8. syyskuu 2017 10:02 kategorioissa Tuoteuutiset, Yhtiöuutiset

Nokian Hakka-kesärengasperhe täydentyy - uusi Nokian Hakka Blue 2 SUV on jämerä sadekelin valtias

Nokian Hakka Blue 2 SUV – kesärengas on turvallinen ja luotettava valinta katumaastureihin ja crossover -malleihin. Renkaan tärkein ominaisuus on erinomainen märkäpito, jonka ansiosta ajaminen myös sadekelillä on helppoa ja mukavaa.

Nokian Hakka Blue 2 SUV – kesärengas

Keväällä kauppoihin saapuneen Nokian Hakka Blue 2 -kesärenkaan roteva isoveli Nokian Hakka Blue 2 SUV on räätälöity pohjoisen teillä matkaaville katumaasturikuljettajille. Nokian Renkaiden uuden sukupolven kesärengasperheeseen liittyvä Nokian Hakka Blue 2 SUV on jämerä sadekelin valtias, joka torjuu vesiliirtoa vaivattomasti. Uuden kesärenkaan lujatekoinen rakenne yhdistettynä erikoisvahvaan sivupintaan varmistaa, että rengas kestää matkanteossa sattuvia iskuja ja viiltoja. Lisäkestoa renkaaseen tuovat pääurissa sijaitsevat kivenpoistajat, pitoa puolestaan renkaan reuna-alueella sijaitsevat maastokynnet.

Nopeusluokissa H (210 km/h) ja V (240 km/h) tarjoiltavan uutuusrenkaan valikoimaan kuuluu 21 tuotetta 16-tuumaisesta 19-tuumaiseen. Nokian Hakka Blue 2 SUV on kuluttajien saatavilla keväällä 2018. Nokian Hakka-kesärengasperheen tärkeimmät markkina-alueet ovat Pohjoismaat ja Venäjä.

Nokian Hakka Blue 2 SUV – vakaa vesiliirron vihollinen

Nokian Hakka -kesärenkaat on suunniteltu erityisesti vaihteleviin olosuhteisiin. Pohjoisen kesä voi usein olla lämmin mutta epävakainen ja kesäsateet tulevat usein kuuroina, jolloin vettä tulee jopa kaatamalla. Äkillisissä säävaihteluissa vesiliirron vaara usein unohtuu.

– Pohjoisen tieolosuhteet voivat olla paikoin kovin uraisia ja sadekuuron yllättäessä auto voi lähteä vesiliirtoon hyvinkin salakavalasti, etenkin jos ajoväylällä ja urissa on runsaasti vettä. Ajonopeuksien kasvaessa renkaan alapuolelle työntyvä vesimassa voi nostaa renkaan kokonaan irti tien pinnasta. Märällä kelillä renkaan kulutuspinnalla on suuri merkitys, sen on kyettävä ohjaamaan vettä sivuille ja pois renkaan alta. Vesiliirron ehkäisyyn olemme pureutuneet suunnittelemalla Dry Touch 2 -lamellit, jotka keräävät tehokkaasti vettä renkaan ja tien välistä. Vesi ohjautuu renkaan leveisiin pääuriin ja edelleen pois renkaasta, kertoo Nokian Renkaiden kehityspäällikkö Jarno Röytiö.

Lisäturvaa vesikelille tuo myös Nokian Hakka Blue SUV Hybrid -kumisekoitus. Vaihteleviin keliolosuhteisiin kehitetty uuden sukupolven kumisekoitus tuntuu erinomaisena märkäpitona sekä pienempinä polttoainekustannuksina. Sekoituksessa käytetyt edistykselliset polymeerilaadut ja kehittyneempi silicarakenne vähentävät kitkaa, jolloin myös lämpötila alenee. Alhaisempi lämpötila vähentää vierintävastusta sekä polttoaineenkulutusta. SUV -käyttöä ajatellen on kumisekoituksen jäykkyyttä ja repimislujuutta lisätty vakaampaa ajotuntumaa ja kulumiskestävyyttä ajatellen.

Kestävä rakenne ja jämäkkä ajotuntuma

Voimakkaat SUV -kokoluokan autot vaativat renkailta paljon. Renkaiden on oltava vahvat ja jämäkät, jotta korkea ja painava ajoneuvo pysyy vakaana epätasaisillakin ajoteillä. Renkaan on toimittava luotettavasti kaupunkiajon lisäksi myös soraisilla ja hiekkaisilla mökkiteillä. Lisäpitoa epätasaisessa maastossa liikkumiseen tuo renkaan reuna-alueelle varta vasten muotoillut viistot ja suorakulmaiset ulokkeet. All Terrain Claws, eli maastokynnet tarrautuvat hallitusti pehmeänkin tien pintaan parantaen sekä veto- että jarrutuspitoa.

Vahva ja kestävän rakenteen lisäksi uudenlaista kestävyyttä tarjoaa Aramid Sidewall –teknologia.

