8. syyskuu 2016 14:23 kategorioissa Tuoteuutiset, Yhtiöuutiset

Uusi Nokian Hakka Blue 2 -kesärengas etenee sateen piiskaamalla tiellä turvallisesti ja tasapainoisesti

Uusi Nokian Hakka Blue 2 -kesärengas etenee sateen piiskaamalla tiellä turvallisesti ja tasapainoisesti Nokian Renkaiden uuden sukupolven Nokian Hakka Blue 2 -kesärengas liikkuu hallitusti sateen liukastamalla tiellä. Se pysähtyy napakasti ja torjuu vaivattomasti vesiliirtoa maailman pohjoisimman rengasvalmistajan ainutlaatuisen Dry Touch -konseptin ansiosta. Pohjoisen välillä uraisilla teillä liikkuva kuljettaja osaa arvostaa myös tunnokasta ja konstailematonta ajotuntumaa, joka tekee ajamisesta helppoa, loogista ja nautittavaa.

Nokian Hakka Blue 2

Uusi Nokian Hakka Blue 2 huokuu turvallista ja kestävää liikkumista kevään ensihetkistä syksyn viileämpiin keleihin, mitä tukee erityisesti pohjoiseen räätälöity kumisekoitus. EU-rengasmerkinnän märkäpitoluokitus on suurimmassa osassa kokoja A eli paras mahdollinen. Kattava 15-17-tuuman kokovalikoima on suunnattu tehokkaisiin keskikoisiin henkilöautoihin ja urheilullisiin perheautoihin. Keväällä 2017 rengasliikkeissä saatavilla olevan premium-kesärenkaan valikoimassa on sekä V- (240 km/h) että W-nopeusluokan (270 km/h) tuotteita. Lehtitestien kärkitiloja hallitsevan pohjoiseen räätälöidyn Nokian Hakka -kesärengasperheen uutuustuotteen tärkeimmät markkina-alueet ovat Pohjoismaat ja Venäjä.

Sadekelin priimus

Pohjoismaisten kuluttajien mielestä leppoisan kesäautoilun suurimmat riskitekijät ovat vaaralliset ohitukset, liian lyhyet turvavälit ja vesiliirto. Erityisesti ukkoskuuron yllättäessä kasvaa mahdollisuus auton hallinnan hetkelliseen menettämiseen. Vesiliirron huomaa, kun rengas menettää kosketuksen ajoalustaan ja auton ohjaustuntuma häviää.

- Vaihtuvat kesäkelit ovat kuljettajalle ja myös laadukkaalle kesärenkaalle haastavat. Nokian Hakka Blue 2:ssa tasapainoinen tiekosketus optimoidaan uuden sukupolven pintamallin, rakenneratkaisuiden ja Dry Touch -konseptin avulla. Uusi Dry Touch -konsepti varastoi vettä tienpinnan ja renkaan välistä sekä johdattaa sen nopeasti pois, mikä parantaa pitoa ja estää vaarallisen vesiliirron syntymisen, kertoo Nokian Renkaiden kehityspäällikkö Jarno Röytiö.

Dry Touch –konsepti torjuu tehokkaasti vesiliirtoa

Uniikki Dry Touch –konsepti muodostuu kolmesta innovaatiosta, joiden ansiosta kosketusalue kuivaan ajoalustaan on kaikissa tilanteissa maksimaalinen. Renkaan keskialueen ripoihin luotiin vinottaiset Dry Touch 2 -lamellit, jotka imaisevat veden renkaan ja ajoalustan välistä ohjaten sen rivan keskiosan uraa pitkin leveisiin pääuriin. Lamellimuotoilu takaa suorituskykyiselle renkaalle oivallisen märkäpidon myös kuluneena. Uniikki lamelli on suurempi pohjaosastaan, mikä varmistaa enemmän uratilavuutta kuluneellekin renkaalle.

Veden poistumista sisäolkapäällä kiihdytetään Coanda-teknologialla (Coanda-technology). Sisäolkapään kuviopalojen kulmien kaareva, hyppyrimäinen muotoilu ohjaa veden virtausta pitkittäisurasta poikittaisuraan. Tuplateho saadaan, kun kuviopalaan kehitetty virtausohjain (Flow guide) entisestään nopeuttaa veden siirtymistä poikittaisurassa pois auton alta. Vesiliirron ehkäisemistä varten sisäolkapään poikittaisissa pääurissa on myös erityiset syöksyurat (Swoop Grooves). Pintakuvion syrjäyttämän veden virtausta vauhditetaan myös neljällä leveällä kiilloitetulla pääuralla.

