Innovatiivisuudella ympäristöystävällisyyttä ja turvallisuutta

Tuotekehityksen perusperiaate on säilynyt muuttumattomana jo 80 vuoden ajan ja edelleen se ohjaa toimintaamme: renkaamme kehitetään haastavien ajo-olosuhteiden kuljettajille, jotka vaativat renkailta turvallisuutta, kestävyyttä ja mukavuutta kaikissa ajo-olosuhteissa. Uuden renkaan kehittäminen vie aikaa 2–4 vuotta.

Kuluttajan rengasvalinnan lähtökohtana pitäisi olla soveltuvuus omaan käyttöön: ajo-olosuhteisiin ja ajotapaan. Esimerkiksi raskaita työkonerenkaita käyttävä urakoitsija vaatii renkailtaan erilaisia ominaisuuksia kuin henkilöauton kuljettaja. Räätälöity, globaali tuotepolitiikkamme huomioi erilaiset käyttökohteet ja markkina-alueet, jotka tarvitsevat omia yksilöityjä tuotteita ja täsmäinnovaatioita.

Nokian Renkaiden tuotekehityksessä uusia innovaatioita kehitetään ja testataan muun muassa tietokonemallinnusten ja laboratoriotestien avulla. Vuonna 2016 investoimme laboratorioihimme ja sitä kautta tuotekehityksen tulevaisuuteen. Renkaiden kehitystyötä edesauttaa vuonna 2016 tehdyt panostukset FEM-mallinnukseen (Finite Element Method), jolla pystytään tuotekehityksessä tutkimaan sekä kehittämään erilaisia rakenne- ja materiaalivaihtoehtoja tietokoneen avulla.

  • Vuonna 2016 korkean jääpidon omaavia ns. pohjoismaisia talvirenkaita oli 73 prosenttia koko talvirengasvalikoimasta.
  • Polttoaineenkulutusta alentavien erityisen alhaisen vierintävastuksen renkaiden osuus oli 87 prosenttia.
  • Kesärengastuotteista 99,5 prosenttia kuului erittäin korkean märkäpidon kategoriaan.
  • Alhaisen vierintävastuksen ja korkean märkäpidon huippurenkaat vastaavat EU:n luokittelujärjestelmän A-, B- ja C-luokkia.

Konsernimme ei ole toteuttanut yli 16 vuoteen yhtään merkittävää tuotteiden takaisinvetoa. Tämä on yksi osoitus tuotteiden huolellisesta testaamisesta, perusteellisesta laadunvarmistuksesta ja korkealaatuisista raaka-aineista. Yhtiömme ei myöskään ole ollut osallisena oikeudenkäynneissä, jotka liittyvät tuotevastuuseen.

Raaka-aineet tuotantoon laboratorion kautta

Renkaiden valmistuksessa käytetään kumisekoitusten lisäksi vahvikemateriaaleina muun muassa terästä ja tekstiilejä. Kumisekoitusten valmistuksessa käytetään luonnonkumia ja synteettisiä kumeja, öljyjä sekä täyteaineita, kuten nokea ja silikaa sekä rikkiä ja erilaisia kemikaaleja.

Yksikään raaka-aine ei päädy tuotantoon ilman oman laboratoriomme hyväksyntää. Raaka-aine-erät odottavatkin varastossa laboratorion käyttöönottohyväksyntää, ennen kuin niitä käytetään kumisekoituksen valmistukseen.

Ostopolitiikkamme mukaisesti hankimme raaka-aineet kansainvälisesti luotettavilta toimittajilta ja selvitämme tuotteiden hankintaprosessissa myös toimittajien sitoutuneisuutta ympäristöasioiden sekä työntekijöiden oikeuksien ja työturvallisuuden hoitamiseen.

Lue tarkemmin toimittajilta vaatimistamme sitoumuksista.

Askelia kohti uusiutuvia raaka-aineita ja materiaalikierrätystä

Tuotekehityksemme kestävän turvallisuuden periaate pitää sisällään myös lupauksen ympäristöystävällisten tuotteiden ja tuotantoteknologioiden kehittämisestä. Strategiamme mukaisesti etsimme ja testaamme aktiivisesti muun muassa uusiutuvia raaka-aineita. Uusimmat innovaatiot tulevat markkinoille 2017 alussa.

