9. maaliskuu 2011 09:53
kategoriassa
Tuoteuutiset
Rengasfoorumi 9.3.2011 Vantaalla
Kymmenennen kerran järjestetyssä Rengasfoorumissa paneuduttiin talvikauden rengasturvallisuuteen. Ajankohtaisten alustusten ohella osallistujat pääsivät testaamaan laatu- ja halparenkaiden talvikeliominaisuuksia Vantaan ajoharjoitteluradalla. Rengasfoorumi on vuosittainen tapahtuma auto- ja liikennetoimittajien sekä rengasalan ammattilaisten ja sidosryhmien välillä.
Rengasfoorumin puheenjohtajana toiminut Jarmo Nuora johdatti osallistujat päivän turvallisuusteemaan sekä talvirengassäännöksiin ja -suosituksiin. ”Vaativat ja vaihtelevat keliolot tuovat haasteita sekä kuljettajille että renkaille. Lumisen tai jäisen kelin kuolonkolareista peräti 36 prosentissa arvioidaan renkailla olleen vaikutusta onnettomuuteen”, Nuora toteaa.
Nuora peräänkuulutti turvallisuusajattelua myös nastarenkaiden käyttösäännöksiin. ”Lokakuun talvikeleillä kesärenkailla on aiheutettu 2000-luvulla jo 13 kuolonkolaria, joissa on menehtynyt 16 ihmistä. Monet autoilijat jättävät renkaanvaihdon viime tinkaan osin käyttösäännöksistä johtuen. Miksi nastarenkaat sallitaan meillä vasta 1.11. alkaen, kun naapurimaissa ne sallitaan yksiselitteisesti jo lokakuun puolella”, Nuora ihmettelee.
Autotekniikan yli-insinööri Panu Sainio Aalto-yliopistosta esitteli erilaisia näkökulmia ajankohtaisiin nastakysymyksiin. Hän on huomannut, että talvirengastyypeillä on omat kannattajansa ja keskustelua käydään usein kiihkeästi puolesta ja vastaan. ”Keskustelut muuttuvat helposti tunnepitoiseksi, vaikka näkökantoja pyritäänkin perustelemaan tutkimuksilla, testeillä ja tilastoilla”, Sainio pohjustaa.
Sainion mukaan renkaisiin liittyvästä katupölystä, melusta, päällysteiden kulumisesta tai liikenneturvallisuudesta on tarjolla vain rajallisesti vertailtavaa tietoa, joka olisi ajan tasaista jatkuvasti kehittyvän auto- ja rengastekniikan näkökulmasta. ”Turvallisuuden kannalta keskeisiä tekijöitä ovat keliin sopivat ja hyväkuntoiset renkaat. Lisäksi kuljettajalta vaaditaan ennakointia, sopeuttamista ja toisten huomioon ottamista”, Sainio valistaa.
Tekninen päällikkö Kai Niemi Bridgestonelta kiinnitti alustuksessaan huomiota renkaanvaihdon vaativuuteen. ”Auton pyörien vaihtotyö vaatii tietoa ja taitoa enemmän kuin äkkiseltään voisi kuvitella. Olemme rengasalan teknisessä foorumissa työstämässä ohjeistusta ammattimaiseen pyöränvaihtoon. Pyrimme myös tunnistamaan ja ehkäisemään kunkin työvaiheen sisältämiä riskejä”, Niemi selvittää.
Satunnainen renkaanvaihtaja saattaa aiheuttaa kalliita vaurioita auton alustarakenteisiin tai loukata itseään, kun auto tippuu tunkilta. Pahimmillaan aiheutetaan onnettomuusriski, jos pyörä irtoaa vauhdissa huolimattoman kiristyksen seurauksena. ”Asiantuntevalla rengasliikkeellä on käytössään osaava henkilökunta ja oikeat työkalut. Rengasliike ottaa myös aina vastuun tekemästään työstä”, Niemi muistuttaa.
Autokoululiiton koulutussuunnittelija Olli Seppälä painotti alustuksessaan kuljettajan ja nopeuden merkitystä animaatioiden avulla. ”Nykyisissä autoissa on hienoja ajonhallintajärjestelmiä, jolloin kuljettaja kuvittelee niiden pelastavan tilanteesta kuin tilanteesta. Ne ovat hyvä apu kuljettajalle, kunhan huolehditaan perusasioista.”
”Tilannenopeus sovitetaan usein liian suureksi. Nopeuden vaikutus jarrutusmatkaan on yllättävän suuri. Kun nopeus nostetaan kaksinkertaiseksi, nousee jarrutusmatka jo nelinkertaiseksi. Sekin pitää ottaa huomioon, että pysähtymismatka muodostuu reaktio- ja jarrutusmatkasta”, Seppälä havainnollistaa.
Rengasfoorumin seminaariosuuden jälkeen siirryttiin talvisiin rataoloihin vertaamaan erilaisia rengastuksia. Päivän päätteeksi kokemuksia purettiin sekä mitattujen jarrutusmatkojen että omakohtaisten tuntemusten pohjalta.
