24. tammikuu 2008 07:51 kategoriassa Tuoteuutiset

POHJOISMAISEN TALVIAUTOILUN UUSI NASTATON VAIHTOEHTO NOKIAN HAKKAPELIITTA R



Tehokas rullaaja etenee turvallisesti jäällä, lumella ja märällä



Uusi pohjoismainen nastaton talvirengas Nokian Hakkapeliitta R nappaa talviautoilun haasteet vastaan rohkeasti. Se rullaa kevyesti, on polttoainepihi, vakaa ja täsmällinen. Märkäpidossa uutuus hyppää reippaan kehitysloikan. Äärikelien pidossa uutuus päihittää testimenestystä ja kehuja keränneen edeltäjänsä Nokian Hakkapeliitta RSi:n. Tuore nastaton vaihtoehto edustaa Hakkapeliitta-perhettä puhtaimmillaan: rengas on luotu talven kaikkiin keleihin ja vaativiin äärioloihin.

Paljon pitoa – vähän päästöjä



Nokian Hakkapeliitta R:n sivupinnan uusi merkintä ultra low rolling resistance lupaa paljon. Se kertoo, että kitkarengas rullaa erityisen tehokkaasti tuhlaamatta energiaa. Autoilijalle tämä merkitsee taloudellisuutta ja ympäristöystävällisyyttä, kun polttoaineenkulutus voi vähentyä jopa puoli litraa jokaisella sadalla kilometrillä. Samalla liikenteen aiheuttamat hiilidioksidipäästöt vähenevät.

Nokian Hakkapeliitta R:n vierinvastusta ei ole pienennetty pito-ominaisuuksia vähentämällä. Erinomaisista rullausominaisuuksista huolimatta renkaan jarrutuskyky on edeltäjäänsä parempi jäisellä, lumisella ja erityisesti märällä tiellä.

Pitotaituri pärjää pakkasella ja vesisateessa



Kuluttajat odottavat hyvältä talvirenkaalta moitteetonta pitoa vaikeissakin oloissa. Nokian Hakkapeliitta R:ssä jalostettiin erityisesti ääriolojen pitokykyä, jotta rengas toimii luotettavasti säätilasta tai tienpinnasta riippumatta.

Ilmaston lämpeneminen muuttaa talvia yhä oikullisemmiksi. Ääri-ilmiöt yleistyvät, äkilliset säätyypin ja lämpötilan vaihtelut ovat tavallisia. Jäätävä tihkusade ja nollan tuntumassa sahaava lämpötila pahentavat teiden liukkautta. Nokian Hakkapeliitta R:stä kehitettiin kitkarengas, joka hallitsee talvikelien koko asteikon leudosta ja märästä sadeilmasta hyytävään pakkaseen.

Entisestään kohentuneet pito-ominaisuudet saadaan aikaan uudistetulla pohjoismaisella talvisekoituksella. Uuden sukupolven pintakumisekoituksessa on useita tuoreita teknisiä elementtejä. Silikan ja rypsiöljyn yhdistelmä tehostaa märkä- ja jääpitoa sekä vahvistaa repimislujuutta.

Märkäpidon uusi ulottuvuus: pumppulamellit poistavat vettä



Autolehtien tekemissä renkaiden vertailutesteissä Nokian Renkaiden kehittämät ja valmistamat nastattomat talvirenkaat ovat jo vuosia saaneet kiitettäviä arvosanoja jää- ja lumipidostaan. Nokian Hakkapeliitta R:n keskeisimpien kehityskohteiden joukkoon valittiinkin märkäpito, jota on nyt parannettu huomattavasti.

Patentoidut pumppulamellit tehostavat märkä- ja jääpitoa. Renkaan olkapään kuviopaloissa on taskumaisia lamelleja, jotka poistavat, oikeastaan pumppaavat, vettä tienpinnasta ja varmistavat pitävän kosketuksen alustaan.

