettavan ja turvallisen talvirenkaan perusluonteeseen kuuluu hyvä tuntuma alustaan. Samaan aikaan yhä suuremmat moottoritehot ja kasvaneet pyöräkuormat vaativat myös talvirenkailta erikoisominaisuuksia. Pintakuvioinnin, rakenneratkaisujen ja kulutuspintasekoituksen tulee muodostaa vankka mutta käsiteltävyydeltään tunnokas kokonaisuus.
Epäsymmetrinen, ripamainen pintakuvio on osoittautunut Nokian Renkaiden testeissä parhaaksi ratkaisuksi erityisesti nopean ajon renkaissa. Urheilullisessa Nokian WR A3:ssa epäsymmetrinen inside-outside -pintamalli mahdollistaa luotettavan pidon heikentämättä korkean nopeuden ajettavuutta. Renkaan sisäolkapään muotoilu helpottaa veden ja sohjon poistumista tieltä.
- Korkeammissa nopeuksissa korostuu vakaa ajotuntuma. Tämä on erityisesti huomioitu Nokian WR A3.ssa. Vahvan cap & base -rakenteen alaosassa käytetään Nanobase-tukikerrosta. Nanoteknologian mahdollistama pienempi molekyylirakenne parantaa renkaan ohjautuvuutta ja hallintaa kaarreajossa, kaistanvaihdoissa ja väistöissä. Hallittavuus ääritilanteissa on esimerkillinen sekä pitävillä että liukkailla ajoalustoilla. Uuden rakenteen ansiosta Nokian WR A3 on turvallinen ja tarkka vaativissakin oloissa, Huovila sanoo.
Edistyksellistä uusinta tekniikkaa edustava Nanobase-rakenne vähentää myös renkaan haitallista lämmönkehitystä ja alentaa siten vierintävastusta.
Pitkittäisripojen seinämässä olevat golfpallon pintakuviota muistuttavat pyöreät kolot jäähdyttävät kovassakin vauhdissa turvallisesti viihtyvää Nokian WR A3:a. Silent Groove Design nimellä tunnettu keksintö vähentää samalla ilmanvastusta ja tuo polttoaineenkulutuksen pienenemisen kautta lisää ajokilometrejä. Keksintö minimoi menestyksekkäästi myös ajoneuvon sisä- ja ohiajomelua. Kolot leikkaavat ilmavirtauksen synnyttämät ääniherätteet pois estäen epämiellyttävän, ujeltavan äänen syntymisen.
Yksi miellyttävään ajotuntumaan olennaisesti vaikuttava tekijä on juuri rengasääni.
Matkanteon mukavuutta kasvattaa Silent Sidewall Technology. Nokian WR –kaksikon sivupinnasta erottuva vyöhyke suodattaa ajoalustasta kulutuspinnan kautta välittyvän äänen ja värähtelyn kulkeutumisen renkaan jalka-alueelle, mikä pienentää ajoneuvon sisälle tulevaa ääntä.
Tuore innovaatio, 3D Lock Sipe, lukitsee WR A3:n ulkopuolen olka-alueen kuviopalat tiekosketuksessa yhteen, mikä jämäköittää rakennetta. Palat eivät pääse liikkumaan ajettaessa vaan tukevat toisiaan. Lamellien turha liike lakkaa, mikä pienentää lämmönkehitystä ja parantaa entisestään ajettavuutta.
Sujuva liikkuminen talvikelissä edellyttää renkaiden hyvää kuntoa. Kummassakin uutuusrenkaassa on käyttömukavuutta lisäävä kulumisvaroitin (Driving Safety Indicator,DSI), johon on yhdistetty ainutlaatuinen lumikidetunnus eli talvikulumisvaroitin (Winter Safety Indicator).
Nokian Renkaiden patentoima renkaan kuviopaloista löytyvä vakiovaruste osoittaa pääurien syvyyden millimetreinä. Lumikidetunnus on näkyvissä neljän millimetrin uransyvyyteen asti. Kun tunnus häviää, mahdollisuus esimerkiksi sohjoliirtoon kasvaa huomattavasti ja autoilijan on syytä hankkia uudet talvirenkaat riittävän turvallisuuden varmistamiseksi.
Sivupinnassa on tutusti infokenttä painesuosituksia varten. Oikea ilmanpaine täsmentää auton ohjausta ja vähentää renkaiden vaurioita sekä pienentää polttoainekuluja.
