Tuotekehityksen johtaminen

Tuotekehityksen ja -turvallisuuden johtaminen

Tavoitteenamme on kehittää ja valmistaa maailman turvallisimpia, laadukkaimpia ja ympäristöystävällisimpiä renkaita. Kehitystyötämme ohjaa kestävän turvallisuuden periaate: renkaan turvallisten ominaisuuksien täytyy säilyä lähes muuttumattomina tuotteen käyttöiän ajan. Kehitämme säännöllisesti eri markkinoille räätälöityä kattavaa tuotevalikoimaamme analysoimalla ja tutkimalla tuotteitamme monipuolisin menetelmin sekä testaamalla niitä autenttisissa olosuhteissa. Näin varmistamme, että renkaamme toimivat turvallisen luotettavasti vaihtelevissa ja vaativissa olosuhteissa.

Uudistamme aktiivisesti tuotevalikoimaamme siten, että uusien eli enintään kaksi vuotta vanhojen tuotemallien osuus vuotuisesta myynnistämme  pysyttelee 30 prosentin tuntumassa. Renkaidemme taustalla on teknologista edelläkävijyyttä sekä omistautuneisuutta entistä turvallisempien ja laadukkaimpien tuotteiden kehittämiseen. Tuotekehitys on erittäin tärkeä osa liiketoimintaamme. Yksikön johtaja kuuluu yrityksen johtoryhmään ja raportoi suoraan toimitusjohtajalle.

Tuotekehityksemme koostuu seuraavista avainfunktioista: materiaalikehitys, rengastekninen osasto, pintamalli- ja rakennesuunnittelu sekä koeosasto. Henkilöauton renkaiden, raskaiden renkaiden ja pinnoitteiden materiaalit kehitetään materiaalikehitysosastolla. Osaston kädenjälki näkyy kaikkialla renkaassa niin tiekosketuksessa olevassa kulutuspintasekoituksessa kuin aina renkaan ytimessä olevissa komponenteissakin. Uusimpien huipputuotteiden ominaisuuksia parannetaan soveltamalla materiaaliteknologian viimeisimpiä ratkaisuja uusiin innovaatioihin. Rengastekninen osasto mm. määrittää tuotteille korkean laadun takaavat lopulliset tuotereseptit, sisäänajaa uudet renkaat tuotantoon sekä suunnittelee ja valmistaa koerengassarjoja. Rakennesuunnittelu valitsee renkaan eri komponentit, joiden avulla vaikutetaan muun muassa renkaan vierintävastukseen, käsiteltävyyteen ja rengasmeluun. Pintamallikehitys suunnittelee uusien renkaiden pintakuviot ja sivupintojen ulkoasun. Koerenkaat asetetaan koeosaston Indoor-puolella äärimmäisiin testeihin: nopeuskestävyys, rasituskestävyys ja vierintävastus selvitetään tarkasti huipputeknisillä testauslaitteilla. Ominaisuuksiltaan parhaita renkaita testataan useampaan kertaan, jotta saadaan mahdollisimman paljon informaatiota renkaan suorituskyvystä. Paraskaan tietokoneohjelma ei voi yltää tuntumakuljettajan ajokokemuksesta saamiin havaintoihin ja tuntumaan, ja näiden testausten perusteella renkaiden ominaisuudet hiotaan huippuunsa.

Tuotteemme vaikuttavat merkittävästi liikenneturvallisuuteen. Kaikkien uusien tuotteidemme turvallisuusominaisuuksille, kuten esimerkiksi pito-ominaisuuksille ja vesiliirron estokyvylle, asetetaan mitattavia tavoitteita. Tuoteominaisuuksia mitataan testaamalla erittäin paljon. Koska olennainen osa renkaan elinkaaren ympäristövaikutuksista syntyy renkaan käyttövaiheessa vierintävastuksen aiheuttaman ajoneuvon polttoaineen kulutuksen kautta, on renkaiden vierintävastuksen alentaminen yksi keskeinen tuotekehityksen tavoite. Kaikille uusille renkaille asetetaankin tavoitteet vierintävastuksen suhteen ja kaikista tuotteista mitataan niiden vierintävastus.

Loppuvuodesta 2015 havaitsimme sisäisen auditointimme yhteydessä rikkeitä siinä, miten osallistumisemme lehtitesteihin on hoidettu. Kerroimme tästä itse julkisuuteen alkuvuodesta 2016. Muutimme toimintatapojamme ja yritämme nyt vaikuttaa siihen, että koko teollisuudenala kehittyisi läpinäkyvämmäksi testaustoiminnan suhteen. Teemme nyt vahvasti työtä kuluttajien luottamuksen parantamiseksi sekä toimintamme tehostamiseksi vastuullisuuden saralla. Testauskäytäntöjä ja -toimintaa kokonaisuudessaan käsitellään laajemmin vuoden 2016 raportissa.

Lue testirengaspolitiikkamme tästä!

 

Tämän sivun sisältö kuuluu KPMG:n tekemän varmennustoimeksiannon laajuuteen. Varmennusraportin löydät täältä.