Tuotannossa on edelleen kehitetty materiaalitehokkuutta ja materiaalien kierrättämistä. Vuonna 2016 vietiin eteenpäin oman tuotannon sisäistä materiaalikierrätystä, jolloin sivuvirrat voidaan palauttaa takaisin tuotantoon, tuotteiden ominaisuuksia heikentämättä. Lisäksi on tehty tutkimustyötä, jossa on selvitetty, miten käytöstä poistettujen renkaiden kierrätyksestä syntyvää kierrätysnokea ja -kumia voitaisiin hyödyntää tuotannon raaka-aineena muun muassa täyteaineena sekä korvaamaan neitseellistä kumia.

Lue lisää tuotannon ympäristövaikutuksista.

Uusiutuvat raaka-aineet korvaavat fossiilisia

Uusiutuvat raaka-aineet korvaavat fossiilisiaNokian Renkaiden materiaalikehityksessä panostetaan uusiutuvien raaka-aineiden etsimiseen ja käyttöönottoon. Tavoitteena on kehittää renkaiden ympäristöystävällisyyttä sekä korvata fossiilisia raaka-aineita. Lähtökohtana on, että renkaan tuote- tai turvallisuusominaisuudet eivät saa muuttua.

Tyypillisesti renkaassa on 50 % polymeerejä, 30 % täyteaineita sekä 20 % vahvikkeita, pehmittimiä ja kemikaaleja. Nokian Renkaiden tavoitteena on löytää biopohjaisia raaka-aineita kaikkiin raaka-aineryhmiin. Biopohjaisilla raaka-aineilla korvataan fossiilisia ja lisätään renkaiden ympäristöystävällisyyttä. Lisäksi uusiutuvilla raaka-aineilla pyritään parantamaan renkaiden ominaisuuksia ja suorituskykyä.

Uusiutuvien raaka-aineiden kehitystyötä on tehty pitkällä aikavälillä, sillä uusien raaka-aineiden käyttöönotto vaatii runsaasti tuotekehitystyötä ja testejä, jotta renkaaseen saadaan parhaat ominaisuusyhdistelmät. Pisimmällä uusiutuvien raaka-aineiden käyttöönotossa ollaan biopohjaisten öljyjen käytössä, joilla korvataan synteettisiä, raaka-öljystä peräisin olevia öljyä.

Ympäristöystävällinen kulutuspintasekoitus parantaa Hakkapeliitta 9 talvipitoa 

Yli kolme vuotta kestäneen tuotekehitystyön tulos oli uuden kumin elastisuutta parantavan biopohjaisen raaka-aineen käyttöönotto tuotannossa vuoden 2016 lopulla. Vuoden 2017 alussa lanseeratussa Nokian Hakkapeliitta 9 -talvirenkaassa on uudentyyppinen talvisekoitus, joka koostuu silikasta, rypsiöljystä, luonnonkumista ja erityisesti uudesta Green Elasto Proof -biomateriaalista, jonka avulla kumisekoitus säilyy elastisena alhaisissakin lämpötiloissa. Kulutuspinnan kimmoisuus tehostaa myös renkaan kulutuspinnan kuviopalojen leikkausurien, eli lamellien, toimintaa, mikä kasvattaa lumipitoa. Uuden biomateriaalin vahvojen ja kestävien kemiallisten sidoksien ansiosta kulutuspintasekoitus säilyttää parhaan mahdollisen pidon vuodesta toiseen kilometrien karttuessa.

Uusiutuvan raaka-aineen käyttöönotto ei ole vaatinut muutoksia tuotantoprosesseihin tai aiheuttanut merkittäviä muutoksia tuotannon energiankulutukseen. Sen sijaan uusiutuvat raaka-aineet nostavat useasti renkaiden raaka-ainekustannuksia.

Innovaatiot tähtäävät turvallisuuden maksimoimiseen ja ympäristön huomioimiseen

Nokian Renkaiden tuotekehityksessä tavoitteena on, että uusi rengas on ominaisuuksiltaan aina entisiä parempi. Vuonna 2016 lanseerattiin useita uusia innovaatioita, jotka parantavat renkaiden turvallisuutta ja ympäristöystävällisyyttä.

Vuoden 2016 aikana lanseeratuilla uusilla teknologioilla kehitettiin esimerkiksi kesärenkaiden turvallisuutta sekä talvirenkaiden lumipitoa ja tarkkaa käsiteltävyyttä. Nokian Hakkapeliitta 9 -renkaissa esiteltiin uudenlainen funktionaalinen nastateknologia, jossa erilaiset nastat renkaan eri osissa toimivat turvavarusteina ja mukautuvat talven eri keleihin.