Nokian WR:n laaja kokovalikoima kattaa tuotteet 13-tuumaisesta 20-tuumaiseen, T-nopeusluokasta aina W-nopeusluokkaan saakka. Erityisesti Keski-Eurooppaan suunnatut talviuutuudet tulevat vähittäismyyntiin syksyllä 2011.
Cryogenic Canola Compound. Kulutuspintasekoitus on ennennäkemätön kumimatriisin, silican ja rypsiöljyn yhdistelmä, jonka avulla optimoidaan talvipito, märkäpito ja kulumiskesto vaihtelevissa lämpötiloissa. Sekoituksen suuren silicapitoisuuden ansiosta vierintävastus on erittäin matala, polttoaineenkulutus alhaisempi, haitalliset päästöt vähäisemmät kuin perinteisillä kilpailijoilla.
Slush Blower. Kuviopalan etureunan viisto porrastus tehostaa märkä- ja jääpitoa. Sohjolinko linkoaa veden ja sohjon pois renkaan urista.
Cool Touch Design. Voimakas lamellointi ei riko kuviopalan reunaa, mikä varmistaa erinomaisen pidon samalla kun kehystetty pala säilyttää jäykkyytensä. Cool Touch Design minimoi myös lamellien liikkeestä syntyvän kitkan ja lämmönkehityksen. Se jouduttaa vaivatonta, energiaa säästävää etenemistä alentamalla vierintävastusta.
Silent Sidewall Technology. Sivupinnan erikoisvyöhyke katkaisee ajoalustasta kulutuspinnan kautta välittyvän äänen ja värähtelyn. Hillitsee melua, tekee matkanteosta mukavampaa.
Nanobase. Monikerrospintarakenteen alaosassa käytetään erityistä Nanobase-tukikerrosta. Nanoteknologian mahdollistama pienempi molekyylirakenne takaa, että rengas ohjautuu nopeammin ja sen hallittavuus kaarreajossa, kaistanvaihdoissa ja väistöissä ääritilanteissa on esimerkillinen.
Silent Groove Design. Pitkittäisripojen seinämän golfpallon pintakuviota muistuttavat pyöreät kolot jäähdyttävät rengasta ja vähentävät ilmanvastusta. Uusi teknologia parantaa kulumiskestävyyttä ja pienentää polttoaineenkulutusta. Ilmavirtausta hallitsevat kolot estävät myös epämiellyttävän, ujeltavan äänen syntymisen. Muotoilun avulla ajamisesta tulee miellyttävän hiljaista.
3D Lock Sipe. Lukitsee ulkopuolen olka-alueen kuviopalat tiekosketuksessa yhteen. Lamellien turha liike vähenee, minkä ansiosta rengas kestää pidempään heikkojenkin tieolojen rasitukset.
Kiillotetut urat. Tyylikkyys palvelee toiminnallisuutta: sohjo ja vesi virtaavat helposti ja tehokkaasti pois liukkaista, kiillotetuista pääurista sekä sivuille avartuvista urista.
Nokian Renkaat keskittyy ainoana rengasvalmistajana maailmassa tuotteisiin ja palveluihin, jotka helpottavat ihmisten turvallista liikkumista pohjoisissa olosuhteissa. Innovatiivisia renkaita henkilö- ja kuorma-autoihin sekä raskaisiin työkoneisiin markkinoidaan pääosin alueilla, joissa on lunta, metsää ja vuodenaikojen vaihtelusta johtuvat vaativat ajo-olosuhteet.
Yhtiö on jo yli 75 vuoden ajan kehittänyt, testannut ja patentoinut ajoturvallisuutta edistäviä ratkaisuja. Maailman ensimmäinen talvirengas syntyi viimaan ja pakkaseen vuonna 1934. Pohjoisen tietotaidon jalostamat huipputuotteet ovat seuranneet toisiaan. Vuonna 2002 Nokian Renkaat esitteli Nokian WR:n, joka oli samalla maailman ensimmäinen nopeaan ajoon sovitettu talvirengas (M+S). Vuonna 2007 vuorossa oli Nokian WR G2, joka on kerännyt testimenestystä mallikelpoisesta pidostaan ja erikoiskyvystään torjua sohjoliirtoa.
