Tieliikennelain uudistus tuo riskejä talviliikenteeseen

Suomessa on käytettävä talvirenkaita joulukuun alusta helmikuun loppuun ja muulloinkin, jos keli niin vaatii. Vuodesta 1977 käytössä ollut talvirengaspykälä on nyt vaakalaudalla, kun hallitus uudistaa maamme tieliikennelakia.

Liikenne- ja viestintäministeriön valmisteleman ehdotuksen mukaan talvirenkaita pitäisi käyttää marraskuusta maaliskuuhun ainoastaan, jos autoilijan mielestä keliolosuhteet sitä edellyttävät. Taustalla on muun muassa ilmastonmuutos ja normien purkaminen. Lakiluonnos etenee eduskunnan käsiteltäväksi marraskuussa 2017. Lue lisää tieliikennelain kokonaisuudistuksesta

Rengasalan asiantuntijoista koostuva tekninen foorumi, jossa Nokian Renkaat on mukana, pitää ehdotusta riskialttiina. Rengasala kannattaa yhdistelmämallia, jossa talvirenkaita olisi käytettävä kalenteriperusteisesti joulukuusta helmikuuhun sekä kelin niin vaatiessa loka-marraskuussa ja maalis-huhtikuussa. Lue lisää rengasalan ehdottamasta yhdistelmämallista

Kuljettajalle vastuu talvirenkaiden käytöstä

Uuteen lakiehdotukseen kirjattu keliperusteinen malli siirtäisi vastuun talvirenkaiden käytöstä kuljettajalle. Riskinä on, että nykyistä huomattavasti suurempi osa lykkäisi renkaiden vaihtoa viime hetkeen tai jättäisi talvirenkaat vaihtamatta kokonaan.

Kuten esitysluonnoksessa todetaan, Suomen talviolosuhteet ovat vaihtelevia. Kun keli muuttuu yllättäen, ei renkaiden vaihtaminen ole välttämättä mahdollista esimerkiksi ajanpuutteen, aukioloaikojen, juhlapyhien tai rengasliikkeiden jonojen takia.

Liukkaan kelin sattuessa tai lämpötilan laskiessa jo yksikin kesärenkailla liukasteleva autoilija vaarantaa sekä oman että kaikkien muiden tielläliikkujien turvallisuuden. Vaarassa ovat erityisesti kevyen liikenteen kulkijat.

Tieliikennelain uudistus tuo riskejä talviliikenteeseen


Kesärenkailla ei asiaa talviteille

Liikenne- ja viestintäministeriön lakiluonnoksessa todetaan, että talvikuukausina, mikäli sää tai keli ei talvirenkaiden käyttöä edellyttäisi, ajoneuvossa voisi käyttää myös kesärenkaita. Teknisen foorumin kanta on, että kesärenkaiden käyttö talvikuukausina on iso turvallisuusriski.

Kesä- ja talvirenkaat on suunniteltu toimimaan täysin eri lämpötila-alueilla. Kun lämpötila laskee, kesärenkaan kumiseos menettää elastisuuttaan ja samalla sen pito-ominaisuudet heikkenevät. Lähellä nollaa kesärenkailla ajaminen voi olla jo vaarallista.

Jotta matka taittuu talvella turvallisesti, tarvitaan Suomessa pohjoismaisen talven olosuhteisiin kehitetyt, joko nastalliset tai nastattomat talvirenkaat. Jos autoilija ajaa pääasiallisesti lyhyitä matkoja kuivilla kaupunkiteillä eikä siksi halua käyttää nastarenkaita, on tarjolla kattava valikoima pohjoismaisiin olosuhteisiin suunniteltuja kitkarenkaita.

Tutustu talvirengasvalikoimaamme 

Talvirengas antaa pelivaraa vaihtelevissa ajokeleissä

Talvi on suuressa osassa maata pisin vuodenaikamme. Lapissa talvi viipyy jopa 7 kuukautta, Ahvenanmaalla noin kolme kuukautta.

Tieliikennelain uudistus tuo riskejä talviliikenteeseen


Lumen, sateen ja liukkauden aiheuttamat vaikeat ajo-olosuhteet ja yhtäkkiset kelimuutokset pistävät kuljettajan koville. Pitävällä kelillä autoilija saa anteeksi monia tekemiään virheliikkeitä, kun taas liukkaalla virhearviot kostautuvat välittömästi.

Lisäksi Suomen liikenteessä on paljon vanhempia autoja, joista puuttuvat nykyaikaiset turvajärjestelmät. Tällöin renkaiden merkitys korostuu entisestään.

Hyväkuntoinen talvirengas antaa pelivaraa, kun taas kesärengas talvikelillä on pelkkä pulkka. Liukkaalla alustalla kesärenkaan jarrutusmatka voi olla eri tutkimusten mukaan yli kaksinkertainen talvirenkaaseen verrattuna.

Turvallisen talviajon perusedellytys on pohjoisen oloihin kehitetyt nastalliset tai nastattomat talvirenkaat. Nykypäivän talvirenkaat ovat syntyneet vuosien kehitystyön tuloksena. Ne varmistavat ajoturvallisuuden, täyttävät lainsäädännön vaatimukset ja ottavat huomioon myös ympäristötekijät, kuten tien kuluman vähentämisen.