Uniikki nastakonsepti: Uusi Nokian Hakkapeliitta 9 SUV – Tasapainoista pitoa, vakaata ja kestävää menoa
Tiedote 27.1.2017
Nokian Renkaiden katumaastureihin kehitetty nastarengasuutuus Nokian Hakkapeliitta 9 SUV pitää vankasti ja etenee vakaasti alan moderneimman nastateknologian ja uusien innovaatioiden ansiosta. Tasapainoinen pitkittäis- ja sivuttaispito tekee ajamisesta turvallista ja huoletonta olipa vastassa jäätä, lunta tai sohjoa. Patentoitu, uudessa Hakkapeliitta 9 -henkilöautonrenkaassa menestyksekkäästi käytettävä funktionaalinen nastakonsepti (Nokian Tyres Functional Stud Concept) ja kulutuspinnan kumiseos jalostettiin edelleen vahvaa suorituskykyä vaativaan SUV-käyttöön. Sivupinnassa käytetty aramid-kuitua hyödyntävä Aramid Sidewall -teknologia optimoi kestävyyden.
Jämäkän Nokian Hakkapeliitta 9 SUV:n kattava ja moderni 51 tuotteen kokovalikoima 16-tuumaisesta 21-tuumaiseen saakka on kokonaisuudessaan kuluttajien saatavilla syksyn 2017 talvirengassesongissa. Monipuolisesta valikoimasta löytyy paljon erikoistuotteita, jotka hyödyntävät Flat Run -teknologiaa tai ovat XL-merkittyjä eli renkaiden kantavuus on kyseisessä koossa korkein mahdollinen. Lehtitestien kärkitiloja hallitsevan Hakkapeliitta-talvirengasperheen uuden tulokkaan tärkeimmät markkina-alueet ovat Pohjoismaat, Venäjä ja Pohjois-Amerikka.
Funktionaalinen nastakonsepti maksimoi tasapainoisen pidon
Pohjoisen ankarien talvikelien jämerä hallitsija Nokian Hakkapeliitta 9 SUV on pintamalliltaan symmetrinen ja direktionaalinen, eli pyörimissuunnaltaan määrätty. Vaihtelevissa talvikeleissä parhaaksi todettu muotoilu tukee nastojen leveää jaottelua, joka vahvistaa pitoa ja hiljaisempaa ajoääntä. Suorituskykyisissä ja korkeissa SUV-autoissa erityisesti tasapainoisten pito-ominaisuuksien hallinta on olennaista.
– Uuden Nokian Hakkapeliitta 9 SUV:n ainutlaatuinen funktionaalinen nastakonsepti varmistaa katumaasturikuljettajalle erinomaisen pitkittäispidon lisäksi ylivertaisen sivuttaispidon jäällä ja lumella. Uuden nastakonseptin ansiosta pituus- ja sivuttaissuuntainen jääpito ovat todella hyvin tasapainossa, minkä ansiosta ohjautuvuus ja vakaus säilyvät myös kun tien päällä vaaditaan nopeaa reagointia, Nokian Renkaiden tutkimus- ja kehitysjohtaja Juha Pirhonen kertoo.
Vallankumouksellisessa funktionaalisessa nastakonseptissa on oma räätälöity nastansa sekä renkaan kulutuspinnan keskialueella että renkaan olkapääalueilla. Erilaiset nastat renkaiden eri osissa toimivat aktiivisina turvavarusteina. Keskialueen nastalla maksimoidaan vankka pitkittäispito jarrutuksessa ja kiihdytyksessä.
Olkapääalueiden nastat tuottavat ensiluokkaista sivuttaispitoa, jota kaivataan varsinkin kaarreajossa liukkaalla alustalla. Nastan pitosärmä kohtaa aina mahdollisimman suuren osuuden ajoalustasta, mikä maksimoi sivuttaispidon. Nastojen rungon yläosa on viistetty, minkä ansiosta nasta kykenee tunkeutumaan aikaisempaa syvemmälle jäähän. Tämä tuntuu parantuneena jääpitona.