Pyörimissuunnaltaan määrättyä eli direktionaalista pintamallia kattaa tiheä lamelliverkosto, joka niin ikään varmistaa hyvää pitokykyä. Jarrutuspitoa tuovat tehokkaiksi havaitut jarrutustehostimet, jarruassistentit, jotka kehitettiin edelliseen nastattomaan Hakkapeliittaan. Sama tekniseen ratkaisuun päädyttiin myös uutuustuotteessa.

Yllätyksettömästi ja turvallisesti myös äkkitilanteissa



Pohjoismaisia kitkarenkaita on toisinaan moitittu huonoista ajo-ominaisuuksista. Renkaita on syytetty epätarkoiksi ja tunnottomiksi. Nokian Hakkapeliitta R haluaa murtaa nämä käsitykset.

- Kehitimme pohjoismaiseen talviautoiluun nastattoman renkaan, joka ohjautuu yllätyksettömästi ja loogisesti, olipa tiellä lunta, jäätä tai sohjoa. Renkaan pitää toimia täsmällisesti ja odotuksenmukaisesti kaistanvaihdoissa, ohituksissa ja kaarteissa, tuotekehityspäällikkö Teppo Huovila linjaa.

Luotettavan ja turvallisen talvirenkaan ominaisuuksiin kuuluu hyvä ajotuntuma alustaan. Nokian Hakkapeliitta R:n tarjoama tarkka ohjaustuntuma auttaa kuljettaa havaitsemaan kitkatason muutokset. Pidon raja on leveä, mikä antaa autoilijalle entistä paremmat mahdollisuudet reagoida ajoissa pidon muutoksiin.

Rakenne- ja pintamalliratkaisut takaavat Nokian Hakkapeliitta R:n erinomaiset väistö- ja ohjausominaisuudet sekä hyvän ajovakauden. Erityisesti kitkarenkaaseen kehitetty monikerrospintarakenne ja kulutuspintasekoitus vievät viimeisimmän Hakkapeliitan ajovakauden ainutlaatuiselle tasolle. Rengas säilyy vakaana talvikelien vaihteluista piittaamatta. Pintakuvion palageometria parantaa ohjautuvuutta myös uraisilla teillä.

Uutuus kuuluu R-nopeusluokkaan (170 km/h), joka on korkeampi kuin useimmissa kilpailijatuotteissa.

Markkinoiden laajin kokovalikoima myynnissä ensi syksynä



Uutuutena Nokian Hakkapeliitta R:n sivupinnassa on erityisen alhaisesta vierinvastuksesta viestivä ”ultra low rolling resistance” –merkintä. Tutut, jo vakiovarusteiksi muodostuneet Nokian Renkaiden kehittämät kulumisvaroitin ja paikkamuisti helpottavat rengashuoltoa.

Kulumisvaroitin (Driving Safety Indicator, DSI) ilmaisee numeroin, montako millimetriä kulutuspintaa on jäljellä. Paikkamuistiin autoilija voi merkitä renkaan asennuspaikan auton alla, mikä helpottaa uutta asennusta kauden vaihtuessa kesästä talveen.

Nokian Hakkapeliitta R valmistuksessa käytetään vain myrkyttömiä kemikaaleja ja haitattomia, puhdistettuja öljyjä.

Nokian Renkaiden kehittämän talvirenkaan kokovalikoima on markkinoiden laajin. Tarjolla on 44 kokoa 13-tuumaisesta renkaasta 20-tuumaiseen asti. Nokian Hakkapeliitta R:n kuluttajakauppa alkaa rengasliikkeissä syksyllä 2008. Tuotteen tärkeimmät markkina-alueet ovat Pohjoismaat ja Venäjä.

Lisätietoja: Nokian Renkaat Oyj



Tuote-esittely: Nokian Hakkapeliitta R
Tuotekuvia: www.nokiantyres.com/HakkapeliittaR