Ääritilanteiden hallintaa, lentokoneissa testattuja materiaaliratkaisuja
Nokian Hakka Black SUV -kesärengas – Viileää suorituskykyä ja äärimmäistä kestävyyttä katumaastureihin
Urheilullisen Nokian Hakka Black SUV:n tarkat käsittelyominaisuudet ja ainutlaatuinen kestävyys mahdollistavat voimakastehoisten katumaasturiautojensa ominaisuuksista nauttivalle kuljettajalle poikkeuksellisen ajonautinnon. Lentokoneteollisuudesta tutulla aramid-kuidulla vahvistettu sivupinta tuo kaivattua kestävyyttä pohjoisen karkeille, välillä myös heikkokuntoisille asvalttiteille.
Kovassa vauhdissa loogisesti, nopeasti ja tunnokkaasti ohjautuva Nokian Hakka Black SUV on maailman pohjoisimman rengasvalmistajan uusin taidonnäyte, jossa yhdistyvät katumaasturikäyttäjien toiveet ääritilanteiden turvallisuudesta, mukavuudesta ja kestävyydestä.
Tehokasta voimaa huokuvan, suurimpiin katumaastureihin suunnatun Nokian Hakka Black SUV:n laaja 26 tuotteen kokovalikoima 17-tuumaisesta 22-tuumaiseen saakka on kokonaisuudessaan kuluttajien saatavilla keväällä 2015. Nopeusluokka on V (240 km/h) ,W (270 km/h) ja Y (300 km/h). Lehtitestien kärkitiloja hallitsevan Hakka-kesärengasperheen tuoreimman tulokkaan tärkeimmät markkina-alueet ovat Pohjoismaat ja Venäjä.
Sivupintavauriot minimoidaan Nokian Aramid Sidewall -teknologialla
Sporttisen täsmällinen Nokian Hakka Black SUV on lähes neljän vuoden huolellisen kehitystyön tulos, joka erottuu edeltäjistään ainutlaatuisten kestävyys- ja käsittelyominaisuuksiensa ansiosta. Uudet innovaatiot mahdollistavat huolettomat ajokilometrit pohjoisen karuilla teillä ja kaupunkien asvalttiviidakoissa.
- Enemmän kestävyyttä, huippuluokan käsittelyominaisuudet ja parasta mahdollista turvallisuutta vesisateen liukastamalle tielle. Ajokkinsa tehokkaista ominaisuuksista nautiskelevalle katumaasturikuljettajalle olennaista on tarkan ja mukavan ajotuntuman lisäksi kestävyys, Nokian Renkaiden tuotekehityspäällikkö Juha Pirhonen listaa nopeaan ja vaativaan ajoon kehitetyn Nokian Hakka Black SUV:n ominaisuuksia.
Katumaasturikäytössä mahdolliset renkaan vaurioitumiseen johtavat iskut kohdistuvat useimmiten renkaan sivupintaan. Nokian Hakka Black SUV:n iskun- ja viillonkestävyys maksimoidaan Nokian Aramid Sidewall -teknologialla.
Kulutusta ja viiltoja poikkeuksellisen hyvin kestävä sivupintasekoitus sisältää äärimmäisen vahvaa aramid-katkokuitua. Samaa materiaalia hyödynnetään lentokoneteollisuudessa ja sotilaskäytössä. Aramid-kuitu jäykistää ja vahvistaa sivupinnan kestämään entistä paremmin ulkopuolisia iskuja ja painumia vanteen sarvea vasten. Pohjoisen vaihtelevien tieolosuhteiden vaatima kestokyky optimoidaan lisäksi vahvalla teräsvyörakenteella ja uudella, vaativaa kulutusta kestävällä kulutuspintasekoituksella.
Pintamalli tukee optimaalista käsiteltävyyttä ja ajomukavuutta
Maailman ensimmäisen talvirenkaan kehittäjän tuotekehitysfilosofian lähtökohtana on tuotteiden räätälöinti ja testaus aidoissa olosuhteissa. Loogisesti ohjautuvan Nokian Hakka Blackin SUV:n käsittely- ja pito-ominaisuudet hiottiin maksimiin pohjoisen karuilla teillä ja Euroopan nopean ajon radoilla. Kiitettävien märkäpito-ja vesiliirto-ominaisuuksien luomistyössä hyödynnettiin myös suurnopeuskameran antamaa tarkkaa tietoa tien ja renkaan vuorovaikutuksesta.
