Selätä talvikelit, ihastele vanhoja automobiileja: Nokian Hakkapeliitan 80-vuotistaivalta kunnioitetaan viikonloppuna Talwiajossa Keuruulla
Tiedote 4.2.2016
Selätä talvikelit, ihastele vanhoja automobiileja:
Nokian Hakkapeliitan 80-vuotistaivalta kunnioitetaan viikonloppuna Talwiajossa Keuruulla
Nokian Hakkapeliitta -talvirenkaan tarina alkoi tasan 80 vuotta sitten, kun Nokian Renkaiden edeltäjä Suomen Gummitehdas Osakeyhtiö toi markkinoille Lumi-Hakkapeliitan. Tämä vuonna 1936 esitelty talvirengas on klassikko, vaativien talvikelien selättäjä. Tuoreimmat Hakkapeliitta-perheen jäsenet, Nokian Hakkapeliitta 8 -nastarengas ja Nokian Hakkapeliitta R2 -kitkarengas, ovat modernin suomalaisen innovoinnin ja tinkimättömän kehitystyön taidonnäytteitä.
Suomalainen autoalan perinnettä vaaliva järjestö, Suomen ajoneuvohistoriallinen keskusliitto SAHK ja Keski-Suomen Mobilistit tuovat oman lisänsä Hakkapeliitta-talvirenkaiden juhlavuoteen. Yhdistyksen vuosittainen vanhoja automobiileja esittelevä autoalanharrastajien tapahtuma Talwiajo ajetaan tänä vuonna teemalla Talvikelien taltuttaja Hakkapeliitta 80 vuotta. Vanhojen autojen juhlaa vietetään Keuruulla lauantaina 6. helmikuuta. Katsojille lähdössä ja reitin varrella on luvassa kavalkadi talviliikenteen kehityksestä. Ajoon on ilmoittautunut 187 autokuntaa, vanhin mobiili on vuodelta 1911.
Maailmanmaineeseen rallipoluilla
Kesärenkaiden tuotanto alkoi Nokialla vuonna 1932, kun tehtaalle tilattiin renkaanteossa tarvittavat puristimet ja paistoprässit. Maailman ensimmäinen talvirengas eli niin sanottu Kelirengas syntyi viimaan ja pakkaseen pari vuotta myöhemmin. Kuorma-autoihin suunnatun Kelirenkaan pohjalta suunniteltiin ensimmäinen henkilöautoille tarkoitettu Hakkapeliitta-talvirengas, jota myöhemmin nimitettiin Lumi-Hakkapeliitaksi. Vuonna 1936 kehitetty pintakuvio säilyi muuttumattomana aina 1950-luvulle saakka.
Suuren maailman tietoisuuteen Hakkapeliitat iskostuivat legendaarisissa Monte Carlo -ralleissa 1950- ja 1960-luvuilla. Nastoitetuilla Kometa-Hakkapeliitoilla varustetut autot olivat ylivoimaisia lumisilla ja jäisillä vuoristoteillä. Suomalaisten rallimenestys jatkui ja syntyi käsite Flying Finns, lentävät suomalaiset.
Talvirenkaita käytetään tänä päivänä jokaisessa maailman kolkassa, missä talvi on tuttu ilmiö – maailman teillä liikkuu nykyään yli 700 miljoonaa talvirengasta.
Tarjolla on noin 50 automerkin kavalkadi
Keski-Suomen Mobilistit ry:n järjestämällä Talwiajolla nostetaan esiin niitä olosuhteita, joissa Suomen tieliikenne kamppaili autoilun kehitysvuosina 1920- ja 1930-luvuilla. Näihin samoihin vaikeisiin talvioloihin myös Nokian Hakkapeliitta -talvirengas aikoinaan kehitettiin.
Tänä vuonna Talwiajoa vietetään 6. helmikuuta Keuruun maisemissa. Noin sadan kilometrin reitille vanhat automobiilit starttaavat klo 9.30 Keuruun varuskunta-alueelta. Katsojille on lähdössä ja reitin varrella luvassa kavalkadi talviliikenteen kehityksestä. Ajoon on ilmoittautunut 187 autokuntaa, vanhin mobiili on vuodelta 1911. Matkaan lähtee kuljettajia ja ajoneuvoja niin Suomesta, Ruotsista, Virosta kuin Saksastakin.
Menopelien merkkikirjo on laaja. Mukana on noin 50 eri merkkiä 1920-luvun T-Fordeista vuoden 1925 Citroëniin. Muita merkkiharvinaisuuksia ovat DKW, Warzawa, piikkinokka Mosse, Volga, Volvo PV 444 ja Pobeda. Talvikelejä uhmaamaan lähtee myös urhoollisia kaksipyöräisten menopelien kuljettajia. Vanhin ajoon osallistuva moottoripyörä on vuoden 1928 mallia oleva Harley-Davidson.
Juha Kivimaa Keski-Suomen Mobilistit ry:stä kertoo, ettei Talwiajo ole pelkkää huvia.
- Hatun nosto kaikille, jotka ottavat todellisen nostalgiahaasteen vastaan, ajavat reitin ennen sotaa valmistetulla kalustolla, hiekkapussi, lumilapiot ja jääketjut takakontissa. Pikkuteiden lumi- ja jääpinnoilta ratin taakse välittyy tieto ja merkitys, kuinka talvi- ja nastarengaskehitys mahdollisti nykymuotoisen talviautoilun.
XLIII Talwiajo
Talwiajo on perinteinen talven selän taittaja autoharrastajien piireissä. Sen järjestää Keski-Suomen Mobilistit ry. Ensimmäinen Talwiajo starttasi vuonna 1971. Jo silloin tapahtuman ajankohdaksi valittiin helmikuun alku, jotta osallistujat saisivat kokea tiet syvimmän talven aikaan. Vuosien varrella Talwiajon aikaan kelit ovat vaihdelleet loskasta yli 30 asteen pakkaseen. Reitti kulkee perinteisesti pieniä teitä pitkin, pikiteitä vältellen. Tiet ovat siis suurimmaksi osaksi samalta ajalta kuin ajoneuvotkin. Paras paikka yleisölle seurata ajoa ovat lähtö, ruokailu- ja maalialue entisessä Keuruun varuskunnassa (osoite: Unio Sarlinintie, Keuruu). Kaikki Tawiajoon osallistuvat ajoneuvot tulevat sinne kolme kertaa aina eri suunnista. Paikalla on myös muuta ohjelmaa mm. autohuoltoketju Vianor esittelee toimintaansa.
Lisätietoa:
Juha Kivimaa, Keski-Suomen Mobilistit ry
puh. 0400 692 871, [email protected]
www.ksmobilistit.fi
Teemu Sainio, viestintäpäällikkö, Nokian Renkaat Oyj
puh. 010 401 7296, [email protected]
Lue lisää Nokian Hakkapeliitta -renkaan historiasta:
www.nokianrenkaat.fi/yritys/perustietoa/historia/
Kuvia:
www.nokiantyres.com/hakkapeliittastory
Twitter: https://twitter.com/NokianTyresCom
YouTube: www.youtube.com/NokianTyresCom
Facebook: www.facebook.com/nokianrenkaatsuomi
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/nokian-tyres-plc