Nokian Renkaat omistaa Vianor-rengasketjun, johon kuuluu yli 770 myyntipistettä 20 maassa. Yhtiön liikevaihto vuonna 2010 oli noin 1 058 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä 3 500. Nokian Renkaiden osake on listattu NASDAQ OMX Helsingissä. Lisätietoja www.nokianrenkaat.fi
Lisätietoja:
Nokian Renkaat Oyj
Tuotekehitysjohtaja Teppo Huovila, puh. 010 401 7701,
teppo.huovila(at)nokiantyres.com
www.nokianrenkaat.fi
Ainutlaatuista turvallisuutta maailman johtavalta talvirengasvalmistajalta
Uusi Nokian WR -rengasperhe räätälöitiin
Keski-Euroopan vaihteleviin talviolosuhteisiin
Uusi Nokian WR -talvirengaskaksikko yhdistää mestarillisesti turvallisuuden huolettomaan ajonautintoon. Edistyksellinen uuden sukupolven rengasperhe edustaa Nokian Renkaiden räätälintyötä puhtaimmillaan: Nokian WR D3 ja Nokian WR A3 on luotu erilaisille autoille ja kuljettajille talven kaikkiin keleihin. Ympäristöystävällisissä huipputuotteissa nanoteknologia, rypsiöljy ja Nokian Renkaiden vahva talviosaaminen takaavat luotettavan etenemisen Keski-Euroopalle tyypillisissä vaihtelevissa talvioloissa.
Säätilaan liittyvien ääri-ilmiöiden yleistyminen on herättänyt autoilijat arvostamaan laadukkaassa talvirenkaassa turvallisuutta. Varsinkin Keski-Euroopassa on kuluvan talven aikana koettu niin rankat vesisateet kuin sankat lumipyryt. Hellittämätön pito kaikissa olosuhteissa sekä tarkka, mukava ja yllätyksetön ajotuntuma olivatkin uuden talvirengasperheen pitkäjänteisen tuotekehityksen ehdoton tavoite.
- Hyödynsimme parasta osaamistamme talven kaikkien olomuotojen tuntemisesta. Nanotekniikka, uudet materiaalit ja oivallukset sekä moderni tuotantoteknologia mahdollistavat autoilijalle ensiluokkaiset pito- ja käsittelyominaisuudet, Nokian Renkaiden tuotekehitysjohtaja Teppo Huovila linjaa.
Nokian WR:n toimintaa kuvaavat tietokonemallit ja kumisekoituksiin keskittynyt huolellinen laboratoriotyö ohjasivat omaperäisten ratkaisujen löytämiseen. Laajaa tutkimustyötä täydensi tinkimätön testaus Lapin arktisissa olosuhteissa Ivalossa, Nokian Renkaiden omassa testikeskuksessa. Talvitestauksen lisäksi tuotteita hiottiin useilla Keski-Euroopan testiradoilla. Nokian-testiradan uniikki sohjoliirron testausmenetelmä mahdollisti sohjo-ominaisuuksien optimoinnin. Korkealuokkaiset turvaominaisuudet saivat lopullisen konseptinsa kehitystiimien ja tuntuma-ajajien tiiviistä yhteistyöstä.
Nokian WR D3 taloudelliselle kuljettajalle, Nokian WR A3 urheilulliseen ajoon
Vuonna 2010 Keski-Euroopassa myytiin noin 50 miljoonaa henkilöauton talvirengasta, mikä on yli 16 % enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Keski-Euroopan kasvaville talvirengasmarkkinoille suunnatussa Nokian Renkaiden tuoreessa rengasperheessä pyrittiin välttämään kompromissit. Perheeseen suunniteltiin kaksi erilaista pintamallia vastaamaan parhaalla mahdollisella tavalla eri kokoluokkien tarpeeseen. Mittatilaustyölle ominaisesti myös kumisekoitukset ja rakenteet säädettiin vaihtuville keleille sekä erilaisille kuljettajille.
Pintamalliltaan nuolimainen Nokian WR D3 on kestävä vaihtoehto keskikokoisiin ja pienempiin perheautoihin, taloudellista ja turvallista liikkumista arvostavalle. Suurempiin ja tehokkaampiin autoihin optimoidussa Nokian WR A3:ssa painotettiin täsmällistä ja herkkää ajotuntumaa myös korkeammissa nopeuksissa.
Cryogenic Canola Compound tuo äärimmäistä jää-, lumi- ja märkäpitoa
Tulokkaiden kulutuspintasekoitus on ennennäkemätön luonnonkumin, silican ja rypsiöljyn yhdistelmä (Cryogenic Canola Compound), jonka avulla optimoidaan talvipito, märkäpito ja kulumiskesto vaihtelevissa lämpötiloissa.
