Liikkuuko tulevaisuuden auto sekä lihasvoimalla että sähköllä?

Liikkuuko tulevaisuuden auto sekä lihasvoimalla että sähköllä?

Nokian Renkailla tehdään vastuullisuustyötä pitkäjänteisesti ja kehitetään rengasalaa vastuullisemmaksi muun muassa erilaisten innovaatioiden ja yhteiskehittämisen kautta. Tulevaisuudessa liikenteen vastuullisuuteen liittyy monia ratkaistavia kysymyksiä, ja tutkijat näkevät tässä paljon hyödyntämätöntä potentiaalia. Voisiko jatkossa esimerkiksi autoon integroida aurinkokennoja tai kehittää autoja, jotka kulkisivat sekä lihasvoimalla että sähköllä? 

Sekä rengas- että ajoneuvovalmistajat tekevät jatkuvaa työtä kehittääkseen tuotteistaan mahdollisimman turvallisia ja vastuullisia. Nokian Renkailla on kaiken aikaa meneillään yhteisprojekteja ajoneuvovalmistajien ja materiaalikehittäjien kanssa tulevaisuuden rengasteknologioihin ja kehittyneisiin materiaaleihin liittyen.   

– Maailma on muuttunut tuotekehityksen saralla paljon. Pelkästään yhteen tuotteeseen liittyy niin monia osa-alueita, että huipputasolle hiominen edellyttää yhteiskehittämistä erilaisten sidosryhmien kanssa, Nokian Renkaiden innovaatio- ja kehitysjohtaja Teemu Soini kertoo.  

Myös ihmisten suhtautuminen liikenteeseen ja liikkumiseen ylipäänsä muuttuu entistä vastuullisempaan suuntaan. Merkittävä muutos on tapahtumassa siinä, miten arvot näkyvät myös käytännössä, arvioi tulevaisuudentutkija. 

– Olen lukenut ympäristöasennetutkimuksia 1980-luvulta lähtien, ja ihmisten asenteiden ja tekojen välillä on ollut pysyvä ristiriita. Nyt asia on kuitenkin muuttumassa, ja ympäristönäkökulmat vaikuttavat aidosti ihmisten valintoihin, kertoo tulevaisuudentutkimuksen professori Petri Tapio Turun yliopistosta.  

Voisiko auton katolla olla aurinkokennoja? 

Autokanta uusiutuu hitaasti ja sähköautojen trendi on vasta alkanut kasvaa. Petri Tapio arvioi, että sähköautojen leviäminen koko autokantaan vie todennäköisesti 2040-luvun vaihteeseen asti.  

Vetyautot seuraavat käsittääkseni tätä trendiä vetytalouden laajenemisen ja syvenemisen myötä. Jos vetyautoistumisen trendi lähtee kunnolla lentoon seuraavan viiden vuoden aikana, se voisi näkyä markkinoilla selkeästi aikaisintaan vuonna 2045, Tapio pohtii.  

Petri Tapio visioi myös uusia mahdollisuuksia, joita voisi näkyä tulevaisuuden autoilussa: 

– Autossa on paljon pintaa taivaaseen päin. Miksei autoon voisi integroida aurinkokennoja? Tai henkilöliikenteessä voisi olla hybridiautoja, joissa ihminen olisi toinen voimanlähde. Ne olisivat kevytrakenteisia autoja, jotka kulkisivat sekä lihasvoimalla että sähköllä.   

Avoimia kysymyksiä liikenteen vastuullisuudessa  

Liikenteen vastuullisuuteen liittyy tulevaisuudessa monia ratkaistavia kysymyksiä: Esimerkiksi akkuteknologian kehitys on ollut nopeaa, mutta akkumateriaalien tuotantoa ja kierrätystä ei vielä pystytä toteuttamaan kestävästi. 

– Myös uusiutuviin polttoaineisiin liittyy haasteita. Jos biodieselin valmistukseen ei ole tarpeeksi tähteitä ja jätteitä, kasveja kasvatetaan varta vasten autoilun vuoksi ja biopolttoaineen tuotannon hiilijalanjälki suurenee huomattavasti, sanoo uudistuvan liikenteen professori Heikki Liimatainen. Hän työskentelee Tampereen yliopiston liikenteen tutkimuskeskuksessa Vernessä. 

– Öljyä tarvitaan liikenteessä moneen muuhunkin asiaan kuin tankin sisällöksi. Muun muassa autoissa, renkaissa ja asfaltissa on öljyä, joten tilalle täytyy löytää uusia raaka-aineita, Liimatainen huomauttaa.  

Konkreettisia tekoja vastuullisemman rengasalan puolesta 

Nokian Renkailla vastuullisuustyötä tehdään pitkäjänteisesti. Yhtiö oli esimerkiksi ensimmäinen rengasvalmistaja, joka luopui haitallisten HA-öljyjen eli niin sanottujen korkea-aromaattisten öljyjen käytöstä raaka-aineena. Lisäksi Nokian Renkaat on jo yli vuosikymmenen ajan käyttänyt pehmenninöljynä rypsiöljyä, ja se toi ensimmäisenä myyntiin parhaan A-vierintävastusluokan talvirenkaan. Tähän mennessä vastuullisin Nokian Renkaiden tuote on Green Step -konseptirengas, jossa peräti 93 prosenttia materiaaleista on joko kierrätettyjä tai uusiutuvia 

– Hiilidioksidipäästöihin voidaan vaikuttaa merkittävästi renkaan vierintävastuksen kautta. Hyödynnämme tuotekehityksessä uusimpia materiaaleja ja nykyaikaisia simulointikeinoja alentaaksemme uusien renkaiden vierintävastusta. Nokian Renkaiden valmistamista renkaista jo yli 90 prosenttia kuuluu parhaimpiin A-, B- ja C-luokkiin, toteaa Soini.  

Nokian Renkaat valmistaa myös työkoneisiin sensoreilla varustettuja Intuitu™-älyrenkaita. Ne ovat yhteydessä mobiilisovellukseen, jonka käyttäjä saa reaaliaikaista tietoa renkaiden painetasosta ja lämpötilasta. Oikea rengaspaine on tärkeä niin renkaan pidon ja vakauden kuin energiatehokkuuden ja käyttöiän kannalta. 

Viimeisimpänä Nokian Renkaat järjesti FAST RACE, BIG CHANGE -innovaatiokilpailun, jossa eri teollisuudenalojen osaajia haastettiin innovoimaan kestävämpiä renkaita. Kilpailun voitti ruotsalainen Reselo vallankumouksellisella innovaatiollaan: koivun ylijäämäkuoresta valmistetulla kumilla.