Menu

Nokian Renkaiden arvoketju

Rengas on aidosti kansainvälinen tuote, jonka arvoketju kulkee ympäri maapalloa. 

1. RAAKA-AINEET

Renkaan valmistuksen pääraaka-aineryhmiä ovat synteettiset kumit, täyteaineet, kemikaalit, vahvikemateriaalit sekä luonnonkumi, joka edustaa noin neljännestä renkaan valmistukseen käytettävästä raaka-aineesta. Yhtiöllämme on reilusti yli sata raaka-ainetoimittajaa, joita kaikkia koskevat samat säännöt. Pientilavaltainen viljely ja luonnonkumin monitahoinen reitti renkaiden raaka-aineeksi ovat merkittävässä roolissa kumin lähtömaiden yhteiskuntarakenteessa.

Tässä esimerkki luonnonkumin arvoketjusta:

1.1. Kumin tuotanto

Neljännes renkaan raaka-aineista on luonnonkumia. Maataloustuotteena se poikkeaa tuotantotavaltaan muista käytettävistä raaka-aineista. Valtaosa käyttämästämme luonnonkumista tulee Malesiasta ja Indonesiasta.

Luonnonkumin tuotanto on metsänviljelyä, jossa viljelijänä on usein pientila. Yli 85 prosenttia maailman luonnonkumista viljellään alle kahden hehtaarin kokoisilla pientiloilla, joiden päivätuotanto saattaa olla vain pari kiloa raakakumia. Nokian Renkaiden välittäjiltä ostaman raakakumin alkutuottajina on perheviljelijöiden lisäksi muutama suurempi yritys, jotka tuottavat raakakumia plantaaseilla.

1.2. Tukkumyyjät

Perhetiloilta raakakumin ostavat paikalliset tukkumyyjät. Kumin tuotanto on jokapäiväistä: pieniä tiloja kiertävät tukkumyyjät ostavatkin perhetilojen tuotannon päivittäin. Pienten purojen määrää voi yrittää hahmottaa vertaamalla sitä vaikkapa Indonesian vuoden 2017 luonnonkumituotantoon, joka oli yli kolme miljoonaa tonnia*. Tukkumyyjät myyvät raakakumin prosessoijille.
(*Lähde: Association of Natural Rubber Producing Countries)

1.3. Prosessoijat

Prosessointilaitoksissa luonnonkumi puhdistetaan, prosessoidaan halutun spesifikaation mukaiseksi sekä pakataan sen jatkokäyttöä varten.

1.4. Välittäjät

Prosessoijilta kumin vievät kansainvälisille markkinoille välittäjät, joilta myös Nokian Renkaat kuminsa ostaa. Kumin hinta määräytyy mm. Singaporen raaka-ainepörssissä. Nykyisin myös perhetilat varmistavat päivän pörssihinnan matkapuhelimillaan.

2. Kuljetukset

Valtaosa renkaiden raaka-aineista kuljetetaan merirahtina Euroopan suursatamiin Hampuriin ja Rotterdamiin, joista ne laivataan Suomeen ja Venäjälle. Molemmat tehtaamme käyttävät yhteneväisiä raaka-aineita, jotka ovat peräisin samoista lähteistä. Näin voimme varmistaa renkaiden laadun riippumatta valmistuspaikasta: renkaat markkinoidaan kaikkialle maailmaan, jolloin vain yhteneväisillä raaka-aineilla ja valmistusmenetelmillä voidaan taata kuluttajille jatkuva korkea laatu kaikkialla maailmassa.

3. Alihankkijat

Teemme työtä kansainvälisesti useiden alihankkijoiden kanssa aina rakennustöistä vartiointiin ja siivoukseen sekä tietohallinnosta kunnossapitoon ja logistiikkaan. Etenkin tehdaspaikkakunnillamme Suomessa ja Venäjällä käy toimipaikoissamme töissä kymmeniä alihankkijoita. Tekemällä sopimuksen kanssamme alihankkijat sitoutuvat
noudattamaan vastuullisuuspolitiikkaamme sekä eettisiä toimintaperiaatteitamme. Lisäksi tehtaissamme työskentelevä alihankkijoiden henkilöstö velvoitetaan
ennen työn aloitusta läpäisemään turvallisen työskentelyn perehdytyskoulutukset.

Kilpailutamme ja valitsemme alihankkijamme huolellisesti. Tiiviillä yhteistyöllä alihankkijoidemme kanssa varmistamme hedelmällisen lopputuloksen kummankin osapuolen kannalta.

