Usein kysyttyä renkaista

Mikäli et löytänyt etsimääsi vastausta oheisesta listasta, voit lähettää myös vapaamuotoisen kysymyksen meille tästä.

Rengasmerkinnät

Mitä tarkoittaa renkaan kokomerkinnän yhteydessä 175 / 60 tai 175 / 65?

Ensimmäinen kolmen numeron sarja kertoo renkaan leveyden normivanteelle asennettuna mitattuna renkaan leveimmästä kohdasta sivupinnasta. Kauttaviivan jälkeen tuleva numeropari ilmaisee renkaan poikkileikkauksen korkeuden suhteen leveyteen prosentteina.

Mitä tarkoittaa XL-merkintä renkaan kokomerkinnän yhteydessä?

Rengas on kehitetty neljä yksikköä suuremmalle sallitulle pyöräkuormalle (load index). Syynä tähän on rengasnormien mukainen kuormitusindeksin vähennys V, W ja Y-nopeusluokissa, kun nopeus on yli 210 km/h. (ETRTO Standard Manual 2000, P.8.) Rengastyyppi on yleistymässä, kun nopeiden autojen massat ovat kasvaneet.

Mitä useissa Nokian valmistamissa renkaissa pinnassa oleva kulumisvaroitin DSI kertoo kuljettajalle?

Kulumisvaroitin kertoo selvälukuisesti renkaan kulutuspinnan jäljellä olevan uransyvyyden ja milloin rengas tulee vaihtaa uuteen. Kulumisvaroitin auttaa myös saamaan lisää ajokilometrejä, kun autokohtainen etu- ja takarenkaiden erilainen kulumisnopeus voidaan renkaiden sijoitusta muuttamalla tasoittaa.

Mistä tunnistaa talvirenkaan?

Talvirenkaassa on oltava M S (MS , M&s , Mud&Snow) -merkintä.

Renkaiden käyttö ja huolto

Automaattinen rengaspaineenvalvontajärjestelmä eli TPMS

Uusi EU-direktiivi tuo automaattisen rengaspaineen valvonnan – eli TPMS-järjestelmän – pakolliseksi kaikkiin uutena myytäviin henkilöautoihin. TPMS-järjestelmän (Tire Pressure Monitoring System) hyödyntäminen parantaa liikenteen turvallisuutta ja vähentää polttoaineen kulutusta. Rengaspaineilla on huomattava vaikutus auton ajo-ominaisuuksiin ja renkaiden käyttöikään. Kun rengaspaineet ovat kohdallaan, ajomukavuus on huipussaan ja rengas ohjautuu tarkasti sekä pyörii kevyesti polttoainetta säästäen. Vaatimukset täyttävä renkaiden paineenvalvontajärjestelmä voi olla joko aktiivinen tai passiivinen. Aktiivisessa järjestelmässä on erilliset paineanturit jokaisen renkaan sisällä kun taas passiivinen järjestelmä perustuu auton ABS-järjestelmän tulkintaan renkaan pyörimisnopeuden muutoksesta. Päätöksen käytettävästä järjestelmästä tekevät autonvalmistajat. TPMS-paineenvalvontajärjestelmästää koskeva EU-asetus astuu voimaan 1.11.2014 ja koskee autoja, jotka on tyyppihyväksytty marraskuun 2012 jälkeen sekä kaikkia marraskuun 2014 jälkeen myytäviä uusia autoja. Määräys ei koske vanhojen autojen omistajia. Jos siis jo käyttöön rekisteröidyssä autossa ei ole paineenvalvontajärjestelmää, sitä ei tarvitse jälkikäteen asentaa. Usein kysyttyä TPMS-järjestelmästä: http://vianor.fi/rengastietoa/tpms-jarjestelma/tpms-usein-kysyttya/

Renkaiden oikea pyörimissuunta.

Nokian Renkaiden valmistamat kesärenkaat ovat usein ns. Inside/Outside-malleja. Renkaan pintakuvio on suunniteltu siten, että toinen olkapää on kuvioinniltaan hieman jäykempi ja suunniteltu toimimaan ulko-olkapäänä ja toinen, enemmän avonainen, suuniteltu toimimaan sisäolkapäänä. Renkaan ulkosivupinnasta löytyy tällöin teksti `OUTSIDE` ja tämä sivu on asennettava ulkopuoleksi. Tällöin rengas toimii suunnitellusti. Renkaan sivupinnasta löytyy myös renkaan paikkamuisti, jossa on eroteltu etu- ja taka-akseli F/R-merkeillä. Tämä merkki ei kuitenkaan merkitse ko. renkaan pyörimissuuntaa.

