25. marraskuu 2009 14:24 kategoriassa Tuoteuutiset

EU:n rengasmerkintöjä koskeva päätös:


Merkittävä edistysaskel kuluttajille ja


mahdollisuus Nokian Renkaille



Euroopan Unionin tänään 25. marraskuuta hyväksymän päätöksen mukaan renkaisiin on merkittävä marraskuusta 2012 alkaen niiden polttoainetehokkuus, märkäpito ja vierintämelu. Uusi laatuluokitusjärjestelmä on samantyyppinen mitä käytetään nykyisin kodinkoneissa.

- Olemme jo vuosien ajan tehneet sinnikästä kehitystyötä renkaiden turvallisuuteen ja ympäristöystävällisyyteen liittyvien kysymysten kanssa. Luokitus on haastava, mutta päätös on erittäin positiivinen ja kaltaisellemme korkealaatuisiin erikoistuotteisiin keskittyvälle valmistajalle se tuo paljon mahdollisuuksia. Selkeät renkaan vierintävastus- ja märkäpitoluokituksesta kertovat merkinnät sekä meluarvo helpottavat kuluttajien ostopäätöstä, sanoo Nokian Renkaiden toimitusjohtaja Kim Gran.

Renkaiden merkinnässä tullaan käyttämään laatuluokkia parhaasta suorituksesta (vihreä ”A”- luokka) huonoimpaan (punainen ”G” –luokka). Luokitusmerkintä kertoo, kuinka paljon rengas vaikuttaa auton polttoainetehokkuuteen sekä siihen, mikä sen toimivuus on märissä olosuhteissa. Lisäksi ulkoinen vierintämelu ilmaistaan desibeleinä.

Marraskuun 1. päivästä 2012 henkilöautojen sekä kevyiden ja raskaiden ajoneuvojen renkaiden valmistajien tulee kertoa kuluttajille polttoainetehokkuudesta, märkäpidosta ja melutasosta kaikessa teknisessä markkinointimateriaalissa. Uudelleen pinnoitettuihin renkaisiin, ammattikäyttöön maastossa tarkoitettuihin renkaisiin tai kilparenkaisiin ei sovelleta tätä vaatimusta.

Kaikissa renkaissa, jotka on valmistettu 1. heinäkuuta 2012 jälkeen, tulee olla laatuluokituksesta joko tarra tai muu merkintä, kun ne toimitetaan tehtaalta rengasliikkeeseen tai huoltamoon.

Nokian Renkaat kehityksen kärjessä

Autojen renkaat vaikuttavat osaltaan merkittävästi päästöihin, joiden vähentämiseen EU:ssa on kiinnitetty paljon huomiota viime vuosina. Renkaiden vierintävastuksen osuus auton polttoaineen kulutuksesta on jopa 20 %, joten vierintävastuksen parantamisella voidaan alentaa merkittävästi ajoneuvon polttoaineen kulutusta ja pakokaasupäästöjä.

Vierintävastuksella tarkoitetaan sitä energiaa, joka kuluu renkaan tiekosketuksen aikana tapahtuvassa muodonmuutoksessa. Renkaan rakenteella ja materiaalivalinnoilla voidaan vaikuttaa tähän muodonmuutokseen ja sen vaatimaan energiamäärään. Mitä kevyemmin rengas pyörii, sitä vähemmän auto kuluttaa polttoainetta ja aiheuttaa hiilidioksidipäästöjä.

Tällä hetkellä markkinoiden parhaat renkaat ovat tulevan vierintävastusluokituksen mukaan C-luokkaa. Nokian Renkaiden lähtötilanne haastavassa kehitystyössä on erinomainen. Lehtitesteissä esimerkiksi Nokian Hakkapeliitta- talvirenkaat ovat olleet vierintävastuksella mitattuna kärkitasoa. Kaikissa tämänvuotisissa vertailuissa Nokian Hakkapeliitta R –kitkarenkaan vierintävastus oli testien alhaisin eli paras. Mitä kevyemmin rengas pyörii, sitä vähemmän auto kuluttaa polttoainetta ja aiheuttaa hiilidioksidipäästöjä. Nokian Hakkapeliitta R -renkailla voi säästää jopa 0,5 litraa polttoainetta/100 km ja samalla alentaa CO2-päästöjä 12 g /km.

Rengasmelu on polttoaineenkulutuksen lisäksi toiseksi merkittävin renkaan käytön aikainen ympäristövaikutus. Nokian Renkaiden pintamalleissa on lukuisia keksintöjä, jotka vähentävät melua. Kuviopalojen sijoittelu, pitkittäisurien kohoumat ja melukolot vaimentavat rengasääntä.

Nokian Renkaat seuraa aktiivisesti ympäristö- ja turvallisuussäädösten kehitystä kotimaassa, Euroopan unionissa sekä Venäjällä, ja ennakoi toiminnassaan valmistelussa olevien säädösten vaikutuksia.

Nokian Renkaat täytti EU:n 1.1.2010 voimaan tulevan korkea-aromaattiset öljyt kieltävän asetuksen jo vuonna 2005, viisi vuotta etuajassa, kun yhtiö ensimmäisenä rengasvalmistajana maailmassa luopui korkea-aromaattisten öljyjen käytöstä omilla tuotantolaitoksillaan.

Lisää aiheesta:

https://www.nokianrenkaat.fi/vierinvastus

https://www.nokianrenkaat.fi/reach

http://www.europarl.europa.eu/news/expert/default_fi.htm

Esimerkkikuva uudesta rengastarrasta


Lisätietoja:

Nokian Renkaat Oyj

Tuotekehitysjohtaja Teppo Huovila, puh. +358 10 401 7701
teppo.huovila(at)nokiantyres.com