Uudentyyppisen täyssilicasekoituksen toimivuutta tehostaa ns. Cryo-silaani. Rypsiöljy tuo renkaaseen repimislujuutta sekä lisää jää- ja lumipitoa. Sekoituksen suuren silicapitoisuuden ansiosta ympäristöystävällisten Nokian WR -renkaiden vierintävastus on erittäin matala, polttoaineenkulutus alhaisempi, haitalliset päästöt vähäisemmät kuin perinteisillä kilpailijoilla.
Luonteeltaan vihreä Nokian WR on samalla malliesimerkki Nokian Renkaiden kestävän turvallisuuden periaatteesta: sen ominaisuudet säilyvät lähes muuttumattomina myös renkaan vanhentuessa ja kuluessa.
Nokian WR D3: Sohjolinko torjuu vesi- ja sohjoliirtoa
Tutkimusten mukaan sohjo on autoilijalle vieläkin vaarallisempi elementti kuin jää tai vesiliirto. Riski kuolemaan johtavasta onnettomuudesta on yli nelinkertainen kuivaan tiehen verrattuna. Sulavan lumen, tien pinnassa olevan vesipatjan ja mahdollisen jään yhdistelmä tekee tilanteen vaikeaksi kokeneellekin kuljettajalle.
Pyörimissuunnaltaan määrätyssä eli direktionaalisessa Nokian WR D3:ssa sohjoliirtoa torjutaan aktiivisesti uusilla ratkaisuilla.
- Paransimme entisestään vesi- ja sohjoliirron vastustuskykyä kuviopalan etureunan viistolla porrastuksella. Uusi innovaatio eli sohjolinko (Slush Blower) nimensä mukaisesti linkoaa veden ja sohjon pois renkaan urista. Veden ja sohjon poistumista nopeuttavat myös kiillotetut urat, Huovila kertoo.
Cool Touch tehostaa kevyttä rullausta
Huolellisesti testatut rakenne- ja pintamalliratkaisut varmistavat Nokian WR D3:n erinomaiset väistö- ja ohjausominaisuudet sekä hyvän ajovakauden. Kevyttä rullausta ja kestävyyttä parantavat lukuisat tuoreet ratkaisut ja innovaatiot.
Symmetrisen pintamallin muotoilussa etsittiin paras mahdollinen toteutus tietokone- ja lämpökamerasimulaatioiden avulla. Voimakas lamellointi ei riko kuviopalan reunaa, mikä varmistaa erinomaisen pidon, samalla kun kehystetty pala säilyttää jäykkyytensä. Tämä Cool Touch Design minimoi myös turhasta lamellien liikkeestä syntyvän kitkan ja lämmönkehityksen. Rengas rullaa herkästi, mikä tehostaa vaivatonta, energiaa säästävää etenemistä alentamalla vierintävastusta.
Yhtenäisen kulutuspintarakenteen ansiosta Nokian WR D3 reagoi nopeasti ohjausliikkeisiin, sen tiekosketus on rauhallinen ja hiljainen.
Nokian WR A3: Nanobase optimoi vakauden
Luotettavan ja turvallisen talvirenkaan perusluonteeseen kuuluu hyvä tuntuma alustaan. Samaan aikaan yhä suuremmat moottoritehot ja kasvaneet pyöräkuormat vaativat myös talvirenkailta erikoisominaisuuksia. Pintakuvioinnin, rakenneratkaisujen ja kulutuspintasekoituksen tulee muodostaa vankka mutta käsiteltävyydeltään tunnokas kokonaisuus.
Epäsymmetrinen, ripamainen pintakuvio on osoittautunut Nokian Renkaiden testeissä parhaaksi ratkaisuksi erityisesti nopean ajon renkaissa. Urheilullisessa Nokian WR A3:ssa epäsymmetrinen inside-outside -pintamalli mahdollistaa luotettavan pidon heikentämättä korkean nopeuden ajettavuutta. Renkaan sisäolkapään muotoilu helpottaa veden ja sohjon poistumista tieltä.
- Korkeammissa nopeuksissa korostuu vakaa ajotuntuma. Tämä on erityisesti huomioitu Nokian WR A3.ssa. Vahvan cap & base -rakenteen alaosassa käytetään Nanobase-tukikerrosta. Nanoteknologian mahdollistama pienempi molekyylirakenne parantaa renkaan ohjautuvuutta ja hallintaa kaarreajossa, kaistanvaihdoissa ja väistöissä. Hallittavuus ääritilanteissa on esimerkillinen sekä pitävillä että liukkailla ajoalustoilla. Uuden rakenteen ansiosta Nokian WR A3 on turvallinen ja tarkka vaativissakin oloissa, Huovila sanoo.