Kestävyydeltään oivallisen, urheilullista tyylikkyyttä henkivän Nokian Hakka Black SUV:n moderni epäsymmetrinen pintamuoto tukee täydellisesti suorituskykyisen renkaan tarkkaa ajokäytöstä. Vankka ulkopuolen ja sisäpuolen olka-alue yhdistyy suuriin palakuvioihin, jotka on sidottu toisiinsa pitkittäisillä rivoilla. Leveät ja massiiviset rivat jämäköittävät rengasta ja pienentävät kuviopalojen liikettä tiekosketuksessa. Pintamalli on erittäin jäykkä, minkä kuljettaja tuntee kaarreajossa erinomaisena hallittavuutena. Ohjaustuntuma on täsmällinen ja nopea raskaallakin kuormalla, kovassakin vauhdissa.
Kaistanvaihdoissa ja kaarrerajossa kaivattua johdonmukaista käsiteltävyyttä parannetaan jämäkällä ulko-olkapäällä (Cornering Precision Shoulder) ja epäsymmetrisillä, viistetyillä urakulmilla, mikä parantaa stabiliteettia.
Ajomukavuutta lisäävät pitkittäisripojen seinämässä olevat golfpallon pintakuviota muistuttavat puolipallomaiset kolot. Tämä Silent Groove Design -keksintö hillitsee ajoneuvon sisä- ja ohiajomelua. Muotoilu myös vähentää ilmanvastusta ja jäähdyttää renkaan pintaa, mikä parantaa kulumiskestävyyttä.
Sirppi- ja trumpettiurat torjuvat vesiliirtoa
Aina vaarallista vesiliirtoa torjutaan lukuisilla keksinnöillä. Keskialueen ripoja leikkaavat aggressiiviset sirppiurat, jotka säilövät tehokkaasti vettä ja ohjaavat sen pitkittäisuriin. Olkapääalueille muotoiltiin myös turvallisuutta parantavat trumpettiurat. Virtausteknisesti optimoidut luotimaiset kolot varastoivat vettä renkaan ja tien välistä sekä kiihdyttävät veden virtausta pääurista poikittaisuriin maksimoiden pidon myös sateen piiskaamalla tiellä.
Pintakuvion syrjäyttämän veden virtausta vauhditetaan myös neljällä leveällä kiillotetulla pääuralla. Urien kiillotus lisää jämäkän Hakka Black SUV:n ulkonäköä ja parantaa edelleen vesiliirto-ominaisuuksia.
Uusi kulutuspintasekoitus: parempi ohjaustuntuma ja märkäpito
Nokian Hakka Blackiin kehitetty Black Coral Silica -kulutuspintasekoitus räätälöitiin erityisesti kovaan käyttöön, korkeampiin nopeuksiin. Mikrohuokoisen silican ja funktionaalisen kumisekoituksen molekyyliketjut muodostavat korallimaisen, kosketukseltaan laajan mutta äärimmäisen vankan rakenteen. Sekoitusinnovaation ansiosta Nokian Hakka Black SUV säilyttää jäykkyytensä ja luotettavan tiekosketuksensa myös nopeassa ajossa ja tiukoissa kaarteissa.
Laajalla lämpötila-alueella ideaalisesti toimiva kumisekoitus parantaa märkäpitoa niin alkukevään varhaisina aamuina kuin syksyn pimetessä. Tuntuma tiehen on kaikissa olosuhteissa tasainen ja yllätyksetön. Viillonkestävä uutuussekoitus vaikuttaa miellyttävällä tavalla myös ajomukavuuteen vaimentamalla karheasta asvaltista syntyvän melun.
Lisäturvaa ja käyttömukavuutta
Kulutuspinnasta löytyy turvallisuutta ja vaivattomuutta arvostavien kuljettajien suosima, Nokian Renkaiden patentoima uransyvyysmittari (DSI – Driving Safety Indicator). Uransyvyydestä viestivät numerot ja vesiliirtoriskistä varoittava pisarasymboli vastaa renkaitaan autonsa alla tutkivan kuljettajan katselusuuntaa. Vesiliirtovaroittimenpisarasymboli häviää neljän millimetrin jälkeen ja muistuttaa kasvaneesta vesiliirtoriskistä.
Turvallisuutta parantaa Nokian Hakka Black SUV:n sivupinnan infoalueelta löytyvä paikka- ja painemuisti. Infoalueelle voidaan merkitä vaihdon yhteydessä oikeat paineet ja käyttöpaikka. Käyttömukavuutta ja turvallisuutta vahvistaa uusi lisäosio, johon voi kirjata kevytmetallivanteiden pulttien kiristysmomentin.
Sivupinnassa on myös tyylikäs Nokian Hakka ID -logo, joka kertoo että Nokian Hakka Black SUV soveltuu erityisesti pohjoisen ankarille teille.
Nokian Hakka – ainutlaatuinen pohjoinen konsepti
Nokian Hakka –kesärengasperhe on räätälöity pohjoisen olosuhteisiin. Pohjoisen teille tyypilliset epätasaiset ja karheat tienpinnat sekä nopeasti vaihtuvat sääolot vaativat renkailta erityisominaisuuksia. Vaativat ja vaihtelevat kesäkelit on huomioitu Hakka-kesärenkaiden kumisekoitusten ja rengasrakenteiden kehitystyössä. Hakka-kesärenkaat käyttäytyvät yllätyksettömästi laajalla lämpötila-alueella, kestävät hyvin kulumista ja paikka paikoin heikkoja tieolosuhteita.