Nastojen täsmällistä kosketusta ajoalustaan hallitaan Eco Stud 9 -konseptilla. Kaikki nastat sijoitetaan ja asemoidaan tarkkaan suunniteltuun paikkaansa uusinta teknologiaa
hyödyntävällä nastoitustekniikalla. Nastojen sijoittelu on tietokoneoptimoitu ja räätälöity kokokohtaisesti. Uudessa Hakkapeliitta 9 SUV:ssa pettämätöntä pitoa ovat varmistamassa myös raskaaseen katumaasturikäyttöön mitoitetut nastat.
Snow Grip Booster -leikkaukset pintakuvion keskialueen välipalojen molemmilla reunoilla antavat lisää lumipitoa parantavia teräviä särmiä sekä pitkittäissuuntaan että sivuttaissuuntaan. Olkapääalueiden aggressiiviset Deep Snow Booster -leikkaukset tuovat lisäpitoa, kun siirrytään syvään lumeen.
Varmaa etenemistä, oivallista pitoa
Katumaastureiden ajohallintajärjestelmiä aktiivisesti tukeva Nokian Hakkapeliitta 9 SUV kantaa ja hallitsee suuret pyöräkuormansa tarkasti ja joustavasti. Moninaiset oivallukset tehostavat ajovakautta.
– Kovaan ja monipuoliseen käyttöön suunnitellussa Nokian Hakkapeliitta 9 SUV:ssa on jäykistetty olkapääalue, joka on toteutettu tukisilloilla olkapääpalojen välissä. Näillä tuilla pienennetään kuviopalojen keskinäistä liikettä, mikä parantaa ajovakautta, Pirhonen sanoo.
Uusi ympäristöystävällinen kulutuspintasekoitus räätälöitiin monipuoliseen SUV-käyttöön. Laajalla lämpötila-alueella toimiva erikoiskumisekoitus kestää pitkään sekä takaa turvallisen pidon ja vakaan ajotuntuman.
Kestävä ja vahva kaksinkertainen runkorakenne tuo myös tarvittavaa lisäjämäkkyyttä liikkumiseen, olipa kyse maaseudun sorateistä tai kaupungin valtaväylistä.
Täsmätietoa renkaan kunnosta
Talviturvallisuutta ja käyttömukavuutta kasvattaa sivupinnan infoalueelta löytyvä paikka- ja painemuisti. Infoalueelle voidaan merkitä vaihdon yhteydessä oikeat paineet ja käyttöpaikka.
Kulutuspinnasta löytyy myös Nokian Renkaiden patentoima uransyvyysmittari (DSI – Driving Safety Indicator). Renkaan keskipinnassa olevat numerot ilmaisevat montako millimetriä renkaan pääurissa on kulutuspintaa jäljellä. Lumikidetunnus eli talvikulumisvaroitin (WSI) säilyy näkyvissä neljän millimetrin uransyvyyteen asti. Lumikiteen kuluttua pois autoilijan kannattaa hankkia uudet renkaat riittävän talviturvallisuuden varmistamiseksi.
Nokian Hakkapeliitta 9 SUV – Luonnollista sopeutumiskykyä (Naturally functional)
- Tasapainoinen sivuttais- ja pitkittäispito jäällä ja lumella
- Äärimmäisen vakaa ja jämäkkä ohjaustuntuma
- Enemmän ajokilometrejä kestävän rakenteen ja Aramid-sivupintojen ansiosta
Pääinnovaatiot:
Funktionaalinen nastakonsepti (Nokian Tyres Functional Stud Concept). Äärimmäistä talvipitoa. Oma räätälöity nastansa renkaan kulutuspinnan keskialueella ja oma nastansa renkaan olkapääalueilla. Jarruttaessa, kiihdyttäessä ja kaarreajossa luonnollisen tehokkaasti toimivat erilaiset nastat varmistavat erinomaisen pitkittäispidon lisäksi ylivertaista sivuttaispitoa jäisellä ja lumisella alustalla.
