29. tammikuu 2006 22:00 kategoriassa Tuoteuutiset
Tiedote 30.1.2006

70-vuotiaaseen Hakkapeliitta-perheeseen rohkea tulokas

NOKIAN HAKKAPELIITTA 5 VOITTAA TALVIKELIN OIKUT UUSIN KEINOIN


Kuluttajien ja lehtitestien kiittämä Nokian Hakkapeliitta 4 saa seuraajan. 70-vuotiaan Hakkapeliitta-perheen uusin tulokas nimettiin Nokian Hakkapeliitta 5:ksi. Rengastehtaan tuotekehitys hioi nastarenkaan pidon ainutkertaiseksi. Nokian Hakkapeliitta 5:stä kehitettiin pohjoisten olojen rohkea voittaja, joka selättää talven hankalimmatkin oikut ja kelit.

Nokian Hakkapeliitta 5:n luomisprosessissa nokialaisinsinöörit käyttivät täysin uusia tuotekehitysmenetelmiä parantaakseen turvallisuutta ja luodakseen autoilijaa ilahduttavia tuoteominaisuuksia.

- Tuotteen suunnittelu vaati kellosepän tarkkuutta. Jotta erittäin hyvästä tuotteesta voidaan jalostaa vielä parempi, pitää pureutua todella syvälle renkaan toimintaan. Laskeuduimme kirjaimellisesti renkaan ja tien väliin selvittääksemme mahdollisimman tarkasti, miten renkaan kuvio ja nastat käyttäytyvät kriittisissä tilanteissa, tuotekehityspäällikkö Teppo Huovila kuvailee.

Nastan, kumisekoituksen ja lamellien toimintaa sekä yhteisvaikutusta tutkittiin mikroskooppisen tarkasti. Tiedon keräämisessä käytettiin tuoreita menetelmiä niin ulkona kuin sisätiloissakin tehdyissä testeissä. Renkaan toimintaa kuvaavat tietokonemallit ja kumisekoituksiin keskittynyt laboratoriotyö ohjasivat myös omaperäisten ratkaisujen löytämiseen.

Karhunkynsi ja neliönasta: pito maksimiin

Nokian Hakkapeliitta 5:n hellittämätöntä pitoa rakentavat monet tekniset oivallukset. Karhunkynsi tehostaa ärhäkästi nastan toimintaa. Renkaan kuviopalojen etureunassa on lamellien rajaama, teräväsärmäinen, kynsimäinen uloke eli karhunkynsi, joka esijännittää ja tukee nastaa. Karhunkynnen ansiosta nasta pysyy ihanneasennossa koko tiekosketuksen ajan sekä jarrutuksissa että sivuttaisliikkeissä; nasta ei väänny eikä väisty, mikä maksimoi pidon. Erityisesti jarrutuksen kannalta kriittisimpien olka-alueiden pito paranee merkittävästi.

Nokian Renkaat esitteli nelikulmanastan ensimmäistä kertaa, kun Hakkapeliitta 4 tuotiin markkinoille kolme vuotta sitten. Nyt neliönasta saa nimeensä plus-merkin. Nastaa on kehitetty edelleen siten, että kovametallisen nastatapin ja pohjalaipan lisäksi myös nastarunko on nyt neliömäinen. Tällä saavutetaan kaksi etua: nastan aiempaa leveämpi tuenta parantaa jääpitoa, ja nasta ankkuroituu entistäkin vankemmin pintasekoitukseen. Rengas säilyy turvallisena koko käyttöikänsä.

Neliönasta plus on ympäristöystävällinen nastamalli. VTT:n tekemässä nastarenkaiden tienkulutusvertailussa pääkilpailijan uutuusnastarengas kulutti päällystettä 30 % enemmän kuin Nokian Hakkapeliitta 5.

Pitoa varmistavat lukuisat rakenne- ja pintamalliuudistukset. Kaarreajossa sivuttaispitoa lisäävät olkapäiden luistonestourat. Niiden terävät kulmat tarraavat tiukasti tiehen äkillisistä ohjausliikkeistä seuraavissa voimakkaissa heilahduksissa.

Pintamallin keskialueen kaksoispalarakenne kohentaa oleellisesti ajovakautta ja täsmentää ohjaustuntumaa. Uusi kuviomuotoilu tekee tiekosketuksesta rauhallisen ja hiljaisesti rullaavan.

Olka-alueen pidennettyjen kuviopalojen tehtävänä on huolehtia lumipidosta ja parantaa renkaan sivuttaisvakautta sulalla kelillä.

Kulutuspinnan neljä kumisekoitusta: tuloksena huippuominaisuudet

Tuotteen kehitystyössä otettiin oppia nopean ajon kesärenkaan, Nokian Z:n, monikerroksisesta kulutuspintarakenteesta. Nokian Hakkapeliitta 5:n quattrotread-kulutuspinnassa käytetään neljää erilaista kumisekoitusta. Yksikään rengasvalmistaja ei ole aikaisemmin käyttänyt vastaavaa rakennetta omissa talvirenkaissaan.

Neljän erilaisen kumisekoituksen käyttö parantaa ajovakautta ja nastojen toimintaa. Uuden kulutuspintarakenteen ansiosta rengasääni vaimenee miellyttävän hiljaiseksi.

Merkkien kieli parantaa turvallisuutta

Nokian Hakkapeliitta 5 on suunniteltu vaativille kuluttajille, jotka haluavat ajaa turvallisesti kaikkein kurjimmillakin talvikeleillä. Tiukoista turvallisuustavoitteista ei voi tinkiä. Niiden saavuttamiseen tarvitaan renkaan ajo-ominaisuuksia parantavia kovia, teknisiä innovaatiota. Vain niin renkaasta saadaan varmatoiminen ja vakuuttava.

Kovatasoisten innovaatioiden ohella turvallisuutta parantavat myös pienet oivallukset. Renkaassa on kulumisvaroittimet, jotka ilmaisevat pääurien syvyyden yksiselitteisesti millimetreinä.

Lisäksi renkaassa on neljä talvikulumisvaroitinta. Kun keskialueen pohjapalojen lumikidemerkit kuluvat pois, kuluttaja tietää, ettei rengas ole enää turvallinen talvikäytössä.

Nastojen kestoon ja asettumiseen voi vaikuttaa ajamalla upouudet renkaat sisään. Ensimmäiset 500 kilometriä kannattaa ajaa hillitysti: välttää rajuja kiihdytyksiä, äkkijarrutuksia ja kulmikkaita ohjausliikkeitä. Kaikkia nastoja ympäröi sisäänajoindikaattori, joka häviää siinä vaiheessa, kun renkaat on ajettu sisään.

Infokenttä on varattu ilmanpaine- ja asennuspaikkamerkintöihin.

Nokian Hakkapeliitta 5:n vähittäismyynti alkaa syksyllä 2006. Uutuutta myydään Nokian Renkaiden ydinmarkkinoilla Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Venäjällä.

Lisätietoja: Nokian Renkaat Oyj

- tuotekehityspäällikkö Teppo Huovila, puh. +358 3 340 7701, teppo.huovila@nokiantyres.com

- teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri, puh. +358 3 340 7621, matti.morri@nokiantyres.com

- Nokian Hakkapeliitta 5 tuotesivulle