Nokian tyres Hakkapeliitta -talvirenkaissa yhdistyvät oivallukset, kokemus ja huipputeknologia

Nokian Renkaiden kehittämä ja valmistama talvirengas mullisti autoilun liukkaissa pohjoismaisissa olosuhteissa yli 80 vuotta sitten. Suomalaisen, maailman pohjoisimman valmistajan Nokian Tyres Hakkapeliitta -talvirenkaan tuotekehityksen tulevaisuuden painopisteinä ovat turvallisuus, ajomukavuus ja ympäristöystävällisyys. Luottamus Nokian Tyres Hakkapeliitta -talvirenkaiden antamaan turvaan periytyy jopa sukupolvelta toiselle.

Nokian Tyres Hakkapeliitta -talvirenkaat on suunniteltu haastaviin ajo-olosuhteisiin sinne, missä vuoden ajoista johtuen ajokelit vaihtelevat rännästä lumeen ja jäisiin teihin. Nokian Renkaat kehittää aktiivisesti uutta talvirengasteknologiaa, mikä mahdollistaa turvallisen liikkumisen aivan pohjoisillakin leveyspiireillä.

Uutta talvirengasajattelua edustaa muun muassa edistyksellinen kitka- ja nastarengaskonsepti, jossa yhdistyy kitkarenkaan ajomukavuus nastarenkaan ylivoimaiseen pitoon jäällä ja sohjoisella tienpinnalla.

‒ Vaihtelevissa talvikeleissä autoilija saisi napin painalluksella kitkarenkaista nastat esiin silloin, kun tarvitaan tiukempaa pitoa tiehen ja halutaan varmistusta jarrutustilanteisiin. Konseptirenkaiden kehitystyö jatkuu, mutta innovaatio antaa suuntaa siitä, millaisilla renkailla tulevaisuudessa mahdollisesti ajetaan, luotaa tutkimus- ja kehitysjohtaja Juha Pirhonen Nokian Renkailta.

Juha Pirhonen, Nokian Renkaat Oyj, Tutkimus- ja kehitysjohtaja
"Vaihtelevissa talvikeleissä autoilija saisi napin painalluksella kitkarenkaista nastat esiin silloin, kun tarvitaan tiukempaa pitoa tiehen ja halutaan varmistusta jarrutustilanteisiin."
Juha Pirhonen, Nokian Renkaat Oyj, Tutkimus- ja kehitysjohtaja

Eco Stud 8 – modernia nastateknologiaa ja maailmanennätys jääajossa

Nokian Tyres Hakkapeliittojen valmistus alkoi vuonna 1936, ja suuren maailman tietoisuuteen ne nousivat legendaarisissa Monte Carlo -ralleissa 1950- ja 1960-luvuilla. Nastoitetuilla Kometa-Hakkapeliitoilla varustetut autot olivat ylivoimaisia lumisilla ja jäisillä vuoristoteillä.

Kometan ajoista on kiidetty huimasti eteenpäin, ja tämän päivän nastateknologia maksimoi auton hallittavuuden ja ajomukavuuden. Modernissa Eco Stud 8 -nastakonseptissa on huomioitu myös entistä paremmin kuluttajien ja ympäristön vaatimukset.

‒ Renkaiden nastamäärää voitiin lisätä, mutta siitä huolimatta nämä uuden sukupolven nastat kuluttavat tienpintaa aikaisempaa vähemmän, jolloin myös tiestä irtoavan pölyn määrä on vähäisempi, toteaa teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri Nokian Renkailta.

Innovatiiviseen nastaan on sisällytetty monia ominaisuuksia, joiden takana on tarkkaan harkittu vuosien kehitystyö.

‒ Ankkurinasta ja sen kanssa yhteistyötä tekevä laippa tehostavat nastan pureutumista tiukasti tiehen, joten renkaista löytyy pitoa liukkaissa ja haastavissa keliolosuhteissa. Nastatyyny puolestaan toimii nastan jousena vaimentaen nastan tiekosketusta, mikä välittyy ajomukavuuteen ja kohtelee hellästi myös ympäristöä, Morri jatkaa.

Auton ohjautuvuus ja vakaus yllättävissä tilanteissa perustuu renkaan pituus- ja sivusuunnan jääpitoon, mitä on edistetty nastojen lisäksi myös uudistetulla nastajaottelulla. Ääritilanteiden hallintaa parantava nastateknologia on käytössä Nokian Tyres Hakkapeliitta 8 -talvirenkaissa, jotka ovat keränneet testimenestystä ympäri maailmaa. Näillä edistyksillä nastarenkailla on kiidetty myös huima jäällä ajon maailman ennätys, peräti 335,713 kilometriä tunnissa.

Kitkojen sisäänrakennetut ”nastat”

Nastarenkaiden lisäksi pito-ominaisuuksia on kiritty myös pohjoismaisissa nastattomissa talvirenkaissa eli kitkarenkaissa. Nokian Tyres Hakkapeliitta R2 -renkaissa pääsee kokemaan Cryo Crystal -konseptin, joka parantaa merkittävästi pitoa liukkaalla kelillä ja jäällä.

‒ Keksintö perustuu kumisekoitukseen lisättyihin pieniin timantinkoviin, kristallia muistuttaviin kiteisiin. Monisärmäiset ympäristöystävälliset kiteet ovat erittäin kovia ja ne toimivat ikään kuin sisään rakennettuina nastoina, Morri luonnehtii innovaatiota.