Tuotekehityksessämme panostetaan paitsi turvallisuuteen myös renkaiden ympäristöystävällisyyteen. Tähän vaikutetaan muun muassa pienentämällä renkaiden vierintävastusta, mikä vähentää polttoaineenkulutusta. Kiinnitämme jatkuvasti huomiota myös siihen, että nastarenkaat kuluttavat teitä mahdollisimman vähän.

Vuoden 2016 merkittävimpiä innovaatioita 

Nokian Hakka Blue 2 -kesärenkaan innovaatiot parantavat märkäpitoa

Nokian Hakka Blue 2 -kesärenkaan innovaatiot parantavat märkäpitoaVuonna 2016 lanseeratun Nokian Hakka Blue 2 -kesärenkaan myötä markkinoille tuotiin rengas, jossa on erityisesti pohjoisiin olosuhteisiin suunniteltu kumiseos sekä uuden sukupolven pintamalli. Nämä innovaatiot parantavat renkaan märkäpitoa.

Kolme erillistä innovaatiota sisältämä Dry Touch -konsepti parantaa kesärenkaan pitoa vähentäen vaarallisen vesiliirron syntymistä. Uudenlainen funktionaalinen kumisekoitus puolestaan mukautuu lämpötilan muutoksiin. Kumiseokseen on lisätty uusiutuva raaka-aine, mäntyöljy, joka vähentää molekyylien välisestä liikkeestä aiheutuvaa kitkaa. Tuloksena on pienempi lämmönkehitys, alhaisempi vierintävastus ja tätä kautta pienempi polttoainekulutus. Renkaan aiempaa tiheämpi teräsvyörakenne tuntuu tarkkana käsiteltävyytenä sekä parantaa viillon- ja pistonkestävyyttä.

Nokian WR A4 toi entistä parempaa pitoa Keski-Euroopan vaihteleviin talvikeleihin

Nokian WR A4 toi entistä parempaa pitoa Keski-Euroopan vaihteleviin talvikeleihinKeski-Euroopan talvien vaihteleviin olosuhteisiin suunnitellun Nokian WR A4 -talvirenkaan innovaatioiden taustalla on runsaasti tietokonemallinnusta, laboratoriovertailuja ja varsinaisia ajoneuvolla suoritettuja testejä. Merkittävin kehitys on saavutettu lumella, jossa uutuusrenkaan pito- ja käsittelytuntuma ovat parantuneet 5 prosenttia edelliseen malliin verrattuina.

Nokian WR A4 täydensi erityisesti Keski-Eurooppaan räätälöityjen renkaiden valikoimaamme. Renkaan sisältämät innovaatiot parantavat lumipitoa ja ohjaustuntumaa talviolosuhteissa sekä nopeissa lämpötilanvaihteluissa. Uusi kumisekoitus sisältää luonnonkumia, silikaa ja rypsiöljyä. Sekoitusinnovaatiolla on pystytty kehittämään pitoa talviolosuhteissa sekä ajovakautta ja kulumiskestävyyttä. Kumisekoitukseen lisätty rypsiöljy tuo repimislujuutta, joka tekee renkaasta kulutusta kestävän sekä saa sen vastustamaan tehokkaasti iskuja ja pistoja. Kumiseos pienentää vierintävastusta ja edelleen polttoaineenkulutusta.

Nokian Hakkapeliitta 9 esitteli uuden teknologian nastat

Nokian Hakkapeliitta 9 esitteli uuden teknologian nastatVuoden 2017 alussa lanseerattavien Nokian Hakkapeliitta 9:n ja katumaastureihin tarkoitetun Nokian Hakkapeliitta 9 SUV:n uudenlainen nastateknologia on pitkän tuotekehitystyön tulos.

Uudessa funktionaalisessa nastoitusteknologiassa erilaiset nastat renkaan eri osissa toimivat turvavarusteina, jotka on suunniteltu tuomaan lisäturvaa erilaisissa ajotilanteissa. Tämä patentoitu ja markkinoilla uniikki funktionaalinen nastoitusratkaisu varmistaa hyvän pitkittäispidon lisäksi ylivertaisen sivuttaispidon kaarreajossa talvisella ajoalustalla sekä vakaan ja miellyttävän ajotuntuman paljaalla tiellä.

