Talvirenkaiden jarrutusmatkat jäällä

Kovalla pakkasella ei nasta- ja kitkarenkaiden käyttäytymisessä ole suurempia eroja. Merkitykselliseksi rengasvalinta tulee hieman leudommalla kelillä. Nastat ovat nappivalinta, kun ilman lämpötila on talvella viidestä pakkasasteesta viiteen lämpöasteeseen. Tien pinnalla on tällöin jäätä.

"Kun pakkasta on parikymmentä astetta, nastat ja nastattomat talvirenkaat ovat yhtä pitävät, nastattomat joskus jopa pitävämmät. Kovalla pakkasella jää ei ole liukasta. Mutta lähempänä nollaa jään päällä on vettä, mikä tekee siitä liukkaan. Silloin nastarengas saa pinnasta paremman otteen."
Matti Morri, Teknisen asiakaspalvelun päällikkö, Nokian Renkaat Oyj
Talvirenkaiden jarrutusmatkat jäällä

Jarrutusmatkoissa mitattuna erot eri rengastyyppien välillä ovat suurimmat nollakelillä. Kun verrataan erilaisten renkaiden jarrutusmatkoja jäällä 50 kilometrin tuntinopeudella, nastarenkaiden jarrutusmatka on 43 metriä ja pohjoismaisten kitkarenkaiden 60 metriä. Nastarenkailla auto pysähtyy jopa 17 metriä eli lähes neljä autonmittaa aiemmin. Nastarenkaiden jarrutusmatkan ero on vielä merkittävämpi keskieurooppalaisiin kitkarenkaisiin verrattuna; nastarenkailla auto pysähtyy jopa lähes kahdeksan autonmittaa lyhemmässä matkassa.