Miksi renkaalla on vain yksi pyörimissuunta?

Jos pyörimissuunnaltaan määrätty rengas asennetaan pyörimään vastapäivään, vesiliirto-ominaisuudet heikkenevät jonkin verran. Muut turvallisuusominaisuudet eivät heikkene, mutta kulumismuoto saattaa häiriintyä.

Mikä on kesärenkaan tärkein ominaisuus?

Turvallisuuden kannalta märkäpito-ominaisuudet ja renkaan kyky vastustaa vesiliirtoa. Ajomukavuuden kannalta tärkeä on alhainen melutaso. Renkaan alhainen vierintävastus pienentää auton polttoaineenkulutusta ja vähentää ympäristölle haitallisia päästöjä.

Miksi vanha kitkarengas ei käy kesärenkaaksi?

Kitkarenkaan kumiseos on pehmeämpi kuin kesärenkaassa ja pintarakenne erilainen, minkä vuoksi ne eivät toimi turvallisesti kesäkelillä. Ohjattavuus on kesäkumia heikompi. Kuluneet kitkarenkaat voivat suistaa auton vesiliirtoon kymmeniä kilometrejä alhaisimmilla nopeuksilla kuin varsinaiset kesärenkaat.

Mikä merkitys on oikeilla ilmanpaineilla?

Oikea ilmanpaine vähentää selvästi renkaan kulumista ja vierintävastusta. Rengas joustaa oikein, ja lämmönkehitys pysyy hallinnassa. Renkaiden oikea ilmanpaine tulee tarkistaa auton ohjekirjasta. Kesärenkaissa suosittelemme käytettäväksi autonvalmistajan suosittelemia rengaspaineita ja talvirenkaissa 0.2 bar enemmän kuin kesärengaspainesuositus on. Lämpötila vaikuttaa renkaiden ilmanpaineeseen, siten että kylmässä paine laskee; 10 C asteen lämpötilan muutos vaikuttaa 0.1 bar (10 kPa) renkaan paineessa. Rengaspainetta ei saa koskaan säätää heti ajon jälkeen, sillä renkaat lämpiävät aina ajossa. Ilmanpaineet kannattaa tarkastaa kolmen viikon välein ja aina ennen raskasta kuormausta vaativaa matkaa. Renkaiden ilmanpaine pitää aina mitata kylmistä renkaista. Myös vararenkaan ilmanpaine tulisi tarkistaa säännöllisin väliajoin.

Pitääkö renkaat sisäänajaa?

Asennuksen jälkeen renkaiden sisäänajoksi suositellaan n. 500 km. Vältä siis aluksi voimakkaita kiihdytyksiä, jarrutuksia ja kaarroksia. Sisäänajon aikana asennuksessa käytetty rengasrasva kuivuu renkaan ja vanteen välistä ja rengas pysyy käytössä tukevasti paikallaan vanteeseen nähden. Nastallisissa renkaissa rauhallinen sisäänajo varmistaa sekä nastojen asettumisen nastanreikiin että nastaulkonemien tasoittumisen asennuksen jäljiltä. Muista pulttien/muttereiden jälkikiristys n. 200 km:n ajon jälkeen.

Mitkä ovat suositellut ilmanpaineet?

Nokian Renkaat on koeajanut talvirenkaiden (M+S) suosituspaineet yleisimmille automerkeille. Suosituspaineet saattavat olla autonvalmistajan painesuosituksia suuremmat, koska talvirengas on rakenteeltaan erilainen. Jos talvirengaspainesuositusta ei ole annettu, suosittelemme kesäpainesuositusta 0,2 bar (20 kpa) korkeampaa painetta talvirenkaisiin. Painetasot tulee tarkistaa kalibroidulla mittarilla kylmistä renkaista kolmen (3) viikon välein.

Kannattaako renkaita kierrättää edestä taakse?

Vetorenkaat kuluvat nopeammin kuin vapaasti pyörivät renkaat. Suosittelemme renkaiden kierrättämistä etuakselilta taka-akselille n. 8000 km:n välein. Näin renkaiden kulumismuoto saadaan tasattua ja renkailla ajettava kokonaiskilometrimäärä maksimoitua. Renkaaseen merkittyä pyörimissuuntaa tulee noudattaa.

Kuinka kauan renkaat kestävät?