Lue tarkemmin innovaatioista verkkosivuiltamme

Alhainen vierintävastus, alhaisempi polttoainekulutus

Vierintävastuksella tarkoitetaan sitä energiaa, joka kuluu renkaan tiekosketuksen aikana tapahtuvassa muodonmuutoksessa. Renkaiden vierintävastuksissa voi olla huomattavia eroja: matalan vierintävastuksen renkailla voi säästää yli 0,6 litraa polttoainetta / 100 km ja alentaa CO2-päästöjä 14 g/km.

Renkaan rakenteella ja materiaalivalinnoilla voidaan vaikuttaa tähän muodonmuutokseen ja sen vaatimaan energiamäärään. Esimerkkejä energiankulutukseen vaikuttavista tekijöistä ovat renkaan lämpötila, rengaspaine, pyöräkuorma, renkaan kuluneisuus sekä ajonopeudesta johtuvat ilmanvastus ja pyörteet.

Renkaiden polttoainetaloudellisuuden parantaminen on yksi lähitulevaisuuden merkittävistä kehityskohteista yhtiössämme. Olemme onnistuneet määrätietoisella ja pitkäjänteisellä tuotekehityksellä edelleen pienentämään uusien renkaidemme vierintävastusta. Tämä on saatu aikaan muun muassa kehittämällä pintakuviointia sekä pintakumin sekoituksia.

Vierintävastuksen suuruus ilmaistaan vierintävastuskertoimella. Mitä suurempi kerroin, sitä raskaammin vierivä rengas on kyseessä. Tällä hetkellä Nokian Renkaiden henkilöautonrenkaiden polttoainetaloudellisuus sijoittuu EU-rengasmerkinnässä yleisimmin C-luokkaan, seuraavaksi yleisimmin B-luokkaan. EU-rengasmerkinnässä ilmoitetaan polttoainetaloudellisuus asteikolla A–G. Noin 40 prosentin ero vierintävastuksessa tarkoittaa keskimäärin 5–6 prosentin eroa polttoaineen kulutuksessa. Tämän suuruinen ero voi tulla kyseeseen esimerkiksi polttoainetehokkuudeltaan A- ja F-luokan renkaiden välillä. Viisaalla rengasvalinnalla ja hillityllä ajotavalla kuluttaja pienentää olennaisesti autoilunsa aiheuttamia hiilidioksidipäästöjä.

Nokian Hakkapeliitta R2 -talvirenkaalle Tire of the Year 2016 -palkinto

Nokian Hakkapeliitta R2 -talvirenkaalle Tire of the Year 2016 -palkintoNokian Hakkapeliitta R2 -talvirengas koossa 155/70R19 voitti Tire Technology of the Year 2016 -palkinnon. Se on BMW:n ainutlaatuiseen i3-sähköautoon suunnattu aito pohjoismainen talvirengas, joka yhdistää alhaisen vierintävastuksen, ensiluokkaisen pidon ja ajomukavuuden.

Nokian Hakkapeliitta -perheen moderni tulokas edustaa tulevaisuuden teknologiaa. Se on maailman ensimmäinen talvirengas, jolla on EU-rengasmerkinnän paras A-energialuokitus. Testien mukaan Nokian Hakkapeliitta R2 -talvirenkailla on jopa 30 prosenttia alhaisempi vierintävastus. Pienempi energiankulutus pidentää sähköauton toimintasädettä kylmällä talvikelillä, joka haastaa ajoneuvon akutkin. Nokian Hakkapeliitta R2 osoittaa, ettei energiatehokkuuden tarvitse tapahtua erinomaisen talvipidon kustannuksella.                      

Tuotteiden testauskäytännöt

Ennen kuin renkaat päätyvät tuotannostamme asiakkaille, käyvät ne läpi markkina-alueesta riippuen useita testejä, joissa mitataan sekä renkaan käyttäytymistä erilaisissa olosuhteissa että kestävyyttä ja ympäristöystävällisyyttä. Keskimäärin talvirengas käy läpi 20 erilaista, akkreditoitujen ja viranomaisen omien tai näiden nimeämien tutkimuslaboratorioiden tekemää hyväksyntätestiä.