Edistyksellistä uusinta tekniikkaa edustava Nanobase-rakenne vähentää myös renkaan haitallista lämmönkehitystä ja alentaa siten vierintävastusta.
Golfpallosta tuttu Silent Groove Design – miellyttävämpi tuntuma, enemmän kilometrejä
Pitkittäisripojen seinämässä olevat golfpallon pintakuviota muistuttavat pyöreät kolot jäähdyttävät kovassakin vauhdissa turvallisesti viihtyvää Nokian WR A3:a. Silent Groove Design nimellä tunnettu keksintö vähentää samalla ilmanvastusta ja tuo polttoaineenkulutuksen pienenemisen kautta lisää ajokilometrejä. Keksintö minimoi menestyksekkäästi myös ajoneuvon sisä- ja ohiajomelua. Kolot leikkaavat ilmavirtauksen synnyttämät ääniherätteet pois estäen epämiellyttävän, ujeltavan äänen syntymisen.
Yksi miellyttävään ajotuntumaan olennaisesti vaikuttava tekijä on juuri rengasääni.
Matkanteon mukavuutta kasvattaa Silent Sidewall Technology. Nokian WR –kaksikon sivupinnasta erottuva vyöhyke suodattaa ajoalustasta kulutuspinnan kautta välittyvän äänen ja värähtelyn kulkeutumisen renkaan jalka-alueelle, mikä pienentää ajoneuvon sisälle tulevaa ääntä.
Tuore innovaatio, 3D Lock Sipe, lukitsee WR A3:n ulkopuolen olka-alueen kuviopalat tiekosketuksessa yhteen, mikä jämäköittää rakennetta. Palat eivät pääse liikkumaan ajettaessa vaan tukevat toisiaan. Lamellien turha liike lakkaa, mikä pienentää lämmönkehitystä ja parantaa entisestään ajettavuutta.
Talvikulumisvaroitin lisää turvallisuutta ja käyttömukavuutta
Sujuva liikkuminen talvikelissä edellyttää renkaiden hyvää kuntoa. Kummassakin uutuusrenkaassa on käyttömukavuutta lisäävä kulumisvaroitin (Driving Safety Indicator,DSI), johon on yhdistetty ainutlaatuinen lumikidetunnus eli talvikulumisvaroitin (Winter Safety Indicator).
Nokian Renkaiden patentoima renkaan kuviopaloista löytyvä vakiovaruste osoittaa pääurien syvyyden millimetreinä. Lumikidetunnus on näkyvissä neljän millimetrin uransyvyyteen asti. Kun tunnus häviää, mahdollisuus esimerkiksi sohjoliirtoon kasvaa huomattavasti ja autoilijan on syytä hankkia uudet talvirenkaat riittävän turvallisuuden varmistamiseksi.
Sivupinnassa on tutusti infokenttä painesuosituksia varten. Oikea ilmanpaine täsmentää auton ohjausta ja vähentää renkaiden vaurioita sekä pienentää polttoainekuluja.
Nokian WR:n laaja kokovalikoima kattaa tuotteet 13-tuumaisesta 20-tuumaiseen, T-nopeusluokasta aina W-nopeusluokkaan saakka. Erityisesti Keski-Eurooppaan suunnatut talviuutuudet tulevat vähittäismyyntiin syksyllä 2011.
Nokian WR D3 - Forget the Forecast
- Pettämätön pito niin märällä, kuivalla kuin lumisellakin tiellä
- Kestävä ja taloudellinen vaativassakin käytössä
- Torjuu tehokkaasti vesi- ja sohjoliirtoa
- Rullaa kevyesti ympäristöä ja polttoainetta säästäen
- Innovaatiot: Cryogenic Canola Compound, Slush Blower, Cool Touch Design, Silent Sidewall Technology, Kiillotetut urat, DSI + WSI
Nokian WR A3 - Forget the Forecast
- Äärimmäinen pito ja tuntuma talven kaikissa keleissä
- Vakaa ja helposti hallittava myös korkeammissa nopeuksissa
- Rullaa kevyesti ympäristöä ja polttoainetta säästäen
- Innovaatiot: Cryogenic Canola Compound, Nanobase, 3D Lock Sipe, Silent Groove Design, Silent Sidewall Technology, Kiillotetut urat, DSI + WSI
Innovaatiot:
Cryogenic Canola Compound. Kulutuspintasekoitus on ennennäkemätön kumimatriisin, silican ja rypsiöljyn yhdistelmä, jonka avulla optimoidaan talvipito, märkäpito ja kulumiskesto vaihtelevissa lämpötiloissa. Sekoituksen suuren silicapitoisuuden ansiosta vierintävastus on erittäin matala, polttoaineenkulutus alhaisempi, haitalliset päästöt vähäisemmät kuin perinteisillä kilpailijoilla.