Kaikki Nokian Hakka -kesärenkaat ja Nokian Hakkapeliitta -talvirenkaat ovat ainutlaatuisen Hakka-turvan piirissä. Hakka-turva takaa sen, että jos asianmukaisesti käytetty rengas rikkoutuu tapaturmaisesti korjauskelvottomaksi, saa kuluttaja uuden vastaavan tuotteen veloituksetta Nokian-renkaita myyvästä liikkeestä Suomessa, Ruotsissa tai Norjassa.
Nokian Hakka Black SUV – Viileää suorituskykyä
- Ylivoimaisen tarkka ja helppo hallita ääritilanteissa
- Urheilullista voimaa ja täsmällisyyttä
- Kestävyyttä kovaan käyttöön tuova aramid-vahvennettu rakenne
- Torjuu tehokkaasti vesiliirtoa
Pääinnovaatiot: Nokian Aramid Sidewall -teknologia. Ainutlaatuista kestävyyttä. Kulutusta ja viiltoja poikkeuksellisen hyvin kestävä sivupintasekoitus sisältää äärimmäisen vahvaa aramid-katkokuitua. Samaa materiaalia hyödynnetään lentokoneteollisuudessa ja sotilaskäytössä. Aramid-kuitu jäykistää ja vahvistaa sivupinnan kestämään entistä paremmin ulkopuolisia iskuja ja painumia vanteen sarvea vasten.
Sirppiura. Turvallisuutta märälle tielle. Keskialueen ripoja leikkaavat aggressiiviset sirppiurat, jotka säilövät tehokkaasti vettä ja ohjaavat sen pitkittäisuriin.
Trumpettiura. Tehokasta vesiliirrontorjuntaa. Olkapääalueiden trumpettiurat,virtausteknisesti optimoidut luotimaiset kolot varastoivat vettä renkaan ja tien välistä sekä kiihdyttävät veden virtausta pääurista poikittaisuriin maksimoiden pidon.
Black Coral Silica –kulutuspintasekoitus. Täsmällisempi ajokäytös, parempi märkäpito. Mikrohuokoisen silican ja funktionaalisen kumisekoituksen molekyyliketjut muodostavat korallimaisen, kosketukseltaan laajan mutta äärimmäisen vankan rakenteen. Sekoitusinnovaation ansiosta Nokian Hakka Black SUV säilyttää jäykkyytensä ja luotettavan tiekosketuksen myös nopeassa ajossa ja tiukoissa kaarteissa. Laajalla lämpötila-alueella ideaalisesti toimiva kumisekoitus parantaa myös märkäpitoa ja kulumiskestävyyttä.
Silent Groove Design. Enemmän ajomukavuutta. Ajomukavuutta lisäävät pitkittäisripojen seinämässä olevat golfpallon pintakuviota muistuttavat puolipallomaiset kolot. Keksintö hillitsee ajoneuvon sisä- ja ohiajomelua. Muotoilu myös vähentää ilmanvastusta ja jäähdyttää renkaan pintaa, mikä parantaa kulumiskestävyyttä.
Kuvia: www.nokiantyres.com/hakkablacksuv
Video: Nokian Hakka Black SUV – Viileää suorituskykyä
http://youtu.be/u00rU28qq98
Video: Nokian kesärenkaat – Testausta äärioloissa
http://youtu.be/BydRpvWoZFw
Video: Ainutlaatuista kestävyyttä - Nokian Aramid Sidewall –teknologia
http://youtu.be/N5LvBke-UqY
Lisää aiheesta:
Lisäturvaa Pohjoisen teille – Hakka-turva
www.hakkaturva.fi
Nokian Renkaat – maailman pohjoisin rengasvalmistaja ja talvirenkaan kehittäjä www.nokianrenkaat.fi/yritys/perustietoa/historia/
Hakkapeliitta-testikuljettajablogit
http://hakkapedia.fi/blog/fi/
Bloggaavat Nokian Renkaiden rengasammattilaiset
http://rengasblogi.fi/
Lisätietoja: www.nokianrenkaat.fi
Nokian Renkaat Oyj,
Tuotekehityspäällikkö Juha Pirhonen, puh. +358 10 401 7708 juha.pirhonen(at)nokiantyres.com
Teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri, puh. +358 10 401 7621 matti.morri(at)nokiantyres.com
Twitter: https://twitter.com/NokianTyresCom
You Tube: www.youtube.com/NokianTyresCom
Facebook: www.facebook.com/nokianrenkaatsuomi
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/nokian-tyres-plc