Kestävä ajattelu on myös energiatehokkuutta

Nokian Renkaat katsoo turvallisuutta laajasta näkökulmasta. Kehitystyössä huomioidaan kuluttajien toiveet ja tarpeet. Pirhosen mukaan tuotekehitystyöllä on lisätty renkaille käyttövuosia sekä ympäristöä ja lompakkoa säästävää polttoainetehokkuutta.

‒ Esimerkiksi kestävä turvallisuus tarkoittaa sitä, että renkaiden ominaisuuksien pitää säilyä lähes muuttumattomina koko niiden käyttöiän. Autoilijoille on tärkeä muistuttaa, milloin renkaiden turvallisuus alkaa vaarantua käyttöiän lähestyessä loppuaan, Juha Pirhonen selventää.

Parhaat keksinnöt ovat usein yksinkertaisuudessaan nerokkaita mutta toimivia, kuten Nokian Renkaiden patentoima uransyvyysmittari (DSI - Driving Safety Indicator). Sen avulla kuljettaja voi nähdä, kuinka monta millimetriä kulutuspintaa pääurissa on jäljellä. Turvallisuutta edistävää patentoitua keksintöä hyödynnetään sekä kesä- että talvirenkaissa. Jotta turvallisuus olisi taattu on renkaat vaihdettava uusiin, kun renkaiden uransyvyys on vähemmän kuin 4 mm.

Onnistuneesta tuotekehityksestä saatiin maailmanlaajuista tunnustusta, kun uusi Nokian Tyres Hakkapeliitta R2 -talvirengas pokkasi arvostetun Tire Technology of the Year 2016 -palkinnon.

‒ Kehittämämme Nokian Tyres Hakkapeliitta R2 on automaailman energiapihein rengas ja vierintävastukseltaan ensimmäinen A-luokan talvirengas. Kitkarengas on suunniteltu erityisesti sähkö- ja hybridi-autoihin lisäämään auton toimintasädettä, mutta bensa-ja dieselautoilijoille alhainen vierintävastus tarkoittaa säästöjä polttoaineessa ja alempia hiilidioksidipäästöjä mukavan hiljaisen ajoäänen lisäksi, Pirhonen toteaa.

Kulutuspintasekoitukset kehittyvät, kumisekoituksissa myös rypsiöljyä

Mitä renkaiden tuotekehityksessä sitten on seuraavaksi luvassa?

- Ympäristöystävällisyys viitoittaa edelleenkin tulevaisuuden tuotekehitystyötä. Nokian Tyres Hakkapeliitta -renkaiden materiaaleina käytetään uudenlaisia kumisekoituksia, jotka pienentävät polttoaineen kulutusta ja vähentävät hiilidioksidipäästöjä. Uusiutuvia raaka-aineita, kuten rypsi- ja mäntyöljyä käytetään jo nyt, sillä esimerkiksi rypsiöljy parantaa kumiseoksen kestävyyttä ja lisää jääpitoa, luonnehtii tutkimus- ja kehitysjohtaja Juha Pirhonen.

Teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri puolestaan visioi, että suurimpia harppauksia otetaan etenkin nastateknologiassa sekä kulutuspintasekoitusten kehittämisessä. Tavoitteena on antaa autoilijoille entistä enemmän mielenrauhaa ‒ oli vastassa millaiset keliolosuhteet tahansa.

Lue lisää:

Nokian Renkaiden innovaatiot:
https://www.nokianrenkaat.fi/innovatiivisuus/

Nokian Tyres Hakkapeliitta R2 - Huippuluokan vihreää talvirengasteknologiaa sähköautoihin:
www.nokianrenkaat.fi/yritys/uutinen/huippuluokan-vihreaa-talvirengasteknologiaa-sahkoautoihin-nokian-renkaat-kehitti-vierintavastukselta/

Tire Technology of the Year 2016 -palkintoon liittyviä kuvia ja Nokian Tyres Hakkapeliitta R2 -tuotekuvia:
www.nokiantyres.com/HakkapeliittaeR2

Video:
https://youtu.be/Wo4omb0Eil4

Nokian Renkaat - Maailman ensimmäinen AA-luokan talvirengas:
www.nokianrenkaat.fi/yritys/uutinen/nokian-renkailta-kuluttajamarkkinoille-markapidoltaan-ja-polttoainetehokkuudeltaan-maailman-ensimmai/

Maailman ensimmäinen talvirengas esiin ponnahtavilla nastoilla:
www.nokianrenkaat.fi/yritys/uutinen/maailman-ensimmainen-nastakitkarengas-uniikki-nastateknologia-tuo-nastat-esiin-tarvittaessa/

Nokian Tyres Hakkapeliitta 80 vuotta:
Talvikelien voittajan tarina

Talvirenkaan keksimisestä 80 vuotta:
Kelirengas hallitsi turvalliset kaarteet ja käännökset lumikelissä
Näin talvirengas on muuttunut
Miten maailman ensimmäinen talvirengas keksittiin?
Talvirenkaita jo yli 80 vuotta

Älyteknologiaa ja biomateriaaleja:
Nokian Tyres Hakkapeliitta vuonna 2036
Rengasteknologian ja turvallisuuden edelläkävijä Nokian Tyres Hakkapeliitta