Massiivinen panostus tuotekehitykseen lisää testauskapasiteettia ja vahvistaa ammattiylpeyttä – uusi Nokian Raskaiden Renkaiden tuotekehityskeskus toimii täydellä teholla

Massiivinen panostus tuotekehitykseen lisää testauskapasiteettia ja vahvistaa ammattiylpeyttä – uusi Nokian Raskaiden Renkaiden tuotekehityskeskus toimii täydellä teholla

15.12.2020 10:00 kategoriassa Yhtiöuutiset

Raskaiden renkaiden käytön kehittäminen yhä turvallisempaan ja tehokkaampaan suuntaan asettaa tuotekehitykselle suuria vaatimuksia; testaamisella on tärkeä rooli uusien ideoiden tuomisessa nopeasti markkinoille. Nokian Renkaat on panostanut mittavasti uuden huippuluokan testikeskuksen rakentamiseen Nokian Raskaiden Renkaiden käyttöön, mikä nostaa testausmahdollisuudet aivan uudelle tasolle lisääntyneen automaation ja kapasiteetin myötä. COVID-19-haasteista huolimatta uudessa keskuksessa on jo nyt päästy tekemään mittavaa kehitys- ja testaustyötä, jonka ansiosta yhtiö voi tuoda markkinoille paitsi enemmän, myös entistä parempia uusia raskaita renkaita.

Koronarajoitusten vuoksi käyttöönotossa on tehty paljon töitä etäyhteyksien varassa. Se on vaatinut paljon joustavuutta kaikilta osapuolilta.

”Tällainen joustava ongelmanratkaisu on lyönyt leimansa koko rakennushankkeelle, ja se on pitänyt meidät aikataulussa. Nostan hattua koko urakan mahdollistaneelle tiimille!”, sanoo Nokian Raskaiden Renkaiden kehityspäällikkö Matti Kaunisto.

 

Testausta ei korvaa mikään

Renkaiden tuotekehityksessä testaus on välttämätöntä, sillä se todistaa - tai kumoaa - suunnittelussa tehdyt laskelmat ja antaa tärkeää tietoa suunnittelijoille. Siksi uusi lähemmäs 4000 m2 kokoinen keskus on valtava parannus niin testauksen määrää kuin laatuakin ajatellen.

“Uudistus mahdollisti muun muassa renkaiden rumputestauksen kapasiteetin kasvattamista huomattavasti”, sanoo tuotekehitysjohtaja Kalle Kaivonen Nokian Raskailta Renkailta. ”Nyt tuotekehitys ja yhteistyö konevalmistajien kanssa on paljon tehokkaampaa. Lisääntyneen kapasiteetin ansiosta testauksen aiemmat pullonkaulat on saatu poistettua. Ja tilaa riittää vielä tulevaisuudenkin investoinneille.”

Tärkeä tekijä on myös testauksen laatu. ”Uusi laitteisto antaa meille mahdollisuudet kerätä enemmän tietoa ja analysoida sitä paremmin, sillä testaus on nyt paljon kiinteämmin integroitu tuotekehitykseen”, Kaivonen kertoo.

 

Kokeita tilauksesta

Testilaitoksen on tarkoitus tarjota vastauksia. Koko testausprosessi renkaan vanteelle asentamisesta mittauksiin ja 3D-skannaukseen sekä painetestistä näytteenottoon on optimoitu tuottamaan tehokkaasti laadukasta dataa erilaisiin tiedontarpeisiin.

”Meiltä voivat tilata erilaisia testejä ja analyysejä niin tuotekehitystiimi, asiakaspalvelu kuin esimerkiksi konevalmistajakin”, Kaivonen kuvailee. ”Jokaiselle voidaan toimittaa erittäin laaja-alaista analyysiä ja syvällistä tietoa.”

 

Ergonomiaa ja työylpeyttä

Työergonomian suhteen muutos vanhoista tiloista varta vasten rakennettuihin tiloihin on ollut valtava. Uuden testikeskuksen suunnittelussa renkaiden ja vanteiden turvalliseen ja ergonomiseen käsittelyyn on kiinnitetty erityistä huomiota.

”Kaikki on nyt selkeämmin aseteltua ja samassa tasossa”, Matti Kaunisto sanoo. ”Se tekee työstä turvallisempaa ja mukavampaa – ja on selvästi lisännyt koko tiimin intoa.”

Työturvallisuutta ajatellen, prosessiin kuuluva rengasleikkeiden suuriresoluutioinen skannaus ja digitaalinen siirto sopii erinomaisesti yhteen koronan tuomien rajoitusten kanssa.

”Renkaiden poikkileikkaustiedot siirtyvät testaus- ja tuotekehitystiimien välillä digitaalisesti ilman tarvetta minkäänlaiseen fyysiseen kontaktiin!”, Matti Kaunisto virnistää.

 

Ei pelkkiä uusia renkaita

Tuotekehityksen lisäksi rengastestausta tarvitaan paitsi tuotannon laadun valvomiseen myös asiakaspalveluun.

“Harvinaisissa tapauksissa kentällä voi ilmetä rengasrikko, epänormaalia melua tai muu ongelma, joka pitää selvittää juurta jaksain”, sanoo Mikko Pukkila Nokian Renkaiden teknisestä asiakaspalvelusta. ”Näissä tapauksissa renkaat voidaan tarkistaa ja analysoida testikeskuksessa. Palaute kentältä antaa meille arvokasta ymmärrystä renkaiden elinkaaresta.”

 

Rakennus täynnä Hakkapeliitta-henkeä

Toisinaan Nokian Renkaiden toimintatapaa kutsutaan ”Hakkapeliitta-hengeksi”. Siinä yhdistyy erikoisrenkaiden valmistajalle tarpeellinen kekseliäisyys ja uutta luova henki, ja sitä henkeä koko rakennuskin kuvastaa – fiksusta suunnittelusta aina itsepuhdistuviin, energiaa säästäviin ikkunoihin. Lisäksi rakennus heijastaa yrityksen arvoja työturvallisuuden, ympäristöystävällisyyden ja mielenrauhankin osalta.

“Melkein kaikki syntyvä jäte kierrätetään”, kertoo tuotekehitysjohtaja Kalle Kaivonen. ”Myös testauslaitteiden tuottama lämpö hyödynnetään laitoksen lämmitykseen, ja lisälämpöä tuottaa paikallinen biopolttolaitos.”

 

Nokian Raskaiden Renkaiden historian suurin investointi

Vuonna 2018 Nokian Raskaat Renkaat julkisti mittavan hankkeen: tuntuvilla investoinneilla tuotantoon ja tuotekehitykseen lisätään raskaiden renkaiden tuotantoa 50 % ja yli kaksinkertaistetaan uusien tuotteiden määrä. Kokonaisinvestointi on noin 70 miljoonaa euroa.

 

Katso video:  Nokian Heavy Tyres Research and Development Center

 

Lisätietoja:

Matti Kaunisto, kehityspäällikkö, Nokian Raskaat Renkaat Oy 
[email protected], puh. 010 401 7228

Manu Salmi, SVP, toimitusjohtaja, Nokian Raskaat Renkaat Oy 
[email protected], puh. 010 410 7680 

 

Lisätietoja ja kuvia:

Kuvat ja lehdistömateriaali: www.nokiantyres.com/NHTinvestmentPR

Nokian Heavy Tyres R&D: www.nokiantyres.com/heavy/innovation/research-and-development/

Yrityssivusto: www.nokianrenkaat.fi/raskaat