Eco Stud 9 -konsepti. Enemmän talviturvallisuutta, pehmeämpi tiekosketus. Kaksi erimallista nastaa, tiekosketusta vaimentava Eco Stud -nastatyyny, nastan alalaipan keskellä nastaiskua pienentävä ilmatila ja keskinastojen viistetyt kovametallikärjet. Viistetyt nastakärjet jakavat nastan iskuvoiman suuremmalle alalle. Ympäristöystävällinen moderni nastakonsepti vähentää tienkulumista ja varmistaa, että äänitaso on miellyttävällä tasolla.
Jäykistetty olkapääalue. Vakaampi ajotuntuma. Tukisillat olkapääpalojen välissä pienentävät kuviopalojen keskinäistä liikettä, mikä parantaa ajovakautta.
Aramid Sidewall –teknologia. Ainutlaatuista kestävyyttä. Sivupintasekoitus sisältää äärimmäisen vahvaa aramid-kuitua. Samaa materiaalia hyödynnetään lentokoneteollisuudessa ja sotilaskäytössä. Aramid-kuitu vahvistaa sivupinnan kestämään entistä paremmin yllättäviä iskuja ja viiltoja.
Snow Grip Booster. Erinomainen lumipito. Pintakuvion keskialueen välipalojen molemmilla reunoilla olevat leikkaukset tuovat lisää lumipitoa parantavia teräviä särmiä.
Deep Snow Booster. Lisäpitoa lumiselle tielle. Olkapääalueiden aggressiiviset Deep Snow Booster -leikkaukset tuovat lisäpitoa, kun siirrytään syvään lumeen.
Ympäristöystävällinen kulutuspintasekoitus. Vakuuttavaa talvipitoa, vakautta ja kestävyyttä Uudentyyppisessä ympäristöystävällisessä talvisekoituksessa yhdistyy talviturvallisuus ja kestävyys. Uusi Green Elasto Proof–biomateriaali säilyttää kumisekoituksen elastisena myös alhaisissa lämpötiloissa. Rypsiöljy parantaa kulutuspintasekoituksen repimislujuutta. Laajalla lämpötila-alueella toimiva erikoiskumisekoitus kestää pitkään sekä takaa turvallisen pidon ja vakaan ajotuntuman.
Stability support network –pintakuviointi. Vakaa ja mukava ajotuntuma. Vankka uran pohjalta jäykkä ja yhtenäinen pintamallin tukiverkko nousee kohti tiekosketusta yhä enemmän uritettuna ja lameloituna.
3D-lukkolamelli. Tarkempi ajotuntuma. 3D-lukkolamellit lukitsevat kuviopalat tiekosketuksessa yhteen, mikä parantaa ajettavuutta kaarteissa ja väistötilanteissa.
Ultra High Tensile Stee l–teräsvyörakenne. Tasapainoinen ja tarkka ajotuntuma, lisää nautinnollisia ajokilometrejä. Vahva High Tensile Steel -teräsvyörakenne mahdollistaa kevyen mutta lujan rakenteen, joka tuntuu tarkkana käsiteltävyytenä myös kovemmissa nopeuksissa väistöissä ja kaistanvaihdoissa. Enemmän ajokilometrejä myös parantuneen viillon- ja pistonkestävyyden ansiosta.
Clinch-erikoiskumisekoitus. Optimoitu kestävyys, matala melutaso. Kumisekoitus painautuu vanteen sarveen joustavasti ja antaa jalka-alueelle enemmän kestävyyttä. Keksintö minimoi menestyksekkäästi myös ajoneuvon sisämelua, koska se vaimentaa renkaan rungosta tulevia värähtelyitä estäen niiden kulkeutumisen vanteeseen ja edelleen ajoneuvon sisään.
Lisää aiheesta: www.nokiantyres.com/Hakkapeliitta9
Lisätietoja:
Nokian Renkaat Oyj,
Tutkimus- ja kehitysjohtaja Juha Pirhonen, puh. +358 10 401 7708
[email protected]
Teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri, puh. +358 10 401 7621
[email protected]