Turvallisuutta talviliukkaille

Jälleen kerran talvi yllättää. Ensimmäisille liukkaille todennäköisesti yli puolet autoilijoista lähtee, joko kesärenkailla, tai muuten keliin sopimattomilla renkailla. Vaikka tekninen kehitys on mennyt aimo harppauksen eteenpäin niin rengasrakenteen, nastoituksen, kuin kulutuspintasekoitusten suhteen, ei tänäkään talvena ole nastarenkaan voittajaa jäisillä tienpinnoilla.

Renkaan käyttäjille on muodostunut hieman erheellinen kuva kokonaisuudessaan kitkarenkaista. Edelleen oletetaan että kitkarengas on ympärivuotiseen käyttöön sopiva ns. jokasään rengas. Näinhän ei ole. Nykyaikainen kitkarengas, kuten Nokian Hakkapeliitta R2 , on täysiverinen talvirengas. Rengas tulee asentaa syksyllä maan jäätyessä ja ottaa pois keväällä auringon alkaessa lämmittää tienpintaa. Näin saavutetaan paras mahdollinen ajotulos ja hyödynnetään parhaalla mahdollisella tavalla renkaan hyvät talviolosuhteisiin räätälöidyt ominaisuudet.

Pohjolan voimakkaasti muuttuviin olosuhteisiin ei ole olemassa  rengasta joka toimisi yhtä hyvin niin talvella kuin kesällä. Tästä syystä suosittelemme talviolosuhteisiin talvirengasta ja kesäolosuhteisiin kesärengasta.

Moderni nastarengas

On myös totuus, että liukkaalla jääpinnalla on nastarengas ainoa oikea valinta. Nasta on edelleen ainoa keino rikkoa alustassa oleva jäänpinta ja täten aikaan saada pitoa niin liikkeelle lähdossä kuin jarrutustilanteessa. Kitkarenkaissa ollaan toki menty vuosien varrella aimo harppauksia eteenpäin, mutta kohtuullisen ajotuloksen saavuttaakseeen on kitkarenkaissa tehtävä kompromisseja jääpidon suhteen. 

Nykyaikainen nastarengas on tienkulumavaikutukseltaan huomattavasti ympäristöystävällisempi kuin vuosia sitten. Nykyiset kevytnastat kuluttavat vain noin 25 % siitä mitä entiset teräsnastat. Nykyaikaisella rakenteella ja tietokonesuunnitellulla nastajaoituksella saadaan myös äänitaso nykyaikaisissa autoissa pysymään miellyttävänä.

Sivuttaispito hallintaan

Nastarenkaalla ajettaessa harvemmin mieleen tuleva turvallisuusasia on sivuttaispito ja kuinka renkaan luisto on hallittavissa. Yleisesti asiat, joita normaali autoilija renkaasta havainnoi ovat kiihdytyspito ja jarrutuspito. Harvemmin autoilija toivoo joutuvansa tilanteeseen jossa renkaan sivuttaispito loppuu. Pidon loppuminen johtaa yleensä joko etupään puskemiseen, aliohjautuvuuteen tai ajoneuvon takapään irtoamiseen luistoon eli yliohjautuvuustilanteeseen. Molemmat ajotilanteet vaativat kuljettajalta kokemusta, jotta ajoneuvo pysyy hallinnassa. Nokian Renkaat on historian aikana pyrkinyt maksimoimaan turvallisuuden talvirenkaissaankin siten, että renkaiden sivuttaispidon raja ei yllätä ja että rengas on hallittavissa myös rajan tullessa vastaan. Renkaan pitkittäispito ja sivuttaispito on myös pyritty pitämään oikeassa suhteessa, jotta ajaminen olisi joustavaa ja tasaista.

Tarkista rengaspaineet

Uusissa autoissa on usein ongelmana talvirenkaan koon määrittäminen. Yleisesti suosittelemme, että autossa pyrittäisiin käyttämään samankokoista talvirengasta kuin ensiasennus kesärengaskin on. Tällä varmistetaan että rengas kaikissa tilanteissa mahtuu pyöräkotelossa pyörimään, ja myös että vanne on valmistajan suosittelema.

Talvirenkaan oikeasta painetasosta kannattaa kysyä neuvoa asiantuntevalta rengasmyyjältä tai rengasvalmistajalta. Olemme koeajoissamme havainneet, että tietyissä automalleissa saavutetaan huomattavasti parempi hallittavuus ääritilantenteissa lisäämällä painetta hieman kesärenkaan paineeseen nähden.  

Kierrätä renkaita 

Renkaiden kierrätys auton alla korostuu edelleen. Moottoritehot ovat autoissa kasvaneet , renkaiden poikkileikkauskorkeus pienentynyt ja samalla luonnollisesti renkaan leveydet kasvaneet. Näistä kaikista asioista johtuen vetorenkaiden ja vapaasti pyörivien renkaiden kulumisero tulee hyvin pienen ajon jälkeen merkittävän suureksi ja täten aiheuttaa selvän turvallisuusriskin. Olemme suositelleet jo monen kauden ajan renkaiden kierrättämistä auton alla  8000 – 10000 km:n välein etuakselilta taka-akselille. Tällä varmistetaan renkaiden tasainen kuluma ja samalla maksimoidaan koko rengassarjan maksimaalinen ajotulos. Suuri kulumaero etu- ja taka-akselin välillä saattaa johtaa yllätykselliseen, jopa hallitsemattomaan luistoon ohitus- ja kaistanvaihtotilanteessa. Myös nastojen kokonaisajotulokseen ja pysyvyyteen on suuri apu renkaiden kierrätyksellä auton alla.