Renkaalle on vaikea määrittää mitään tiettyä maksimikäyttöikää, koska renkaan kuluminen ja ikääntyminen riippuvat monista eri tekijöistä; esimerkiksi renkaan kulumisnopeus on 4-5 kertaa suurempi keväällä kuin loppukesästä. Kansainvälisen käytännön mukaisesti renkaan käyttöiäksi suositellaan enintään 6 vuotta ja renkaan maksimi-iäksi suositellaan enintään 10 vuotta. Uusina renkaina voidaan myydä enintään 5 vuotta aiemmin valmistetut renkaat, koska renkaat säilyttävät oikein varastoituna alkuperäiset tekniset ominaisuutensa jopa 5 vuotta. Renkaat tulee säilyttää kausien välissä viileässä, pimeässä ja kuivassa tilassa. Lue lisää renkaiden oikeasta varastoinnista osoitteesta https://www.nokianrenkaat.fi/oikeavarastointi. Turvallinen minimiuransyvyys talvirenkailla on 4 mm. Emme suosittele talvirenkaiden (M+S) käyttöä kesäolosuhteissa. Renkaat eivät saa olla kosketuksissa liuottaviin aineisiin, kuten öljyyn, bensiiniin tai voiteluaineisiin.

Mitä jos rengas rikkoutuu?

Renkaan rikkoutuessa vältä ajamista vajaapaineisella renkaalla ja vie rengas tutkittavaksi lähimpään Nokian renkaita myyvään liikkeeseen. Suosittelemme renkaan irrottamista kuljetuksen ajaksi, mikäli mahdollista. Mikäli renkaan irrottaminen ei ole mahdollista, auto ajetaan välittömästi tarkistettavaksi jälleenmyyjällemme. Jälleenmyyjämme tutkii renkaan ja täyttää tarkastuspyyntökaavakkeen jos kyseessä Hakka-turvan piiriin kuuluva vaurio. Nokian Renkaat myöntää Hakkapeliitta- ja Hakka -merkkisille renkailleen Hakka-turvan renkaan rikkoutumisen varalle. Lue lisää Hakka-turvasta osoitteesta https://www.nokianrenkaat.fi/hakkaturva

Renkaani kuluvat keskeltä enemmän kuin reunoilta. Onko renkaissani väärät ilmanpaineet?

On normaalia, että vetorenkaat kuluvat enemmän keskeltä ja vapaasti pyörivät renkaat reunoilta. Paras keino kulumisen tasaamiseksi ja mahdollisimman hyvän ajotuloksen saavuttamiseksi on kierrättää renkaita edestä taakse noin 8 - 10.000 km välein.

Olen käyttänyt nastarengastani yhden talven niin, että rengas on pyörinyt siihen merkittyä pyörimissuuntaa vastaan. Onko nastarenkaani nyt vaurioitunut?

Rengas ei vaurioidu teknisesti, vaikka se pyörisikin määrättyä suuntaa vastaan. Nastoitetuissa renkaissa ei suositella renkaan pyörimissuunnan muuttamista kesken käytön, sillä vaihto saattaa vaikuttaa nastojen pysyvyyteen. Renkaaseen merkittyä pyörimissuuntaa tulisi kuitenkin noudattaa, jotta renkaan puhdistumis- ja sohjo-ominaisuudet olisivat parhaat mahdolliset.

Voiko nastarenkaaseen asentaa uudet nastat irroneiden nastojen tilalle?

Renkaisiin ei voi asentaa irronneiden nastojen tilalle uusia, koska nastat eivät pysy jo muokkaantuneissa rei’issä.

Mistä tiedän renkaassa käytettävän ilmanpaineen?

Löydät ilmanpaineen autosi käyttöohjekirjasta, bensiinitankin luukusta, hansikaslokeron kannesta tai oven karmista. Jos tieto ei löydy näistä, asiantuntevat rengasliikkeet ja Nokian Renkaiden Tekninen Asiakaspalvelu ovat valmiina auttamaan sinua.

Saako renkaat pestä liuottimella?

Suosittelemme renkaiden pesuun mietoa puhdistusainetta, esimerkiksi autonpesuun tarkoitettua liuotinta. Renkaat tulee huuhdella pesun jälkeen huolellisesti, jotta liuotinta ei jää esimerkiksi nastanreikiin tai lamelloinnin väliin. Painepesurin suihkua ei saa kohdistaa korin läheltä renkaan pintaan, koska korkeapaineinen vesi saattaa vaurioittaa renkaan kudosrunkoa.

Valmistustoiminta, laatu ja ympäristövaikutukset

Miksi autonrengas on aina musta?

Kumimassan lujiteaineena käytetään nokea. Noen partikkelikoko on niin pieni, että se värjää massan mustaksi. Tulevaisuudessa noki voidaan ehkä korvata jollakin yhtä vahvalla lujitteella. Tällöin voidaan teoriassa valmistaa minkä värisiä renkaita tahansa.

