24. maaliskuu 2011 12:57
kategoriassa
Tuoteuutiset
Suomen oloihin suunnitellut kesärenkaat
turvallinen valinta
Vanhat kitkarenkaat vaaralliset kesällä
Uusien kesärenkaiden valinnassa on tärkeintä valita renkaat joiden ominaisuuksia arvostaa. Testeissä hyvin menestyneet renkaat ja varsinkin Suomen vaihteleviin kesäoloihin testatut ja valmistetut renkaat on turvallinen valinta. Vanhojen kitkarenkaiden käyttö kesällä on turvallisuusriski, jota ei kannata ottaa.
Markkinoilla on lukematon määrä kesärenkaita, eikä uusien kesärenkaiden valinta ole helppoa, ellei etukäteen tiedä mitä on hakemassa. Rengasliikkeiden myyjät ovat ammattilaisia auttamaan valinnassa ja kannattaa myös tutustua suurten autolehtien rengastesteihin, jotka antavat asiallista tietoa renkaiden eroista.
− Turvallisinta ja taloudellisinta on valita renkaat, jotka kestävät moitteettomasti sääolosuhteiden vaihtelut. Kevätlumien sulaessa teillä on paljon sohjoa, jolloin renkaiden sohjo- ja vesiliirto-ominaisuuksien on oltava hyvät. Kesärengaskauden alkaessa lämpötila voi olla aamuisin lähellä nollaa ja myöhemmin kesällä hellelukemissa. Tämä asettaa suuret vaatimukset renkaille ja turvallisinta onkin valita renkaat, jotka on suunniteltu Suomen vaihteleviin olosuhteisiin, suosittelee Matti Morri, Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö.
Morri muistuttaa myös, että Suomessa tiet ovat karheampia kuin Keski-Euroopassa, joka johtuu osittain nastarenkaiden käytöstä. Karheat ja soraiset tiet kuluttavat renkaita ja siksi hyvän kesärenkaan on kestettävä kulutusta ja oltava karheilla teillä hiljainen.
Laadukkaat kesärenkaat ovat myös taloudelliset ja ympäristöystävälliset.
− Ympäristöystävällisten renkaiden valmistuksessa käytetään materiaaleja, jotka eivät vahingoita ympäristöä. Lisäksi niiden vierintävastus on alhainen, joka alentaa sekä polttoaineen kulutusta että auton hiilidioksidipäästöjä, Morri toteaa.
Kitkarengas ei ole kesärengas
Taloudellisista syistä saattaa vanhojen kitkarenkaiden käyttö kesärenkaina houkutella. Matti Morri varoittaa, että kitkarenkailla ajaminen kesällä on melkoinen turvallisuusriski, jota ei kannata ottaa.
− Talvirenkaiden kumiseos ja pintarakenne eivät ole sopivia huomattavasti lämpimimpiin kesäkeleihin. Vanhan kitkarenkaan ominaisuudet ovat heikentyneet merkittävästi ja esimerkiksi sen ohjautuvuus on aina kesärengasta hitaampaa sekä kuivalla että märällä kelillä, Morri varoittaa.
Tiedossa on myös tapauksia joissa nastarenkaista on nypitty nastat pois ja rengasta käytetään sitten kesärenkaana. Kun nasta on poistettu tyhjiin nastanreikiin menee nopeasti pieniä kiviä, jotka saattavat vaurioittaa rengasta.
Pidennä renkaiden ikää
Kesärenkaiden ikää voi pidentää huomattavasti tarkistamalla niiden ilmanpaine säännöllisesti, noin kolmen viikon välein. Oikea ilmanpaine vähentää vierintävastusta ja näin ollen myös auton polttoaineen kulutusta ja hiilidioksidipäästöjä. Lisäksi tulisi eturenkaat kierrättää takarenkaiksi noin 8 000 kilometrin välein.
− Oikea rengaspaine vähentää renkaan kulumista merkittävästi. Rengas joustaa silloin oikein ja lämmönkehitys, joka on renkaan pahin vihollinen, pysyy hallinnassa. Muita renkaiden kulumiseen vaikuttavia tekijöitä ovat ajotyyli, ajomatka, kuormitus ja ajoalustan laatu, luettelee Morri.
Uudet kesärenkaat kannattaa hankkia, kun uransyvyys on noin neljä millimetriä.
− Lakisääteinen 1,6 millimetrin uransyvyys on mielestäni turvallisuusriski. Lukuisat tutkimuksemme osoittavat, että neljän millimetrin uransyvyys on minimi kesärenkaissa. Sen alle mentäessä heikkenevät sekä sohjo- että vesiliirto-ominaisuudet, painottaa Morri.
Lisätietoja:
Nokian Renkaat Oyj
Matti Morri, teknisen asiakaspalvelun päällikkö, puh. 010 401 7621, matti.morri(at)nokiantyres.com