Renkaan sivupintarakenne sisältää äärimmäisen vahvaa aramid-kuitua. Kuidun ansiosta rengas kestää entistä paremmin iskuja ja viiltoja, jotka helposti rikkoisivat renkaan keskeyttäen matkanteon.

Myös renkaan uraan porautunut kivensiru voi aiheuttaa rengasvaurion. Renkaan uriin juuttuneet kivet voivat aiheuttaa epätasapainoa ja jopa puhkaista renkaan. Urissa matkustavat kivet voivat myös irrota ajon aikana, aiheuttaen perässä ajavalle vaurion tuulilasiin. Nokian Hakka Blue 2 SUV on varustettu kivenpoistajilla, jotka sijaitsevat renkaan pääurissa. Kivenpoistajat estävät terävien kivien takertumisen renkaaseen sekä kaivautumisen renkaan rakenteeseen. Kivenpoistajat lisäävät renkaan käyttöikää sekä vähentävät urista sinkoilevien kivien määrää.

Uusi Nokian Hakka Blue 2 SUV – Tough Wet Performer

  • Erinomainen märkäpito
  • Kestävä rakenne, jämäkkä ajotuntuma
  • Oivallinen kulumiskestävyys

Nokian Hakka -kesärenkaat toimivat luotettavasti varhaisesta keväästä myöhäiseen syksyyn

Kesärengas ei ole koskaan vain yhden vuodenajan tuote. Olosuhteissa, joissa elämme, on kesärenkaan toimittava turvallisesti ja luotettavasti aina alkukevään aamupakkasista loppusyksyn räntäsateisiin. Pohjoisten olojen erikoisosaaminen, kestävä turvallisuus ja ympäristöystävällisyys tekevät Nokian Hakka-kesärenkaista luonnostaan pohjoisiin oloihin sopivia. Kaikki Nokian Hakka -kesärenkaat kuuluvat Hakka-turvan piiriin.

Pääinnovaatiot:

Dry Touch 2 –lamellit keräävät tehokkaasti vettä renkaan ja tien välistä. Vesi ohjautuu renkaan leveisiin pääuriin ja edelleen pois renkaasta. Muotoilu takaa, että märkäpito pysyy hyvänä myös renkaan kuluessa.

Nokian Hakka Blue SUV Hybrid –kumisekoitus parantaa märkäpitoa ja tuo säästöä polttoainekustannuksiin. Henkilöautonrenkaaseen nähden lujempi ja jäykempi kumisekoitus varmistaa vakaamman ajontuntuman voimakkaammissa SUV -kokoluokan ajoneuvoissa. Uusi kulutuspintasekoitus tuo tasaisempaa menoa myös karkeille asvalttiteille.

All Terrain claws eli maastokynnet tuovat lisäpitoa epätasaisessa maastossa liikkumiseen. Renkaan reuna-alueelle varta vasten muotoillut viistot ja suorakulmaiset ulokkeet tarrautuvat hallitusti pehmeänkin tien pintaan parantaen sekä veto- että jarrutuspitoa.

Kivenpoistajat: lisäsuoja rikkoutumista vastaan. Kivenpoistajat estävät terävien kivien takertumisen renkaan kulutuspintaan sekä kaivautumisen renkaan rakenteeseen. Kivenpoistajat lisäävät renkaan käyttöikää sekä tarjoavat lisäsuojaa ehkäisemällä renkaan runkovaurioita.

Uudenlaista kestävyyttä: Aramid Sidewall –teknologia. Kestävyyttä ja suojaa vaativiin ajotilanteisiin tuo aramid-kuitu, joka vahvistaa renkaan sivupintaa. Kuidun ansiosta rengas kestää entistä paremmin ulkopuolisia iskuja ja viiltoja, jotka helposti vaurioittavat rengasta.

Silent Groove Design on ajomukavuutta parantava keksintö renkaan seinämissä. Golfpallon pintakuviota muistuttavat pyöreät kolot hallitsevat renkaan ilmavirtausta. Kolot estävät epämiellyttävän, ujeltavan äänen syntymisen. Muotoilun avulla hillitään sekä ajoneuvon sisämelua, että ohiajomelua.

Driving Safety Indicator, (DSI) on kulumis- ja vesiliirtovaroitin, joka helpottaa uransyvyyden tarkkailua. Kulutusvaroittimessa olevasta numerorivistöstä voi tarkistaa jäljellä olevan kulutuspinnan millimetreinä. Numerot häviävät yksitellen sitä mukaa, kun rengas kuluu. Vesiliirtovaroitin muistuttaa kasvaneesta vesiliirtoriskistä. Vesiliirtovaroittimen pisara häviää, kun urasyvyyttä on jäljellä vähemmän kuin 4 mm.

Lataa tuotekuvat ja videot

Lisätietoja:  

Nokian Renkaat Oyj: Teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri, puh. +358 10 401 7621 [email protected] 

Nokian Renkaat Oyj: Tuotekehityspäällikkö Jarno Röytiö, p. +358 10 401 8552 
[email protected]