Onko Nokialainen enää suomalainen?

Nokian Renkaat on vahvasti suomalainen yritys. Tuotekehitys ja hallinto sekä myynnin ja markkinoinnin johto on keskitetty Nokialle, jossa on myös yhtiön kotipaikka. Työllistämme Suomessa suoraan liki 1700 henkeä ja välillisesti reilusti lisää.

Nokian Renkailla on omat tehtaat Nokialla ja Vsevolozhskissa Venäjällä. Molemmissa tehtaissa tehdään pääsääntöisesti kaikkia Nokian Hakkapeliitta ja Nokian Hakka-malleja samoista raaka-aineista ja identtisillä tuotantomenetelmillä sekä laadunvalvontajärjestelmillä kaikille markkinoille. Venäjällä valmistetut renkaamme ovat yhtä laadukkaita kuin Suomessa valmistetut.

Miten Nokian Renkaiden tuotteiden valmistusmaa kerrotaan?

Renkaiden valmistusmaa lukee selkeästi renkaiden kyljessä. Samaa rengasta voidaan valmistaa useammassa eri maassa. Nokian Hakkapeliitta ja Nokian Hakka -renkaiden laadun ja turvallisuuden kannalta alkuperämaalla ei kuitenkaan ole merkitystä.

Miksi Suomessa myydään Venäjällä tehtyjä renkaita?

Nokian-tehtaan kapasiteetti on suunnattu pääosin Pohjoismaihin ja valtaosa Suomessa myytävistä Hakkapeliitoista ja Hakka-renkaista on valmistettu Nokian-tehtaassa. Venäjän-tehtaan kapasiteetti on suunnattu pääosin Venäjälle, entisiin IVY-maihin sekä Keski-Eurooppaan. Koska tuotteet ovat laadultaan täysin identtisiä riippumatta valmistusmaasta, molempien tehtaiden valmistuskapasiteettia ja varastoja hyödynnetään joustavasti eri markkinoiden kysynnän ja tarpeen mukaan.

Voiko venäläiseen laatuun luottaa?

Venäjällä valmistetut renkaamme ovat yhtä laadukkaita kuin Suomessakin valmistetut. Molemmissa tehtaissa tehdään renkaita samoista raaka-aineista ja identtisillä tuotantomenetelmillä sekä laadunvalvontajärjestelmillä. Tekniikan Maailman talvirengastestissä (17/2009) oli Suomessa valmistetun Nokian Hakkapeliitta 7:n rinnalla myös Venäjällä valmistettu rengassarja. Kokeiden tulokset niin renkaiden pidon kuin ajettavuudenkin osalta olivat samat.

Mikä renkaissa maksaa?

Rengas on monimutkainen tekninen tuote, jonka valmistaminen vaatii mittavia investointeja tuotekehitykseen ja tuotantoon. Suurin osa renkaan hinnasta muodostuu renkaan raaka-aineista ja valmistuksen aiheuttamista henkilökustannuksista.

Kuinka ympäristöystävällisiä ovat Nokian henkilöautonrenkaat?

Tuotteiden ja valmistusprosessien ympäristöystävällisyys liittyy Nokian Renkaiden vastuulliseen toimintatapaan. Kaikissa raaka-ainevalinnoissa pyritään mahdollisimman haitattomiin ratkaisuihin. Nokian Renkaat Oyj on saanut ensimmäisenä renkaanvalmistajana ISO 14001 -ympäristösertifikaatin.

Mitä tehdä loppuun kulutetuille renkaille?

Maksat rengasta ostaessasi ns. kierrätysmaksun. Loppuun ajetut renkaat voit palauttaa rengasliikkeeseen, joka on velvollinen hoitamaan renkaat veloituksetta edelleen kierrätykseen.

Missä nastoitetaan Nokian Renkaiden nastarenkaat?

Nokian Hakkapeliitta 8, Nokian Hakkapeliitta 7, Nokian Hakkapeliitta 7 SUV, Nokian Hakkapeliitta 5, Nokian Hakkapeliitta 5 SUV, Nokian Hakkapeliitta C Van ja Nokian Hakkapeliitta C Cargo -renkaat toimitetaan vähittäismyyntiin tehdasnastoitettuina. Muut nastoitettavat renkaat toimitetaan tilauksen mukaan joko tehdasnastoitettuina tai ilman nastoja.

Mistä renkaisiin tulevat reiät nastoja varten?

Renkaiden nastanreiät saadaan renkaan vulkanoimisvaiheessa muotissa olevista nastatapeista. Raskaisiin työkone- ym. renkaisiin yleensä porataan reiät nastoja varten.