4. KOnsernitoiminnot

Valmistamme renkaita kahdessa paikassa: Nokialla ja Venäjän Vsevolozhskissa. Sen lisäksi meillä on myyntiyhtiöitä meille tärkeillä alueilla, kuten Pohjoismaissa, Keski-Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Noin 4 800 työntekijäämme tukevatpäivitt äin kestävää liiketoimintaamme jakamalla omaa osaamistaan ja ideoitaan jatkuvan parantamisen puolesta.

5. yhteiskunta

Vaikutuksemme ympäröivään yhteiskuntaan näkyy suoraan tehdaspaikkakunnillamme Suomessa ja Venäjällä. Olemme merkittävä paikallinen työnantaja ja toimimme kiinteänä osana ympäröivää yhteisöämme: Suomessa tarjoamme työelämään tutustumista ja opinnäytepaikkoja, ja
Venäjällä Hakkapeliitta Village on konkreettinen esimerkki vaikutuksestamme. Raportin rahavirtavuo kuvaa Nokian Renkaiden taloudellista vaikutusta. Ostot, palkat, verot sekä omistajille maksetut osingot jättävät jälkensä hyvinvointiin kaikkialla maailmassa.

6. Kuljetus

Vianor-ketjun laajentuminen sekä autokaupan vaatimukset ovat tuoneet muutoksia renkaidemme logistiseen ketjuun sekä kuluttajanäkemykseen. Aikaisemmin renkaat toimitettiin suurille tukkumyyjille, mutta nykyisin jakelu on jakautunut pienempiin tuote-eriin sekä pienempiin varastoihin. Yksittäisten kuljetusmäärien lisääntyessä on logistiikkasuunnittelu yhä tärkeämpää.

7. Jälleenmyyjät

Nokian Renkaiden tuotteita myydään niin yhtiömme brändätyn jakeluverkoston kuin eri auto- ja rengasliikkeidenkin kautta maailmanlaajuisesti. Nokian Renkaiden kasvua tukevaan brändättyyn jakeluverkostoon kuuluvat Vianorin oma ketju, Vianor-partnerketju, Nokian Tyres Authorized Dealers (NAD) ja N-Tyre-verkosto. Vianorin tehtävänä on Nokian Renkaiden markkinaosuuden ylläpitäminen ja brändin tukeminen Pohjoismaissa. Oman Vianor-ketjun tavoitteena on auttaa kehittämään asiakkaille myyntiä edistäviä konsepteja sekä ymmärtämään syvällisemmin asiakkaiden liiketoimintaa ja kuluttajien tarpeita. Vuoden 2018 lopussa Vianor-verkostoon kuului yhteensä 1 318 palvelupistettä 24 maassa. NAD-verkosto toimi 26 maassa 2 162 myymälän voimin, ja N-Tyre-verkostoon kuului 127 myymälää Venäjällä ja IVY-maissa.

8. Kuluttajat

Kuluttajat eli renkaiden käyttäjät ovat arvoketjumme tärkein lenkki. Renkaidemme turvallisuuden, huippulaadun ja ainutlaatuisten innovaatioiden tarkoituksena on varmistaa kuluttajille huoleton matkanteko ja perillepääsy kaikissa olosuhteissa. Yli 85 prosenttia renkaan hiilijalanjäljestä syntyy sen käytön aikana, joten tuotekehityksemme ponnistelu sekä renkaan turvallisuuden että sen ympäristövaikutusten
parantamiseksi mitataan kuluttajien käytössä.

9. KIERRÄTYS

Renkaista osa päätyy materiaalihyötykäyttöön eli murskeena tai rouheena erilaisiin tie- ja maanrakennuskohteisiin korvaamaan kiviainesta. Kumirouhe on kevyttä, kosteutta eristävää ja olomuotonsa säilyttävää. Se tukee tiepohjia ja tekee asfaltista hiljaisempaa. Kumin joustavat ominaisuudet tulevat esiin uudestaan urheiluareenoiden pohjina antaen ratsastusareenoiden hevosille kevyemmän askeleen.

Renkaan pinnoittaminen on yksi parhaimmista kierrätysmuodoista. Rungoltaan vahingoittumaton rengas voidaan pinnoittaa uudelleen, linja- ja kuorma-autojen renkaat jopa 2–4 kertaa.

Renkaita voidaan myös polttaa energiaksi, sillä renkailla on lähes öljyä vastaava lämpöarvo. Kierrätysrenkaiden käyttö energianlähteenä on ollut tasaisessa nousussa jo vuosien ajan, ja tänä päivänä Euroopassa noin puolet kierrätettävistä renkaista käytetään energianlähteenä.

Suomen Rengaskierrätyksen perustajajäsenenä osallistumme työhön, jossa etsitään jatkuvasti uusia kierrätystapoja ja hyötykäyttökohteita.