Slush Blower. Kuviopalan etureunan viisto porrastus tehostaa märkä- ja jääpitoa. Sohjolinko linkoaa veden ja sohjon pois renkaan urista.
Cool Touch Design. Voimakas lamellointi ei riko kuviopalan reunaa, mikä varmistaa erinomaisen pidon samalla kun kehystetty pala säilyttää jäykkyytensä. Cool Touch Design minimoi myös lamellien liikkeestä syntyvän kitkan ja lämmönkehityksen. Se jouduttaa vaivatonta, energiaa säästävää etenemistä alentamalla vierintävastusta.
Silent Sidewall Technology. Sivupinnan erikoisvyöhyke katkaisee ajoalustasta kulutuspinnan kautta välittyvän äänen ja värähtelyn. Hillitsee melua, tekee matkanteosta mukavampaa.
Nanobase. Monikerrospintarakenteen alaosassa käytetään erityistä Nanobase-tukikerrosta. Nanoteknologian mahdollistama pienempi molekyylirakenne takaa, että rengas ohjautuu nopeammin ja sen hallittavuus kaarreajossa, kaistanvaihdoissa ja väistöissä ääritilanteissa on esimerkillinen.
Silent Groove Design. Pitkittäisripojen seinämän golfpallon pintakuviota muistuttavat pyöreät kolot jäähdyttävät rengasta ja vähentävät ilmanvastusta. Uusi teknologia parantaa kulumiskestävyyttä ja pienentää polttoaineenkulutusta. Ilmavirtausta hallitsevat kolot estävät myös epämiellyttävän, ujeltavan äänen syntymisen. Muotoilun avulla ajamisesta tulee miellyttävän hiljaista.
3D Lock Sipe. Lukitsee ulkopuolen olka-alueen kuviopalat tiekosketuksessa yhteen. Lamellien turha liike vähenee, minkä ansiosta rengas kestää pidempään heikkojenkin tieolojen rasitukset.
Kiillotetut urat. Tyylikkyys palvelee toiminnallisuutta: sohjo ja vesi virtaavat helposti ja tehokkaasti pois liukkaista, kiillotetuista pääurista sekä sivuille avartuvista urista.
Nokian Renkaat – talviolojen asiantuntija
Nokian Renkaat keskittyy ainoana rengasvalmistajana maailmassa tuotteisiin ja palveluihin, jotka helpottavat ihmisten turvallista liikkumista pohjoisissa olosuhteissa. Innovatiivisia renkaita henkilö- ja kuorma-autoihin sekä raskaisiin työkoneisiin markkinoidaan pääosin alueilla, joissa on lunta, metsää ja vuodenaikojen vaihtelusta johtuvat vaativat ajo-olosuhteet.
Yhtiö on jo yli 75 vuoden ajan kehittänyt, testannut ja patentoinut ajoturvallisuutta edistäviä ratkaisuja. Maailman ensimmäinen talvirengas syntyi viimaan ja pakkaseen vuonna 1934. Pohjoisen tietotaidon jalostamat huipputuotteet ovat seuranneet toisiaan. Vuonna 2002 Nokian Renkaat esitteli Nokian WR:n, joka oli samalla maailman ensimmäinen nopeaan ajoon sovitettu talvirengas (M+S). Vuonna 2007 vuorossa oli Nokian WR G2, joka on kerännyt testimenestystä mallikelpoisesta pidostaan ja erikoiskyvystään torjua sohjoliirtoa.
Nokian Renkaat omistaa Vianor-rengasketjun, johon kuuluu yli 770 myyntipistettä 20 maassa. Yhtiön liikevaihto vuonna 2010 oli noin 1 058 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä 3 500. Nokian Renkaiden osake on listattu NASDAQ OMX Helsingissä. Lisätietoja www.nokianrenkaat.fi
Lisätietoja:
Nokian Renkaat Oyj
Tuotekehitysjohtaja Teppo Huovila, puh. 010 401 7701,
teppo.huovila(at)nokiantyres.com
www.nokianrenkaat.fi