22. maaliskuu 2012 10:22 kategoriassa Tuoteuutiset

Nokian Renkaille myös sähköautojen

jäälläajon maailmanennätys 252,09 km/h


Nokian Renkaiden testikuljettaja Janne Laitinen kiisi E-RA-sähköautolla 252,09 km/h Inarissa Ukonjärven jäällä. Maailman pohjoisimman rengasvalmistajan ja Helsingin Metropolia ammattikorkeakoulun huipputeknologiaa edustavan E-RA:n (Electric RaceAbout) 17. maaliskuuta toteuttama vauhdikas veto on ainutlaatuinen.

Täysverisen urheiluauton 280 kW:n moottoritehon siivittämä maksiminopeus pakkaskelissä kipusi yli 260 kilometriin tunnissa. Äärinopeuksissa kaivatun pettämättömän pidon ja vakaan ajotuntuman varmistivat Nokian Hakkapeliitta 7 -nastarenkaat (koko 225/40R18).

- Vaativissa olosuhteissa testaaminen on aivan olennainen osa talvirenkaiden kehitystyötä. Ennätys ja yhteistyö E-RA-projektissa on hieno mahdollisuus saada uutta kokemusta ja jatkaa etenemistämme kehityksen kärjessä. Tämä on todellinen inspiraation lähde renkaiden tuotekehittäjille, joiden suurimpiin haasteisiin kuuluu taito optimoida sekä turvallisuusominaisuudet että sähköautojen toimintasäteeseen vahvasti vaikuttava matala vierintävastus, Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri kertoo.

Kuuden kilometrin pituisella jääsuoralla tehty testi toteutettiin kuuluisan Guinnesin maailmanennätyksen määräysten mukaisesti. Kyseessä ei ole virallinen Guinnesin ennätys, koska sähköautoille ei ole vielä olemassa omaa ennätysluokkaa. Yhden kilometrin matkaan kuluva aika ja nopeus mitattiin radan molempiin suuntiin ajettuna. Ennätystulos on näiden kahden mittauksen keskiarvo. Lähtö on lentävä ja aikaa suoritukseen yksi tunti. Renkaiden tulee olla kaupallisesti saatavilla ja hyväksytyt tieliikennekäyttöön siinä maassa, jossa ennätys ajetaan.

Myös virallinen Guinnesin jäälläajon maailmanennätys on Nokian Renkaiden ja testikuljettaja Janne Laitisen nimissä. Bensiinikäyttöisellä autolla Pohjanlahden jäällä maaliskuussa 2011 ajettu ennätysnopeus on 331,61 km/h.

Rajojen rikkominen vauhdittaa kehitystyötä



Sähköauto E-RA on suomalaisopiskelijoiden ja yhteistyökumppaneiden innovatiivinen taidonnäyte. Auto on rakennettu niin sanotusti puhtaalta pöydältä sähköisen voimansiirron ja akkujärjestelmien edistyksellisintä teknologiaa hyödyntäen. Se kuluttaa minimissään vain 14,5 kWh sadalla kilometrillä, mikä vastaa 1,6 litraa polttoainetta.

- Ennätyskokeella halusimme näyttää, että sähköauto toimii luotettavasti niin pakkasessa kuin myös kovassa vauhdissa liukkaalla jäällä. Rajojen rikkominen kirittää teknologista kehitystä, joka koituu lopulta kuluttajien hyväksi, E-RA-teamin johtaja Sami Ruotsalainen sanoo.

Nokian Renkaat kehitti maailman ensimmäisen talvirenkaan viimaan ja pakkaseen jo vuonna 1934. Kaksi vuotta myöhemmin pohjoisen talveen syntyi Nokian Hakkapeliitta, joka on nykyisin yksi maailman tunnetuimmista talvirengasmerkeistä. Yhtiö keskittyy ainoana rengasvalmistajana tuotteisiin ja palveluihin, jotka helpottavat ihmisten turvallista liikkumista pohjoisissa olosuhteissa.

Lue lisää:

Nokian Hakkapeliitta 7:
www.nokianrenkaat.fi/talvirenkaat/nokian-hakkapeliitta-7

Lisätiedot:

Nokian Renkaat Oyj
Teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri, puh. +358 10 401 7621
matti.morri(at)nokiantyres.com

Markkinointi- ja viestintäjohtaja Antti-Jussi Tähtinen, puh. +358 10 401 7940 antti-jussi.tahtinen(at)nokiantyres.com

E-RA (Electric RaceAbout) – Helsingin Metropolia Ammattikorkeakoulu
Projektin johtaja ja pääinsinööri Sami Ruotsalainen, puh. +358 50 5288 648
sami.ruotsalainen(at)metropolia.fi

www.facebook.com/nokiantyres
http://www.facebook.com/nokianrenkaatsuomi
www.youtube.com/NokianTyresCom