Tuoteuutiset

Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn

Nokian Renkaat Oy Lehdistötiedote 11.9.2025


Moni autoilija harkitsee uusia kesärenkaita keväällä. Renkaiden kuluminen ei kuitenkaan noudata kalenteria, Nokian Renkaiden asiantuntija muistuttaa. Hän suosittelee tarkistamaan renkaiden kunnon huolellisesti juuri nyt, sillä syksy, joka on usein rankkasateiden täyttämä, on se vuodenaika, jolloin kesärenkaiden vesiliirto-ominaisuudet joutuvat todelliseen testiin.

 

Nopeus, rankkasade ja kuluneet renkaat lisäävät vesiliirtoriskiä

 

Vesiliirtoon joutuu, kun tiellä on runsaasti vettä ja ajonopeus liian suuri olosuhteisiin nähden. Tällöin renkaat menettävät hetkellisesti kosketuksen tienpintaan ja kuljettaja menettää auton hallinnan. Ilmiö on erityisen yleinen tähän aikaan vuodesta, sillä toistuvat rankkasateet ja kuluneet kesärenkaat ovat valitettavan huono yhdistelmä.

"Tärkeintä on hidastaa vauhtia rankkasateessa ajettaessa. Mutta jos tarkastellaan renkaiden roolia vesiliirron ehkäisyssä, on riittävä urasyvyys avaintekijä. Tarpeeksi syvät urat varastoivat vettä ja ohjaavat veden pois renkaan ja tien välistä, jolloin rengas säilyttää pidon tiehen", sanoo Nokian Renkaiden kehityspäällikkö Samu Lepistö.

Autonrengasliiton tekemän kyselyn mukaan noin puolet suomalaisista autoilijoista ajaa renkaansa lain sallimaan minimiurasyvyyteen eli 1,6 millimetriin ennen uusien hankkimista. Sitä käytäntöä Samu Lepistö ei suosittele.

"Uuden kesärenkaan urasyvyys on tyypillisesti noin 8 mm. Siitä on pitkä matka 1,6 millimetriin, jolloin renkaan vesiliirto-ominaisuudet ovat luonnollisesti jo huomattavasti heikommat", Lepistö sanoo. "Testiemme mukaan renkaan kyky vastustaa vesiliirtoa 80 km/h nopeudessa heikkenee selvästi, kun urasyvyys laskee alle neljän millimetrin. Siksi suosittelemme uusien kesärenkaiden hankintaa siinä vaiheessa."

Lepistö korostaa eroa märkäpidon ja vesiliirto-ominaisuuksien välillä. Märkäpito, eli renkaan kyky säilyttää pito ja jarrutusteho märällä tiellä, mitataan yleensä noin yhden millimetrin vesikerroksella. Vesiliirtotestit tehdään huomattavasti syvemmässä vedessä, tyypillisesti 7–10 millimetrissä.

Tämä tarkoittaa sitä, että EU-rengasmerkinnöissä näkyvä märkäpitoluokitus ei kerro, miten rengas käyttäytyy rankkasateessa.
"Joissain tapauksissa rengas voi toimia kostealla tiellä vielä kuluneenakin, jos siinä on hyvä märkäpitoon suunniteltu kumiseos myös matalammilla urasyvyyksillä, ja jos rengas on kulunut nopeasti eikä ole vielä alkanut kovettua, mikä yleensä tapahtuu renkaan vanhetessa", Lepistö selittää. "Mutta syvemmässä vedessä, kuten urautuneella tiellä rankkasateessa, vesiliirtoriski kasvaa nopeasti."

Oikea rengaspaine tuo kulutuspinnan teknologian hyödyt esiin

Urasyvyyden ja pintamallin lisäksi myös kulutuspinnan muotoilu ja rengaspaine vaikuttavat renkaan turvallisuuteen rankkasateessa ja syvässä vedessä.

