29. elokuu 2012 09:48
kategoriassa
Tuoteuutiset
Ainutlaatuinen kesärengasuutuus Nokian Renkailta:
Nokian Renkaat tuo markkinoille Nokian eLine -kesärenkaan, jonka polttoainetehokkuus ja märkäpito edustavat uuden EU-rengasmerkinnän kärkeä eli A-luokkaa. Maailman johtavan talvirengasvalmistajan teknologinen taidonnäyte ei ole konseptirengas vaan kuluttajille suunnattu huipputuote. Nokian eLine on kuluttajien saatavilla asteittain kesällä 2013. Se soveltuu pienempiin autoihin, kaikille kuljettajille jotka arvostavat tulevaisuuden ratkaisuja, alan parasta polttoainetehokkuutta ja turvallisia pito-ominaisuuksia.
Nykyaikainen autonrengas kätkee sisälleen huipputekniikkaa ja yli sata raaka-ainetta. Se on monimutkainen yhdistelmä fysiikkaa, nanoteknologiaa ja edistyksellisiä materiaaleja, joilla jokaisella on oma tarkka tehtävänsä.
- Lähestyimme seuraavan sukupolven renkaan kehittämistä aivan uudella tavalla. Havaitsimme että vierintävastus ja märkäpito ja eivät ole toisiaan pois sulkevia ominaisuuksia. Molemmat ominaisuudet voidaan maksimoida samaan aikaan heikentämättä tasapainoista kokonaisuutta. Tämä on edellyttänyt kokonaan uusia rakenneratkaisuja, pintageometrian muutosta ja modernin kumisekoitusteknologian soveltamista, Nokian Renkaiden tuotekehityspäällikkö Juha Pirhonen selittää.
Lukuisat tekniset ratkaisut erottavat Nokian eLine -renkaan tavallisista kesärenkaista. Edistyksellisen renkaan hitausmomenttia on pienennetty merkittävästi, minkä ansiosta rengas reagoi tunnokkaasti ohjausliikkeisiin. Hitausmomentti pyrkii vastustamaan ohjausliikettä samoin kuin hyrrä pyöriessään pyrkii vastustamaan kaatumista. Nokian eLinen käsiteltävyys on helppoa ja nopeaa myös yllättävissä ääritilanteissa.
Ajotuntumaltaan vakaan Nokian eLinen pintamallin kaarevuus ja jämäkkä vyörakenne toimivat saumattomasti yhteen. Kun renkaan vierimisestä johtuva kiihdyttävä luisto tiekosketuksessa on minimoitu, märkäpito paranee ja jarrutusmatka sateen liukastamalla tiellä lyhenee.
Uusi EU-rengasmerkintä kertoo renkaan jarrutusmatkan märällä asfaltilla 80 km/h nopeudesta. Esimerkiksi parhaimman A-luokan ja heikoimman F-luokan renkaan välinen ero pysähtymismatkassa on jopa yli 18 metriä eli noin neljä autonmittaa. EU-rengasmerkintä on otettava käyttöön viimeistään marraskuussa kaikissa Euroopassa myytävissä renkaissa.
Nokian eLinen ulko-olkapäällä tavanomaiset urat on korvattu lamelleilla. Myös kuviopalojen muoto poikkeaa tavanomaisesta. Kuviopalaa lyhennettiin pitkittäissuunnassa ja kasvatettiin poikittaissuunnassa. Näin Nokian eLinen kuormitus jakautuu isommalle alueelle ja ajonaikainen muodonmuutos eli vierintävastus on mahdollisimman pieni. Perinteisiä rengasmalleja suorempi poikkileikkauspinta alentaa vierintävastusta entisestään.
- Alentunut lämmönkehitys lisää sekä rakenteellista kestävyyttä että pintamallin kulumiskestävyyttä. Kun olemme onnistuneet parantamaan rakenteellista kestävyyttä, olemme voineet etsiä parhaan mahdollisen ratkaisun myös vierintävastuksen suhteen, Pirhonen selventää.