Yhteiskunnat, alueet (kuten EU) ja yhteistyöjärjestöt (kuten YK) ovat määritelleet kukin standardeja, jotka renkaan on täytettävä ennen markkinoille pääsyä. Suurilla markkina-alueillamme Pohjoismaissa, Keski-Euroopassa, Venäjällä ja Yhdysvalloissa on renkaille asetettu yhteensä 28 erilaista testiä, joilla mitataan valmiiden tuotteiden ominaisuuksia ja käyttäytymistä erilaisissa olosuhteissa. Lisäksi maailmassa on alueita, jotka ovat tämän lisäksi asettaneet renkaille vielä omia testejään, pääosin turvallisuuteen liittyen.

Jokaisella testaajalla on omat testikäytäntönsä. Valtaosa testeistä edellytetään tehtävän akkreditoiduissa testilaboratorioissa. Esimerkiksi EU:n ja YK:n testejä voi suorittaa vain kansallisen hyväksyntäviranomaisen auditoima ja nimeämä tutkimuslaboratorio, joka on myös kansainvälisesti akkreditoitu ISO 17025 -standardin mukaan.

Vuonna 2016, kuten useana vuotena aiemminkin, käytäntöihin tuli tiukennuksia ja kiristyksiä sekä teknologian, testien että tuotteiden kehityksen myötä. Koska maailmassa kehitys etenee eri alueilla eri tahtia, kohdistuu meihin uusia vaatimuksia ja muutoksia jatkuvasti.

Esimerkiksi Euroopassa alettiin kuluneena vuotena edellyttää märkäpitotestejä pakettiautojen, kuorma-autojen ja bussien uusille renkaille. Samoin vierintävastuksen raja-arvot ja renkaiden melun raja-arvot kiristyivät uusien tuotteiden osalta. Olimme kuitenkin pitäneet huolen, että tuotteemme täyttivät jo ennalta kiristyneet ehdot.

Ulkopuoliset, puolueettomat testaajat ja auditoinnit

Renkaiden testeihin liittyy tuotannon yhdenmukaisuuden ja laadun varmistusmenettely. Nokian Renkaiden tuotannosta toimitetaan kunkin testin sekä hyväksyntäviranomaisen skeeman mukaisesti renkaita laadunvarmistuskokeisiin. Osa testeistä tehdään omissa laboratorioissamme viranomaisen kontrollissa, osa asetetaan ulkopuolisten puolueettomien laboratorioiden tehtäviksi. Koska testejä ja testaajia on lukuisia, otetaan renkaita tuotannosta testattavaksi jatkuvasti. Lisäksi ulkopuoliset toimijat auditoivat Nokian Renkaiden tuotantoa säännöllisesti.

Olemme sitoutuneet siihen, että jokainen rengas tuotteena täyttää kaikki vaatimukset niin kauan kuin mallia valmistetaan. Mikäli rengasmallia kehitetään sen elinkaaren aikana, sitoudumme siihen, että rengas jatkossakin täyttää standardit. Lue myös testirengaspolitiikkamme.

Kiristyvät säädökset ohjaavat tuotekehitystä

Kiristyvät raja-arvot ja testit ohjaavat osaltaan Nokian Renkaiden tuotekehitystä. Suomessa on esimerkiksi yksi tiukimmista nastarenkaiden valmistusta ohjaavista lainsäädännöistä. Heinäkuussa 2013 voimaan astunut uusi nastalainsäädäntö vähentää asiantuntijoiden mukaan merkittävästi tienkulumaa ja minimoi nastarenkaiden vaikutusta katupölyn syntyyn. Uudistettu nastalainsäädäntö määrää kulumarajat ja antaa näin renkaiden valmistajille vapaammat kädet innovoida ratkaisuja sen sijaan, että lailla määriteltäisiin vain erilaisia välillisiä parametreja viranomaisten pyrkiessä arvioimaan, miten nämä vaikuttavat todelliseen tienkulumaan.

Nokian Renkaiden tuotekehityksen vastaus oli Hakkapeliitta 8 -renkaiden mukana markkinoille tuotu uudistettu, nastan dynaamista tiehen kohdistuvaa iskua vaimentava nastatyyny. Tienkulumaa on saatu vähennettyä myös kevyemmällä ja lyhyemmällä nastalla. Ajonopeudella, nastan painolla, muodolla ja materiaalilla sekä renkaan rakenteella on huomattava vaikutus tienkulumaan. Nastamäärää pystyttiin kasvattamaan samalla, kun pienennettiin tien kulumista.

