Uusien renkaiden sisäänajo

Uusien renkaiden sisäänajo

Renkaiden sisäänajoksi kutsutaan renkaan ensimmäisen 500-1000 ajokilometrin aikana suoritettavaa käyttöönottoa.

Sisäänajon aikana tulisi ajaa keskimääräistä rauhallisemmin sekä välttää äkillisiä jarrutuksia ja tarpeettoman kovia kiihdytyksiä. Aja sisäänajon aikana kokonaisvaltaisesti maltillisesti ja ennen kaikkea pidättäydy renkaiden suorituskyvyn testaamisesta.

Löydä autoosi parhaiten sopivat renkaat

Miksi renkaat pitää ajaa sisään?

Renkaat pitää sisäänajaa ensimmäisen tankillisen tai noin 500-1000 kilometrin ajan, jotta renkaat saavuttavat optimaaliset ajo-ominaisuutensa. Uusien, suoraan tehtaalta autoosi asennettujen renkaiden pitoon vaikuttavat useat erilaiset tekijät:

Kulutuspinnan sileys

Uudessa renkaassa on runsaasti kulutuspintaa: talvirenkaissa noin 9.5 mm ja kesärenkaissa noin 8 mm. Renkaan pidon voisi siis kuvitella olevan uutena parhaimmillaan, sillä renkaan ominaisuudet heikentyvät urasyvyyden vähentyessä.

Uuden renkaan heikompi pito johtuu yksinkertaisesti siitä, että tehdasuusi rengas on kulutuspinnaltaan liian sileä tarjotakseen optimaalista pitoa. Sisäänajon aikana renkaan kulutuspinta kuluu asfaltilla ajettaessa hieman karkeammaksi ja rosoiseksi, jolloin renkaan suorituskyky pääsee täydelle tasolle.

Voiteluaineet renkaan kulutuspinnassa

Uusien renkaiden kulutuspinnan sileyden lisäksi myös kulutuspintaan mahdollisesti jääneet voiteluainejäämät heikentävät renkaan pitoa. Renkaan kulutuspintaan saattaa jäädä voiteluainetta, sillä renkaiden valmistuksessa käytetään voiteluainetta valmiin renkaan irrottamiseen muotista. Renkaan kuluminen asfaltilla ajettaessa poistaa mahdolliset voiteluainejäämät.

Renkaan liikkuminen vanteella

Uusien renkaiden asennuksessa käytetään rengasrasvaa helpottamaan renkaan asennusta vanteelle. Rengasrasva vaatii kuitenkin aikaa kuivuakseen, joten ensimmäisen vuorokauden aikana tulisi välttää renkaiden turhaa kuormittamista kovilla kiihdytyksillä tai jarrutuksilla. Renkaan kuormittaminen ennen asennusrasvan kuivumista voi johtaa renkaan liikkumiseen vanteella.


Miten renkaiden sisäänajo tapahtuu?

Renkaiden sisäänajossa maltti on valttia - pitäydy rauhallisessa ajotyylissä ensimmäisen 500-1000 ajokilometrin ajan. Tällä tavoin renkaiden kulutuspinta pääsee turvallisesti kulumaan karheaksi, ja renkaan kulutuspintaan valmistusprosessista jääneet ylimääräiset aineet ehtivät kulumaan pois.

Sisäänajon aikana kannattaa pyrkiä ajamaan maltillisin nopeuksin ja varautumaan tavanomaista pidempään jarrutusmatkaan, jotta voit välttää tarpeettoman nopeita jarrutuksia. Näillä varotoimenpiteillä takaat oman ja muiden tienkäyttäjien turvallisuuden, sillä renkaiden suorituskyky ei sisäänajon aikana ole vielä parhaimmillaan.

Sisäänajossa ei kannata tehdä turhan kovia jarrutuksia tai äkillisiä kiihdytyksiä, sillä nämä saattavat pahimmillaan aiheuttaa uuden renkaan liikkumista vanteella.

Lisäksi äkilliset kiihdytykset ja voimakkaat jarrutukset saattavat aiheuttaa turhia vaaratilanteita, mikäli renkaiden kulutuspinta on vielä uutuuttaan sileä ja liukas. Vaikka olisit ostanut urheilulliseen ajoon suunnatun renkaan, älä testaa uuden renkaan suorituskykyä heti asennuksen jälkeen, vaan suorita sisäänajo rauhassa loppuun.

 

Uusien renkaiden ohjausvaste

Uusien renkaiden, joissa on runsaasti kulutuspintaa, voisi kuvitella tarjoavan huomattavasti paremmat ominaisuudet kuin kuluneet renkaat. Uusien renkaiden asennuksen jälkeen saatat kuitenkin huomata eroja siinä, miten renkaat vastaavat ohjausliikkeisiin. Uusi rengas ei välttämättä vastaa ohjausliikkeisiin aivan niin tarkasti kuin vanha renkaasi, vaikka ne olisivat tismalleen samaa mallia keskenään.