Vaativaan käyttöön räätälöity kumisekoitus syventää Nokian eLinen vihreää luonnetta. Polttoainepihi tulokas saavuttaa nopeasti suunnitellun käyttölämpötilan. Energiatehokkaan renkaan vierintävastus on pieni jo ensimetreistä alkaen. Vierintävastuksen osuus ajoneuvon polttoaineenkulutuksesta on noin 20 prosenttia. Se vaikuttaa merkittävästi auton käyttökustannuksiin ja hiilidioksidipäästöihin. EU-rengasmerkinnän mukaisessa luokituksessa parhaimman ja heikoimman renkaan välinen kulutusero (A-G) on huomattava eli noin 0,6 l / 100 km.
Nokian Renkaat kehitti maailman ensimmäisen talvirenkaan viimaan ja pakkaseen jo vuonna 1934. Yhtiö on ollut myös ympäristömyönteisyyden rohkea suunnannäyttäjä siirtyessään ensimmäisenä maailmassa käyttämään valmistamissaan renkaissa puhdistettuja, matala-aromaattisia öljyjä. Nokian eLine vahvistaa alan edelläkävijän työtä innovatiivisten ja ympäristöystävällisten menestystuotteiden kehittäjänä.
- Huippuluokan turvallisuusominaisuuksien lisäksi renkailta vaaditaan taloudellisuutta ja ajomukavuutta. Uudet keksinnöt ja moderni teknologia hyödyttävät kaikkia renkaidemme käyttäjiä. Esimerkiksi Nokian eLinen vierintävastuksen ja märkäpidon suhteen optimaalista neliömäistä kosketusmuotoa hyödynnetään myös Nokian Hakkapeliitta -talvirenkaissa.
Kuvia: www.nokiantyres.com/NokianeLine
Lue lisää:
Uusi EU-rengasmerkintä: www.nokianrenkaat.fi/eu-uudet-rengasmerkinnat
Lisätietoja:
Nokian Renkaat Oyj
Tuotekehityspäällikkö
Juha Pirhonen, puh. +358 10 401 7708
juha.pirhonen(at)nokiantyres.com
Teknisen asiakaspalvelun päällikkö
Matti Morri, puh. +358 10 401 7621
matti.morri(at)nokiantyres.com
www.nokianrenkaat.fi
www.facebook.com/nokianrenkaatsuomi
www.youtube.com/NokianTyresCom
Tulevaisuuden teknologiaa hyödyntävä Nokian eLine etenee suoraan huipulle ja saavuttaa uuden EU-rengasmerkinnän AA-luokituksen
Nokian Renkaat tuo markkinoille Nokian eLine -kesärenkaan, jonka polttoainetehokkuus ja märkäpito edustavat uuden EU-rengasmerkinnän kärkeä eli A-luokkaa. Maailman johtavan talvirengasvalmistajan teknologinen taidonnäyte ei ole konseptirengas vaan kuluttajille suunnattu huipputuote. Nokian eLine on kuluttajien saatavilla asteittain kesällä 2013. Se soveltuu pienempiin autoihin, kaikille kuljettajille jotka arvostavat tulevaisuuden ratkaisuja, alan parasta polttoainetehokkuutta ja turvallisia pito-ominaisuuksia.
Nykyaikainen autonrengas kätkee sisälleen huipputekniikkaa ja yli sata raaka-ainetta. Se on monimutkainen yhdistelmä fysiikkaa, nanoteknologiaa ja edistyksellisiä materiaaleja, joilla jokaisella on oma tarkka tehtävänsä.
- Lähestyimme seuraavan sukupolven renkaan kehittämistä aivan uudella tavalla. Havaitsimme että vierintävastus ja märkäpito ja eivät ole toisiaan pois sulkevia ominaisuuksia. Molemmat ominaisuudet voidaan maksimoida samaan aikaan heikentämättä tasapainoista kokonaisuutta. Tämä on edellyttänyt kokonaan uusia rakenneratkaisuja, pintageometrian muutosta ja modernin kumisekoitusteknologian soveltamista, Nokian Renkaiden tuotekehityspäällikkö Juha Pirhonen selittää.
Turvallisuutta märälle tielle
Lukuisat tekniset ratkaisut erottavat Nokian eLine -renkaan tavallisista kesärenkaista. Edistyksellisen renkaan hitausmomenttia on pienennetty merkittävästi, minkä ansiosta rengas reagoi tunnokkaasti ohjausliikkeisiin. Hitausmomentti pyrkii vastustamaan ohjausliikettä samoin kuin hyrrä pyöriessään pyrkii vastustamaan kaatumista. Nokian eLinen käsiteltävyys on helppoa ja nopeaa myös yllättävissä ääritilanteissa.
