11. lokakuu 2007 12:27 kategoriassa Tuoteuutiset
Nokian Renkaat Oyj
Lehdistötiedote 11.10.2007

Nokian Hakkapeliitta RSi


taloudellisuuden kärjessä -


viisas rengasvalinta vähentää


polttoainekuluja ja ympäristöhaittoja



Talvirenkaiden vaihtoaika lähestyy. Suuri osa autoilijoista olettaa polttoainelaskun kasvavan, kun auto varustetaan talvirenkain. Totuus saattaa yllättää myönteisesti monet kuluttajat: uuden sukupolven pohjoismaiset talvirenkaat rullaavat keveästi, ovat polttoainepihejä ja aiheuttavat kesärenkaita vähemmän haitallisia hiilidioksidipäästöjä. Useat testitulokset kertovat, että kaikkein taloudellisimmin rullaavat Hakkapeliitat. Ykköstilaa pitää hallussaan pohjoisiin oloihin suunniteltu nastaton talvirengas Nokian Hakkapeliitta RSi.

Renkaan vierinvastus vaikuttaa ympäristöön koko renkaan käyttöiän ajan. Mitä kevyemmin rengas vierii, sitä vähemmän se kuluttaa polttoainetta ja aiheuttaa hiilidioksidipäästöjä. Vierinvastuksella tarkoitetaan sitä energiaa, joka kuluu renkaan tiekosketuksen aikana tapahtuvassa muodonmuutoksessa. Renkaan rakenteella ja materiaalivalinnoilla voidaan vaikuttaa tähän muodonmuutokseen ja sen vaatimaan energiamäärään.

Kuluttaja säästää viisaalla rengasvalinnalla luontoa ja rahaa



Vierinvastuksen suuruus ilmaistaan vierinvastuskertoimella. Mitä suurempi kerroin, sitä raskaammin vierivä rengas. Nykyrenkaiden vierinvastusarvo on keskimäärin 1-1,2.

Nokian Hakkapeliitta RSi:n vierinvastus on selvästi alle 0,9:n. Arvo edustaa markkinoiden ehdotonta kärkeä. Esimerkiksi yleisessä rengaskoossa 205/55 R 16 Nokian Hakkapeliitta RSi on jopa 36 % parempi kuin raskaimmin pyörivät kilpailijatuotteet.

Liki 40 %:n ero vierinvastuksessa tarkoittaa noin 6 %:n eroa polttoaineen kulutuksessa. Autoilija voi säästää samanaikaisesti luontoa ja rahaa. Nykyisillä polttoainehinnoilla kuluttaja kykenee vähentämään polttoainekulujaan liki 300 euroa 40 000 km:n ajossa, kun valitsee vierinvastukseltaan taloudellisimman renkaan. Viisaalla rengasvalinnalla ja hillityllä ajotavalla kuluttaja pienentää olennaisesti autoilunsa aiheuttamia hiilidioksidipäästöjä.

Venäläinen johtava autolehti Za Rulem lähestyi vierinvastusasiaa vertaamalla renkaiden polttoainetaloutta. Testiradalla toteutetussa testissä oli sekä nasta- että kitkarenkaita, yhteensä 19 eri mallia. Kitkarenkaiden taloudellisuusvoittaja oli Nokian Hakkapeliitta RSi. Taloudellisin nastarengas oli Nokian Hakkapeliitta 5.

Molemmat Hakkapeliitat kuluttivat testissä bensiiniä 90 km/h:n tasanopeudella 5,5 litraa sataa kilometriä kohden. Hakkapeliitat tarvitsivat polttoainetta 5,5 % vähemmän kuin vierinvastukseltaan testin heikoin rengas (Za Rulem, 9/2007).

Rengastehtaan arki: turvallisuustyötä ympäristöä kunnioittaen



Turvallisuus ja ympäristömyönteisyys ohjaavat Nokian-merkkisten renkaiden tuotekehitystä. Renkaiden suunnittelutyössä tähdätään vierinvastuksen minimoimiseen turvallisuudesta tinkimättä. Renkaan energiatalouden optimointi on kuulunut kehitystyön keskeisiin tavoitteisiin jo kymmenisen vuotta. Vierinvastustestit sisältyvätkin Nokian Renkaiden tavanomaiseen testipatteristoon.

Nokian Renkaat kehittää ympäristöystävällisiä tuotteita. Nokian- ja Vsevolozhskin-tehtaissaan yritys suosii sellaisia raaka-aineita, tuotantoprosesseja ja teknologioita, jotka kuormittavat ympäristöä niin vähän kuin mahdollista.

Ensimmäisenä rengasvalmistajana maailmassa Nokian Renkaat lopetti haitallisten öljyjen käytön tuotantoprosessissaan jo vuoden 2004 lopussa ja siirtyi käyttämään yksinomaan puhdistettuja, haitattomia öljyjä.

Nokian Hakkapeliitta –talvirenkaiden testimenestys ja äärimmäisen taloudellinen vierinvastus osoittavat, että erinomaiset talviominaisuudet ja ympäristöystävällisyys voidaan yhdistää uusimman tekniikan ja onnistuneen kehitystyön avulla.

Lisätietoja:
Nokian Renkaat Oyj
tuotekehityspäällikkö Teppo Huovila, puh. +358 10 401 7701

Tuote-esittely: Nokian Hakkapeliitta RSi
Tuotekuvia: http://nokian.materials.fi/