"Urat auttavat veden varastoinnissa, mutta pyöreä ja kapea kosketuspinta toimii kuin veneen keula – se ohjaa vettä renkaan sivuille, jolloin vähemmän vettä kulkee renkaan ja tien välistä", Samu Lepistö sanoo. Kosketuspinnalla tarkoitetaan sitä osaa renkaasta, joka on suoraan kosketuksissa tienpintaan ajon aikana.

Jotta kulutuspinnan muotoilu, jota Lepistö ja muut rengaskehittäjät optimoivat huolellisesti, toimisi parhaalla mahdollisella tavalla, kuljettajan on huolehdittava riittävästä rengaspaineesta.
"Jos rengas on alipaineinen, kulutuspinnan muotoilu ei toimi suunnitellusti."

Voisiko syksy olla täydellinen aika hankkia uudet kesärenkaat?

 

Turvallisen ajon varmistamiseksi märällä syyskelillä Samu Lepistö suosittelee rengaspaineen ja urasyvyyden tarkistusta. Rengaspaineen voi tarkistaa ja renkaat täyttää maksutta monilla huoltoasemilla sekä rengasliikkeissä. Urasyvyyden voi mitata helposti kotona kahden euron kolikolla: jos hopeareunus näkyy, kun kolikko asetetaan pääuraan, urasyvyys on alle 4 mm – ja on aika hankkia uudet kesärenkaat.

"Pitkän ajontäyteisen kesän jälkeen renkaat voivat olla kuluneet, ja syksy tuo tullessaan kesärenkaille kaikista riskialttiimmat olosuhteet. Renkaiden kuluminen ei seuraa vuodenaikoja, vaan se riippuu pääasiassa ajokilometreistä", Lepistö muistuttaa.
"Kuluneiden kesärenkaiden vaihtaminen nyt takaa myös lähes uudet renkaat kevääksi, jolloin vaihtelevat lämpötilat vaativat renkaalta luotettavaa suorituskykyä."

Syksyllä rengasostoksille suuntaaville Lepistö suosittelee laatuun panostamista.
"Edullisilla renkailla voi olla hyvät ominaisuudet jossain osa-alueessa, mutta ne harvoin toimivat hyvin kaikissa olosuhteissa, toisin kuin premium-renkaat."

 

Vinkkejä vesiliirtoriskin vähentämiseen

  • Käytä laadukkaita renkaita, joiden urasyvyys on vähintään 4 mm.
  • Tarkista rengaspaine säännöllisesti. Liian matalat rengaspaineet kasvattavat vesiliirron riskiä.
  • Hidasta vauhtia sateella ajaessasi.
  • Vältä ajamista vettä täynnä olevissa urissa, joissa vesiliirtoriski on suurempi.
  • Jos autosi joutuu vesiliirtoon, pysy rauhallisena. Älä jarruta, vaan pidä ratti suorassa ja suunta eteenpäin, jotta vältät yliohjauksen, kun pito palautuu.

 

  

Lisätietoja:  

 

Pekka Hangasmaa  
Aluemyyntipäällikkö, Nokian Renkaat
Puh. +358 10 401 7486
pekka.hangasmaa@nokiantyres.com 

  

Nokian Renkaiden tarkoitus on tehdä maailmasta turvallisempi keksimällä rengas ja sen valmistaminen aina uudelleen - turvallisempi paikka ajaa, elää ja tehdä töitä, nyt ja tulevaisuudessa. Pohjoisen perintömme innoittamana valmistamme korkealaatuisia renkaita henkilöautoihin, kuorma-autoihin ja raskaisiin työkoneisiin pitäen vastuullisuuden kaiken toimintamme ytimessä. Vianor-ketjumme on erikoistunut autohuoltoon ja rengaspalveluihin. Meitä on noin 3800 asiantuntijaa, ja liikevaihtomme oli noin 1,3 miljardia euroa vuonna 2024. Yhdessä johdamme maailmaa kohti älykkäämpää ajamista, joka palvelee sekä ihmisiä että yrityksiä. Nokian Renkaat on listattu Nasdaq Helsinkiin. Lisätietoa: www.nokianrenkaat.fi, yritys.nokianrenkaat.fi