Ajotuntumaltaan vakaan Nokian eLinen pintamallin kaarevuus ja jämäkkä vyörakenne toimivat saumattomasti yhteen. Kun renkaan vierimisestä johtuva kiihdyttävä luisto tiekosketuksessa on minimoitu, märkäpito paranee ja jarrutusmatka sateen liukastamalla tiellä lyhenee.
Uusi EU-rengasmerkintä kertoo renkaan jarrutusmatkan märällä asfaltilla 80 km/h nopeudesta. Esimerkiksi parhaimman A-luokan ja heikoimman F-luokan renkaan välinen ero pysähtymismatkassa on jopa yli 18 metriä eli noin neljä autonmittaa. EU-rengasmerkintä on otettava käyttöön viimeistään marraskuussa kaikissa Euroopassa myytävissä renkaissa.
Innovaatiot mahdollistavat vihreän luonteen
Nokian eLinen ulko-olkapäällä tavanomaiset urat on korvattu lamelleilla. Myös kuviopalojen muoto poikkeaa tavanomaisesta. Kuviopalaa lyhennettiin pitkittäissuunnassa ja kasvatettiin poikittaissuunnassa. Näin Nokian eLinen kuormitus jakautuu isommalle alueelle ja ajonaikainen muodonmuutos eli vierintävastus on mahdollisimman pieni. Perinteisiä rengasmalleja suorempi poikkileikkauspinta alentaa vierintävastusta entisestään.
- Alentunut lämmönkehitys lisää sekä rakenteellista kestävyyttä että pintamallin kulumiskestävyyttä. Kun olemme onnistuneet parantamaan rakenteellista kestävyyttä, olemme voineet etsiä parhaan mahdollisen ratkaisun myös vierintävastuksen suhteen, Pirhonen selventää.
Vaativaan käyttöön räätälöity kumisekoitus syventää Nokian eLinen vihreää luonnetta. Polttoainepihi tulokas saavuttaa nopeasti suunnitellun käyttölämpötilan. Energiatehokkaan renkaan vierintävastus on pieni jo ensimetreistä alkaen. Vierintävastuksen osuus ajoneuvon polttoaineenkulutuksesta on noin 20 prosenttia. Se vaikuttaa merkittävästi auton käyttökustannuksiin ja hiilidioksidipäästöihin. EU-rengasmerkinnän mukaisessa luokituksessa parhaimman ja heikoimman renkaan välinen kulutusero (A-G) on huomattava eli noin 0,6 l / 100 km.
Teknologia käytössä myös talvirenkaissa
Nokian Renkaat kehitti maailman ensimmäisen talvirenkaan viimaan ja pakkaseen jo vuonna 1934. Yhtiö on ollut myös ympäristömyönteisyyden rohkea suunnannäyttäjä siirtyessään ensimmäisenä maailmassa käyttämään valmistamissaan renkaissa puhdistettuja, matala-aromaattisia öljyjä. Nokian eLine vahvistaa alan edelläkävijän työtä innovatiivisten ja ympäristöystävällisten menestystuotteiden kehittäjänä.
- Huippuluokan turvallisuusominaisuuksien lisäksi renkailta vaaditaan taloudellisuutta ja ajomukavuutta. Uudet keksinnöt ja moderni teknologia hyödyttävät kaikkia renkaidemme käyttäjiä. Esimerkiksi Nokian eLinen vierintävastuksen ja märkäpidon suhteen optimaalista neliömäistä kosketusmuotoa hyödynnetään myös Nokian Hakkapeliitta -talvirenkaissa.
Kuvia: www.nokiantyres.com/NokianeLine
Lue lisää:
Uusi EU-rengasmerkintä: www.nokianrenkaat.fi/eu-uudet-rengasmerkinnat
Lisätietoja:
Nokian Renkaat Oyj
Tuotekehityspäällikkö
Juha Pirhonen, puh. +358 10 401 7708
juha.pirhonen(at)nokiantyres.com
Teknisen asiakaspalvelun päällikkö
Matti Morri, puh. +358 10 401 7621
matti.morri(at)nokiantyres.com
www.nokianrenkaat.fi
www.facebook.com/nokianrenkaatsuomi
www.youtube.com/NokianTyresCom