Miksi perheen kakkosautossakin kannattaa olla premium-renkaat?
Moni autoilija saattaa ajatella, että vanhaan autoon tai perheen kakkosautoon kelpaavat lähes mitkä renkaat tahansa. Syynä pidetään sitä, että kakkosautolla ajetaan harvemmin tai että halpaan autoon ei kannata ostaa kalliita renkaita. Turvallisuuden näkökulmasta katsottuna suositus on kuitenkin päinvastainen. Kakkosautolla ajaa usein perheen kokemattomin kuljettaja, tai sillä kuljetetaan lapsia päiväkotiin ja kouluun. Siksi turvalliset ja hyvässä kunnossa olevat renkaat ovat keskeisessä roolissa.
Renkaan kulumisen vaikutukset voi huomata muun muassa jarrutuksessa, liikkeellelähdössä ja sivuttaispidossa.
– Nykyaikaisissa autoissa ajonvakautusjärjestelmä auttaa kuljettajaa, mutta sekään ei voi kumota fysiikan lakeja. Järjestelmä voi auttaa vain, kun auto saa pitoa renkaan kautta. Paras turva liukkailla tai lumisilla teillä ovat pohjoismaisiin oloihin suunnitellut talvirenkaat, Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri toteaa.
Hyvän renkaan merkitys voi olla kakkosautossa suurempi kuin uudessa
Moni autoilija saattaa ajatella, että vanhaan autoon tai perheen kakkosautoon kelpaavat lähes mitkä tahansa renkaat. Syynä pidetään sitä, että kakkosautolla ajetaan harvemmin tai että halpaan autoon ei kannata ostaa kalliita renkaita. Turvallisuuden näkökulmasta katsottuna suositus on päinvastainen.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan liikennekäytössä olevien henkilöautojen keski-ikä on jatkanut nousuaan ja niiden keski-ikä ilman museoautoja oli vuoden 2021 lopussa 12,2 vuotta. Tämä näkyy myös autojen tekniikassa ja varustelussa.
– Kun autossa ei ole modernia huipputekniikkaa, hyvän renkaan merkitys voi olla jopa suurempi kuin uudessa autossa. Jos auto on kakkos- tai kolmosauto, sillä ehkä ajaa perheen kokemattomin kuljettaja tai kyydissä on päiväkoti- ja kouluikäisiä lapsia. Hyvä rengas on olennainen osa autoilun turvallisuutta. Premium-renkaat ovat järkevä valinta, koska niiden tuotekehityksessä huolehditaan siitä, että rengas on kuluessaankin mahdollisimman turvallinen, Morri kertoo.
Renkaiden urasyvyys ja ikä on hyvä tarkistaa
Kun kakkosautoon vaihtaa talvirenkaat, kannattaa tutkia, paljonko pääurissa on jäljellä kulutuspintaa. Samalla on hyvä tarkistaa, että nastojen määrä auton alle laitettavissa renkaissa ei poikkea yli 25 % eniten nastoja omaavan renkaan nastamäärästä. Lain mukaan talvirenkaiden kulutuspintaa on oltava jäljellä vähintään 3 millimetriä, mutta käytännössä renkaiden turvallisuusominaisuudet heikentyvät merkittävästi jo silloin, kun urasyvyyttä on jäljellä 4 millimetriä. Riittävä urasyvyys on talvella tarpeen varsinkin sohjokelillä, ettei auto lähde loskaliirtoon.
Nokian Renkaiden Hakkapeliitta -renkaissa on autoilijan avuksi kulumisvaroitin: kun talvirenkaan pinnassa oleva lumihiutalekuvio on katoamassa, on aika hankkia uudet renkaat.
Lisäksi renkaasta on syytä tarkistaa sen kylkeen merkitty valmistusajankohta. Neljän numeron sarja kertoo renkaan iän siten, että kaksi ensimmäistä numeroa kertovat valmistusviikon ja kaksi viimeistä numeroa valmistusvuoden. Käytössä yhtä rengassarjaa tulisi pitää enintään kuusi talvea.
Renkaiden paikkaa vaihtamalla voi säästää rahaa
Talvirenkaissa auton vetorenkaat saattavat kulua jopa neljä kertaa nopeammin kuin vapaasti pyörivät renkaat, selviää Nokian Renkaiden tekemistä kenttätesteistä. Tämän vuoksi on tärkeää vaihtaa renkaiden paikkaa jopa kesken ajokauden.
– Etu- ja takarenkaiden välille käytössä syntyvän suuren kulumiseron takia renkaita tulee kierrättää auton alla. Jos renkaiden pitotasoissa on huomattava ero auton etu- ja takapään välillä, ajoturvallisuus heikkenee. Renkaiden paikkaa vaihtamalla voi myös säästää rahaa, kun samalla rengassarjalla voi ajaakin pidempään, Morri painottaa.
Lisätietoja:
Nokian Renkaat Oyj
Teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri,
puh. 010 401 7621, [email protected]