Lisätietoja:
www.autonrengasliitto.fi
Nokian Renkaat Oyj, Myyntipäällikkö Marko Mäkelä, puh. +358 10 401 7415, marko.makela(at)nokiantyres.com
Renkaiden merkitys korostuu talvikeleillä
Kymmenennen kerran järjestetyssä Rengasfoorumissa paneuduttiin talvikauden rengasturvallisuuteen. Ajankohtaisten alustusten ohella osallistujat pääsivät testaamaan laatu- ja halparenkaiden talvikeliominaisuuksia Vantaan ajoharjoitteluradalla. Rengasfoorumi on vuosittainen tapahtuma auto- ja liikennetoimittajien sekä rengasalan ammattilaisten ja sidosryhmien välillä.
Rengasfoorumin puheenjohtajana toiminut Jarmo Nuora johdatti osallistujat päivän turvallisuusteemaan sekä talvirengassäännöksiin ja -suosituksiin. ”Vaativat ja vaihtelevat keliolot tuovat haasteita sekä kuljettajille että renkaille. Lumisen tai jäisen kelin kuolonkolareista peräti 36 prosentissa arvioidaan renkailla olleen vaikutusta onnettomuuteen”, Nuora toteaa.
Nuora peräänkuulutti turvallisuusajattelua myös nastarenkaiden käyttösäännöksiin. ”Lokakuun talvikeleillä kesärenkailla on aiheutettu 2000-luvulla jo 13 kuolonkolaria, joissa on menehtynyt 16 ihmistä. Monet autoilijat jättävät renkaanvaihdon viime tinkaan osin käyttösäännöksistä johtuen. Miksi nastarenkaat sallitaan meillä vasta 1.11. alkaen, kun naapurimaissa ne sallitaan yksiselitteisesti jo lokakuun puolella”, Nuora ihmettelee.
Rengasvalinnat herättävät tunteita
Autotekniikan yli-insinööri Panu Sainio Aalto-yliopistosta esitteli erilaisia näkökulmia ajankohtaisiin nastakysymyksiin. Hän on huomannut, että talvirengastyypeillä on omat kannattajansa ja keskustelua käydään usein kiihkeästi puolesta ja vastaan. ”Keskustelut muuttuvat helposti tunnepitoiseksi, vaikka näkökantoja pyritäänkin perustelemaan tutkimuksilla, testeillä ja tilastoilla”, Sainio pohjustaa.
Sainion mukaan renkaisiin liittyvästä katupölystä, melusta, päällysteiden kulumisesta tai liikenneturvallisuudesta on tarjolla vain rajallisesti vertailtavaa tietoa, joka olisi ajan tasaista jatkuvasti kehittyvän auto- ja rengastekniikan näkökulmasta. ”Turvallisuuden kannalta keskeisiä tekijöitä ovat keliin sopivat ja hyväkuntoiset renkaat. Lisäksi kuljettajalta vaaditaan ennakointia, sopeuttamista ja toisten huomioon ottamista”, Sainio valistaa.
Renkaanvaihto vaatii ammattitaitoa
Tekninen päällikkö Kai Niemi Bridgestonelta kiinnitti alustuksessaan huomiota renkaanvaihdon vaativuuteen. ”Auton pyörien vaihtotyö vaatii tietoa ja taitoa enemmän kuin äkkiseltään voisi kuvitella. Olemme rengasalan teknisessä foorumissa työstämässä ohjeistusta ammattimaiseen pyöränvaihtoon. Pyrimme myös tunnistamaan ja ehkäisemään kunkin työvaiheen sisältämiä riskejä”, Niemi selvittää.
Satunnainen renkaanvaihtaja saattaa aiheuttaa kalliita vaurioita auton alustarakenteisiin tai loukata itseään, kun auto tippuu tunkilta. Pahimmillaan aiheutetaan onnettomuusriski, jos pyörä irtoaa vauhdissa huolimattoman kiristyksen seurauksena. ”Asiantuntevalla rengasliikkeellä on käytössään osaava henkilökunta ja oikeat työkalut. Rengasliike ottaa myös aina vastuun tekemästään työstä”, Niemi muistuttaa.
Renkaiden ja nopeuden vaikutukset
Autokoululiiton koulutussuunnittelija Olli Seppälä painotti alustuksessaan kuljettajan ja nopeuden merkitystä animaatioiden avulla. ”Nykyisissä autoissa on hienoja ajonhallintajärjestelmiä, jolloin kuljettaja kuvittelee niiden pelastavan tilanteesta kuin tilanteesta. Ne ovat hyvä apu kuljettajalle, kunhan huolehditaan perusasioista.”
”Tilannenopeus sovitetaan usein liian suureksi. Nopeuden vaikutus jarrutusmatkaan on yllättävän suuri. Kun nopeus nostetaan kaksinkertaiseksi, nousee jarrutusmatka jo nelinkertaiseksi. Sekin pitää ottaa huomioon, että pysähtymismatka muodostuu reaktio- ja jarrutusmatkasta”, Seppälä havainnollistaa.
Rengasfoorumin seminaariosuuden jälkeen siirryttiin talvisiin rataoloihin vertaamaan erilaisia rengastuksia. Päivän päätteeksi kokemuksia purettiin sekä mitattujen jarrutusmatkojen että omakohtaisten tuntemusten pohjalta.
Lisätietoja:
www.autonrengasliitto.fi
Nokian Renkaat Oyj, Myyntipäällikkö Marko Mäkelä, puh. +358 10 401 7415, marko.makela(at)nokiantyres.com