Vaativassa kehitystyössä hyödynnettiin tietokonemallinnusta ja suurnopeuskameraa. Monipuolinen märän kelin ominaisuuksien testaus toteutettiin Nokian Renkaiden kotikentällä eli omalla Nokian-testiradalla Suomessa. Kovavauhtisten ääritilanteiden vaatimat ominaisuudet viimeisteltiin Saksan ja Espanjan high speed -testiratojen tulosten perusteella.

Luonteeltaan täsmällinen ja looginen

Ajotuntumaltaan täsmällisen Nokian Hakka Blue 2:n kumiseos, pintamalli- ja rakenneratkaisut ovat Nokian Renkaiden suomalaisen tuotekehitysosaamisen kovinta ydintä. Nokian Hakka Blue Hybridkumisekoitus parantaa märkäpitoa ja tuo polttoainesäästöä. Funktionaalinen täyssilicasekoitus mukautuu lämpötilan muutoksiin, mikä tuntuu erinomaisena märkäpitona niin keväällä kuin syksylläkin. Kumisekoituksen lisätty mäntyöljy alentaa vaihtelevissa kesäkeleissä mainiosti viihtyvän Hakka Blue 2:n lämpötilaa vähentämällä molekyylien välisestä liikkeestä aiheutuvaa kitkaa. Lopputuloksena on pienempi lämmönkehitys ja alhaisempi vierintävastus. Uusi kulutuspintasekoitus sietää vakuuttavasti myös karkeiden asvalttien rasituksen, mikä merkitsee hyvää kulumiskestävyyttä.

Enemmän ajomukavuutta, lisää kestävyyttä

Nokian Hakka-perheelle tyypillinen epäsymmetrinen pintamalli lisää ajomukavuutta ja tekee renkaasta tarkasti ohjautuvan. Ulko-olkapään vankat kuviopalat vakauttavat ajokäytöstä. Avonainen pintamalli ja sisäolkapään uudet innovaatiot parantavat pitoa märällä tiellä. Matkanteon mukavuutta kasvattavat lisäksi tutut keksinnöt Silent Sidewall Technology ja Silent Groove Design.

Nokian Hakka -uutuuden vankka teräsvyörakenne koostuu aikaisempaa tiheämpään optimoiduista teräslangoista. Vahva High Tensile Steel -teräsvyörakenne mahdollistaa kevyen mutta lujan rakenteen, joka tuntuu tarkkana käsiteltävyytenä myös kovemmissa nopeuksissa väistöissä ja kaistanvaihdoissa. Jämerä rakenne mahdollistaa enemmän kilometrejä ja torjuu tehokkaasti myös yllättäviä reunakiveyksien viiltoja.

Patentoitua käyttömukavuutta

Märän tien priimuksen kulutuspinnassa on luonnollisesti Nokian Renkaiden patentoiman uransyvyysmittarin (DSI – Driving Safety Indicator) lisäksi myös vesiliirtovaroitin. Sen pisarasymboli häviää neljän millimetrin jälkeen ja muistuttaa kasvaneesta vesiliirtoriskistä. Infoalueelle voidaan merkitä vaihdon yhteydessä oikeat paineet ja käyttöpaikka.

Nokian Hakka – ainutlaatuinen pohjoinen konsepti

Nokian Hakka –kesärengasperhe on räätälöity pohjoisen olosuhteisiin. Pohjoisen teille tyypilliset epätasaiset ja karheat tienpinnat sekä nopeasti vaihtuvat sääolot vaativat renkailta erityisominaisuuksia. Vaativat ja vaihtelevat kesäkelit on huomioitu Hakka-kesärenkaiden kumisekoitusten ja rengasrakenteiden kehitystyössä. Hakka-kesärenkaat käyttäytyvät yllätyksettömästi laajalla lämpötila-alueella, kestävät hyvin kulumista ja paikka paikoin heikkoja tieolosuhteita. Kaikki Nokian Hakka -kesärenkaat ja Nokian Hakkapeliitta -talvirenkaat ovat Hakka-turvan piirissä.