Tämä johtuu siitä, että renkaan kulutuspinnan ja rungon välinen kumi ei ole täysin jäykkää, vaan mahdollistaa pienen jouston. Mitä enemmän renkaassa on kulutuspintaa, sitä enemmän jousto korostuu. Tämä voi näkyä etenkin talvirenkaissa, joissa on erityisen syvä urasyvyys.

Kilpa-ajoon suunnatuissa sileissä renkaissa (slick-renkaissa) ei ole paksua kulutuspintaa, mikä takaa verrattoman ohjausvasteen kuivalla asfaltilla. Nämä renkaat eivät kuitenkaan ole sallittuja tieliikennekäytössä, sillä märällä asfaltilla ne lähtevät heti vesiliirtoon. Urheilulliseen ajoon suunnatuissa kesärenkaissa ilmiötä pyritään tarkoituksella vähentämään paremman ohjausvasteen saavuttamiseksi, turvallisuudesta tinkimättä.

Renkaan kuluessa ja joustavuuden vähentyessä myös ohjaustuntuma paranee sisäänajon jälkeen ajan ja ajettujen kilometrien myötä. Totutusta eroava ohjaustuntuma yhdessä uuden renkaan liukkauden kanssa ovat hyviä syitä rauhoittaa ajotyyliä ensimmäisten 500-1000 ajokilometrin ajaksi.

Talvirenkaiden sisäänajo

Uusien talvirenkaiden sisäänajo on erityisen tärkeää, sillä liukkaissa talviolosuhteissa renkaiden kuormittamisen välttäminen on haastavampaa.

Nastarenkaiden sisäänajo

Uusien nastarenkaiden sisäänajo on syytä aloittaa jo kuivalla asfaltilla ennen liukkaita kelejä, mikäli mahdollista. Kuivalla asfaltilla ajettaessa nastarenkaan nastat pääsevät asettumaan paikoilleen, mahdollistaen parhaan mahdollisen pidon liukkaalla alustalla.

Nastarenkaiden sisäänajossa tulee muiden uusien renkaiden tavoin välttää voimakkaita kiihdytyksiä ja tarpeettoman voimakkaita jarrutuksia. Lisäksi nopeus kannattaa pitää riittävän alhaisena myös kaarreajossa. Edellä mainitulla ajotavalla nastat eivät myöskään lähde renkaista ennen aikojaan.

Kitkarenkaiden sisäänajo

Kitkarenkaiden käyttöaikaa ei nastarenkaiden tavoin ole rajoitettu, joten sisäänajon voi aloittaa jo hyvissä ajoin ennen liukkaita kelejä. Näin kitkarenkaiden kulutuspinta pääsee karhentumaan asfaltilla, ja renkaan pinnassa mahdollisesti olevat lisäaineet kulumaan pois. Kuivalla kelillä sisäänajo on myös helpompaa suorittaa ilman tarpeetonta sutimista tai äkillisiä jarrutuksia.

Sisäänajolla pidennät renkaiden käyttöikää

Oikeaoppisella sisäänajolla renkaat pääsevät mukautumaan ajo-olosuhteisiin ilman ylimääräistä rasitusta ja saavuttavat optimaalisen suorituskykynsä. Kun renkaiden valmistuksessa ja asennuksessa käytettävät lisäaineet pääsevät rauhassa kuivumaan ja kulumaan pois, ja renkaan kulutuspinta kuluu riittävän karheaksi, renkaat toimivat oikein ja kestävät pitkään.

Älä kuitenkaan unohda renkaiden huolenpitoa myöskään sisäänajon jälkeen, sillä renkaiden pitkän käyttöiän salaisuus piilee renkaiden jatkuvassa ja oikeaoppisessa huollossa. Tarkista renkaiden kunto ja mittaa ilmanpaineet säännöllisesti. Renkaiden kulumista tarkkailemalla huomaat myös auton ohjauskulmien mahdolliset virheet, jotka heikentävät auton ajettavuutta ja ajoturvallisuutta.

Säännöllisellä tarkkailulla huomaat myös ajoissa renkaiden urasyvyyden kulumisen ja osaat vaihtaa renkaat hyvissä ajoin. Kun uusien renkaiden hankinta tulee ajankohtaiseksi, löydät Nokian Renkaiden valikoimasta niin kesä- kuin talvirenkaat henkilöautoihin, katumaastureihin ja pakettiautoihin.

LÖYDÄ AUTOOSI PARHAITEN SOPIVAT RENKAAT