Testissä renkaiden turvallisuus ja ominaisuudet

Renkaille tehdään erilaisia testejä sekä laboratorioissa että kenttäolosuhteissa. Esimerkkejä testeistä:

  • High Speed -rakennekestävyystestissä selvitetään renkaan rakenteen kestävyyttä ääriolosuhteissa esimerkiksi maksimikuormalla ja eri lämpötiloissa.
  • Endurance-testeissä laboratorioissa tutkitaan renkaiden rakennekestävyyttä pitkän kuormituksen aikana ja myös hyvin korkeissa lämpötiloissa.
  • Run Flat -testi mittaa tyhjentyneen erikoisrakenteisen renkaan ajomatkaa.
  • Vierintävastustesti mittaa renkaan polttoainetehokkuutta.
  • Lumipitotestejä on erilaisia, erilaisille renkaille. Esimerkiksi henkilöauton renkaista mitataan mm. jarrutusmatkaa tietyissä olosuhteissa.
  • Tienkulumatesti indikoi asfaltin kulumaa, jonka nastarenkaat aiheuttavat.
  • Märkäpitotesti on jarrutustesti, joka tehdään erikoisradalla testiolosuhteissa kenttätestinä.
  • Ohiajomelutesti tehdään kenttäolosuhteissa. Siinä mitataan rajatussa olosuhteissa, standardoidulla asfalttipinnalla ohi ajavan auton renkaiden muodostamaa ääntä.
  • Jääpitotesti on kentällä tehtävä jarrutustesti jäällä ja erityisen tärkeä pohjoismaisille kuluttajille.

Omat käyttöolosuhdetestit ja uusi testauskeskus Espanjaan

Omat käyttöolosuhdetestit ja uusi testauskeskus EspanjaanTestaamme ja kehitämme renkaita todellisissa olosuhteissa, sillä paraskaan mittalaite ei kerro, miltä rengas tuntuu ajettaessa. Ivalon White Hell -testikeskuksessa ajetaan testejä marraskuulta pitkälle kevääseen. Lähitulevaisuudessa aloitetaan uuden testi-ja teknologiakeskuksen rakentaminen Espanjaan.

Nokian Renkaiden tuntumakuljettajat ajavat vuosittain satojatuhansia kilometrejä tunnustellen, aistien ja arvioiden. Talvirengastestejä on tehty Ivalon White Hell testikeskuksessa aina vuodesta 1986 lähtien. Ivalon testikeskuksen sijainti arktisen ja lauhan ilmanalan välissä tekee siitä ihanteellisen paikan vaativaan rengastestaukseen. Yli 700 hehtaarin kokoisessa, monipuolisessa testikeskuksessa on yli 30 erilaista testirataa, joissa voidaan testata Pohjolan ja Keski-Euroopan teillä vallitsevia talviajo-olosuhteita. Marraskuusta toukokuuhun kestävän ajanjakson aikana testataan yli 20 000 rengasta ja ajetaan yli 40 000 testikilometriä. Lämpötilavaihteluiden vuoksi testejä tehdään myös öisin.

Nokian Renkaiden Nokialla sijaitsevassa testikeskuksessa testataan huhtikuusta marraskuuhun. Testiradan automaattinen sadetusjärjestelmä on ainutlaatuinen koko maailmassa.

Nokian Renkaat on suunnitellut aloittavansa muutaman vuoden kuluessa kesä- ja talvirenkaiden rengastestauksen Espanjassa uudella testiradalla. Monipuolisen tekstikeskuksen tavoitteena on vauhdittaa ja tehostaa yhtiön ympärivuotista tuotekehitystä. Laajan 300 hehtaariin kokoisen testikeskuksen investointi on yksi suurimmista yksittäisistä tuotekehityspanoksista. Suunnitelmien mukaan keskus tulee hyödyntämään huipputeknologiaa ja sen keskeinen testirata on noin viiden kilometrin mittainen aluetta kiertävä ovaalirata, jolla on mahdollista ajaa jopa 300 kilometrin tuntinopeuksilla. Uudessa teknologiakeskuksessa testataan erityisesti korkean nopeusluokan kesärenkaita, mutta myös talvirenkaita.

Tämän sivun sisältö kuuluu KPMG:n tekemän varmennustoimeksiannon laajuuteen. Varmennusraportin löydät täältä.