Ilmoitetaanko renkaassa renkaan valmistusaika?

Kaikissa Nokian renkaissa valmistusaika on merkitty renkaan jalka-alueelle kolme- tai nelinumeroisella valmistusaikakoodilla. Esimerkiksi 329 tarkoittaa, että rengas on valmistettu viikolla 32 vuonna 1999. Vuodesta 2000 lähtien valmistusaikatunnus on nelinumeroinen, eli 2100 tunnuksella varustettu rengas on valmistettu viikolla 21 vuonna 2000.

Sekalaisia kysymyksiä

Millainen on tulevaisuuden rengas?

Renkaan vierintävastus paranee merkittävästi. Renkaaseen myös liitetään lisää älyä ja teknologiaa. Siitä saattaa kehittyä nykyistä kiinteämpi osa auton alustaa ja jousitusta. Muutaman vuosikymmenen aikana renkaan öljypohjaisia raaka-aineita korvataan luonnonmateriaaleilla.

Onko kallis rengas parempi kuin halpa?

Useimmiten kyllä. Puolueettomissa rengastesteissä tunnettu merkkirengas pärjää lähes aina paremmin kuin saman valmistajan kakkosmerkki tai halpatuontirengas.

Mikä on laillinen uransyvyys kesä- ja talvirenkaissa?

Asetuksen mukaan kesärenkaan minimiuransyvyys on 1,6 mm ja talvirenkaan 3,0 mm. Kannattaa kuitenkin muistaa, että renkaan ominaisuudet heikkenevät voimakkaasti renkaan uransyvyyden ollessa alle 4 mm.

Mistä tietää mille vanteelle eri renkaat voi asentaa?

Saat apua tähän kysymykseen ammattitaitoisista rengasliikkeistä ja esimerkiksi STRO:n (Skandinavian tyre & Rim Organisation) tai ETRTO:n (European Tyre and Rim Technical Organisation) julkaisemista normikirjoista. Myös Nokian Renkaiden Tekninen Asiakaspalvelu auttaa vaikeammissa kysymyksissä.

Saanko käyttää Suomessa autossani T-nopeusluokan kesärenkaita vaikka autoni rakenteellinen maksiminopeus on 210 km/h?

Kyllä. Sinun tulee kuitenkin lain mukaan kiinnittää kojelautaan tai muuhun näkyvään paikkaan tarra tai kilpi, jossa kerrotaan käyttämäsi renkaiden maksiminopeus.

Saako kitkarenkailla ajaa ympäri vuoden?

Nokian Renkaat ei suosittele kitkarenkaan ympärivuotista käyttöä. Nykyaikainen kitkarengas saattaa kulua keväällä kohtuuttoman nopeasti karkealla tienpinnalla ja kulumismuotoon saattaa tulla virhekulumaa johtuen kevään suuresta kulumisnopeudesta. Rengas tulee asentaa autoon syksyllä maan jäätyessä ja ottaa pois kevätauringon alkaessa lämmittää asfaltin pintaa. Kuitenkin jos urasyvyys on keväällä alle 5 mm, on perusteltua käyttää kitkarengas loppuun.

Nastat vai kitkat?

Millaisilla teillä ajat?

Jos ajat talvella enemmän jäisillä kuin lumisilla teillä, sinun kannattaa valita nastarenkaat. Nastarenkaat sopivat erityisesti etelän rannikkoseuduille, jossa tiet ovat talvella usein jäisiä. Kitkarenkaat soveltuvat paremmin lumisille teille. Jos ajat jäisillä ja polanteisilla sivuteillä, suosittelemme nastarenkaiden hankkimista.

Millainen kuljettaja olet?

Jos olet kokenut ja harjaantunut kuljettaja, voit valita talvirenkaiksesi yhtä hyvin nastattomat kuin nastalliset renkaat. Nykyaikaiset kitkarenkaat pitävät hyvin hankalallakin kelillä ja korjaavat jopa kuljettajan pieniä virheitä. Nastarenkaiden pitokyky on kuitenkin vielä huomattavasti parempi. Tuoreen, talviliikeenteeseen totuttelevan autoilijan on järkevää valita nastarenkaat.

Peilijää tai kovaksi pakkautunut lumi vaatii ennakointia

Jos ajat kitkarenkailla vesijäällä tai kovaksi pakkautuneella lumella, esimerkiksi kiillottuneella risteysalueilla, sinun on syytä noudattaa erityistä varovaisuutta. Näillä alustoilla kitkarengas pitää selvästi huonommin kuin nastarengas.