Uusi Nokian Hakka Blue 2 – Wet Performer 

  • Turvallinen ajotuntuma märällä tiellä Dry Touch –konseptin ansiosta
  • Tarkka ja tasapainoinen  
  • Mukavaa ja hiljaista matkantekoa

Pääinnovaatiot:

Dry Touch –konsepti. Tehokasta vesiliirrontorjuntaa, oivallista pitoa. Dry Touch 2 –lamellit imaisevat veden renkaan ja ajoalustan välistä ohjaten sen rivan keskiosan uraa pitkin leveisiin pääuriin. Lamellimuotoilu takaa suorituskykyiselle renkaalle oivallisen märkäpidon myös kuluneena. Uniikki lamelli on suurempi pohjaosastaan, mikä varmistaa enemmän uratilavuutta kuluneellekin renkaalle. Veden poistumista sisäolkapäällä kiihdytetään Coanda-teknologialla (Coanda-technology). Sisäolkapään kuviopalojen kulmien kaareva, hyppyrimäinen muotoilu ohjaa veden virtausta pitkittäisurasta poikittaisuraan. Tuplateho saadaan, kun kuviopalaan kehitetty virtausohjain (Flow guide) entisestään nopeuttaa veden siirtymistä poikittaisurassa pois auton alta.  

Nokian Hakka Blue Hybrid -kumisekoitus. Enemmän kestävyyttä, turvallisuutta, ja polttoainetehokkuutta. Nokian Hakka Blue Hybrid -kumisekoitus parantaa märkäpitoa ja tuo polttoainesäästöä. Se mukautuu lämpötilan muutoksiin, mikä tuntuu erinomaisena märkäpitona niin keväällä kuin syksylläkin. Kumisekoituksen lisätty mäntyöljy alentaa Hakka Blue 2:n lämpötilaa vähentämällä molekyylien välisestä liikkeestä aiheutuvaa kitkaa. Lopputuloksena on pienempi lämmönkehitys ja alhaisempi vierintävastus. Uusi kulutuspintasekoitus sietää vakuuttavasti myös karkeiden asvalttien rasituksen.

Uusi teräsvyörakenne. Tasapainoinen ja tarkka ajotuntuma, lisää nautinnollisia ajokilometrejä. Nokian Hakka -uutuuden vankka teräsvyörakenne koostuu aikaisempaa tiheämpään optimoiduista teräslangoista. Vahva High Tensile Steel -teräsvyörakenne mahdollistaa kevyen mutta lujan rakenteen, joka tuntuu tarkkana käsiteltävyytenä myös kovemmissa nopeuksissa väistöissä ja kaistanvaihdoissa. Enemmän ajokilometrejä myös parantuneen viillon- ja pistonkestävyyden ansiosta.

Silent Sidewall -teknologia. Mukavaa matkantekoa. Sivupinnan ja kulutuspinnan väliin räätälöity erikoiskumisekoitus suodattaa aktiivisesti tiestä välittyvää ääntä ja värähtelyä estäen haitallisten ääniaaltojen kulkeutumisen sivupinnan kautta edelleen ohjaamoon.

Silent Groove Design. Enemmän ajomukavuutta. Ajomukavuutta lisäävät pitkittäisripojen seinämässä olevat golfpallon pintakuviota muistuttavat puolipallomaiset kolot. Keksintö hillitsee ajoneuvon sisä- ja ohiajomelua. Muotoilu myös vähentää ilmanvastusta ja jäähdyttää renkaan pintaa, mikä parantaa kulumiskestävyyttä.  

Tuotekuvia: www.nokiantyres.com/HakkaBlue2

Video – Nokian Hakka Blue 2: https://youtu.be/0tp4zXbwDvU 

Video: Nokian kesärenkaat – Testausta äärioloissa
http://youtu.be/BydRpvWoZFw

Lisää aiheesta:

Lisäturvaa Pohjoisen teille ­– Hakka-turva
www.hakkaturva.fi

Nokian Renkaat – maailman pohjoisin rengasvalmistaja ja talvirenkaan kehittäjä www.nokianrenkaat.fi/yritys/perustietoa/historia/

Lisätietoja:

Nokian Renkaat Oyj,

Teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri, puh. +358 10 401 7621 matti.morri@nokiantyres.com

Tuotekehityspäällikkö Jarno Röytiö, p. +358 10 401 8552 jarno.roytio@nokiantyres.com

Twitter: https://twitter.com/NokianTyresCom 
YouTube: www.youtube.com/NokianTyresCom 
Facebook: www.facebook.com/nokianrenkaatsuomi 
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/nokian-tyres-plc