Turvallisten ja suorituskykyisten talvirenkaiden salainen resepti

Turvallisten ja suorituskykyisten talvirenkaiden salainen resepti

Nokian Renkaiden tuotekehityksen tehtävä on kehittää maailman parhaita talvirenkaita. Tuotekehityksen perusperiaate on säilynyt samansisältöisenä lähes vuosisadan ajan: päämäärä on kehittää renkaita pohjoisten olojen kuljettajille, jotka arvostavat turvallisuutta ja vaativat renkailta luotettavaa toimivuutta kaikissa ajotilanteissa. Rengas on taidonnäyte, jossa jokaisen osa-alueen on oltava tasapainossa.

Vaikka tiettyjen ominaisuuksien kysyntä muuttuu trendien vaihdellessa, yhtä ei voi korostaa muiden kustannuksella. Rengas on taidonnäyte, jossa jokaisen osa-alueen on oltava tasapainossa eikä turvallisuudesta voi tinkiä. Toimivan renkaan kehittämistyö vaatii teknistä osaamista, kokemusta, johdonmukaisuutta, periksi antamattomuutta, runsaasti työtä ja pohjoista vimmaa. 

– Esimerkiksi uusien materiaali-innovaatioiden käyttöönotto vaatii runsaasti tuotekehitystyötä ja testejä, jotta renkaaseen saadaan parhaat ominaisuudet. Meidän vahvuutemme ovat innovatiivisuus ja kyky löytää ratkaisuja, Nokian Renkaiden tuotekehityksen VP Harri Myllymaa. kertoo. 


Turvallisin rengas on huolella suunniteltu, kehitetty ja testattu kokonaisuus
 

Renkaiden kehittäminen vaatii tarkkaa, kohdennettua suunnittelua. Erilaiset markkina-alueet tarvitsevat omia yksilöityjä tuotteita ja täsmäinnovaatioita. Kehitystyö saa alkunsa markkinatutkimuksesta ja asiakastarpeeseen perustuvasta konseptoinnista, jonka aikana uudelle renkaalle asetetaan turvallisuuteen, vastuullisuuteen ja suorituskykyyn liittyvät tavoitteet. Tämän jälkeen tapahtuu monta asiaa yhtä aikaa, kun pintamallien, rakenteen ja materiaalisekoituksien kehittäminen alkaa. Samalla simuloidaan digitaalisesti muun muassa renkaan toiminnallisuutta, rakenteellista kestävyyttä, vierintävastusta ja rengasmelua. Esimerkiksi uusin Nokian Tyres Hakkapeliitta 10 -nastarengas syntyi viiden vuoden aikana, yli 500 ajoneuvotestin, 13000 testirenkaan ja miljoonien ajettujen kilometrien lopputuloksena.   

Mahdollisimman varhaisessa vaiheessa rengas pääsee myös testattavaksi. Nokian Renkaiden lumi- ja jäätestaus tapahtuu Ivalossa ”White Hellissä”, ja renkaan suorituskykyä kuivalla sekä märällä asfaltilla tutkitaan Nokian Renkaiden omilla testiradoilla Nokialla ja Espanjassa 

– Testikeskuksien lisäksi rengasta koetellaan ja ponnistetaan laajasti myös kentällä. Uusia renkaita asennetaan esimerkiksi taksien alle ja niiden käyttäytymistä seurataan todellisessa ajossa, Myllymaa selventää.  


Turvallisia ja Pohjolaan räätälöityjä tuotteita arvostetaan
 

Huolellisesti Pohjoismaiden markkinoille räätälöity, innovatiivinen tuotevalikoima huomataan ja tunnustetaan. Turvallisia ja luotettavia renkaita arvostavat niin rengasliikkeet, kuluttajat kuin kriittiset automedioiden testaajat. Tiukat testit läpäisseet renkaat vakuuttavat käyttäjänsä vuodesta toiseen: 

”Pari viikkoa ollut käytössä. Parhaat talvirenkaat mitä ollut. Uskon että näillä mennään taas pitkään ja turvallisesti. Kun kuljettaa kolmea pientä lasta, haluaa että talvella pystyy auto tiellä.” 
- Jannehoo1984 (Hakkapeliitta 10 -nastarenkaat) 

”Ei tarvitse enää jännittää liukkailla ja loskaisilla tieosuuksilla, ajovarmuus on taattu.” 
- Annie (Hakkapeliitta 10 -nastarenkaat) 

”Ostin renkaat vasta noin kaksi viikkoa sitten. Ajettu noin 600 km. Vaihtelevat kelit. Jäinen. Loskainen. Polanteinen. Luminen. Märkä. Kuiva. Kaikilla keleillä renkaat toimineet erittäin hyvin.” 
- Jarsa (Hakkapeliitta 10 -nastarenkaat) 

”Valitsin nämä koska ajan pitkää työmatkaa ja rengasmelu on iso ongelma joka väsyttää. Nyt on kyllä kaikki kohdillaan pito, hiljaisuus, mukavuus, ei voi muuta kuin olla tyytyväinen ja todella turvallisen tuntuista on ajaminen näillä renkailla.” 
- Olavi (R5 -kitkarenkaat) 

”Kirkkaasti parhaat kitkarenkaat millä olen ajanut. Erinomainen tartunta tiehen monenlaisella kelillä.” 
- Tontsa (R5 -kitkarenkaat 

”Ajettu noin 1000km, hyvät alla. Luotto renkaat 👌🏼 tänään oikea testi, kun aamulla tiet lumen peitossa ja risteysalue aivan jäässä, hyvin pitää.” 
- Sataka (R5 -kitkarenkaat) 


Pohjoisiin olosuhteisiin kehitetyn talvirenkaan matka lukuina
 

  • Renkaan ikä markkinassa on noin 4–5 vuotta. 
  • Täysin uuden henkilöautonrenkaan kehittäminen kestää 2–4 vuotta. 
  • Yhdessä renkaassa on lähes 30 erilaista komponenttia. 
  • Tuotekehitykseen osallistuu jopa 100 eri alan ammattilaista. 
  • Testiajoja ajetaan miljoonia kilometrejä. 

 

Lue lisää: Renkaiden testausta ääriolosuhteissa 

Löydä autoosi parhaiten sopivat KESÄrenkaat