Menu
17. kesäkuu 2015 07:16 kategoriassa Yhtiöuutiset

Vältä letkajenkka – näin paljon jarrutusmatka pitenee heikoilla kesärenkailla vesikelillä

Letkajenkka valtaa jälleen maantiet, kun juhannusliikenteen huippu lähestyy. Moni säästelee kesärenkaissa ja turvavälissä. Ei kannattaisi. Märkäpidoltaan heikkojen kesärenkaiden jarrutusmatka voi olla märällä tiellä jopa kahdeksan metriä laaturenkaita pidempi. Käytännössä tämä tarkoittaa kahta autonmittaa pysähtymismatkassa ja voi olla kohtalokas, kun matkataan tyypillisessä suomalaisessa lomasäässä eli vesisateessa.

Vaikka laatu- ja budjettirenkaat näyttävät päällisin puolin samanlaisilta, niiden erot ovat tuntuvat ja näkyvät kesäliikenteessä.

– Premium-renkaassa käytetään korkealaatuisia kumisekoituksia, mikä takaa renkaan toimivuuden kaikissa olosuhteissa ja laajalla lämpötila-alueella. Märkäpidossa premium-luokan rengas päihittää mennen tullen halpisversiot, toteaa Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.

Laadukas rengas antaa pelivaraa jarrutustilanteisiin, jotka ovat tuttuja kun edetään ruuhkassa. Esimerkiksi ajettaessa kesäolosuhteissa märällä asfaltilla 80 km tuntivauhtia premium-luokan kesärenkaan jarrutusmatka on noin 2 autonmittaa eli yli 8 metriä vähemmän tavalliseen budjettirenkaaseen verrattuna.

– Kumiseoksensa ansiosta laaturengas myös vierii polttoainetta säästäen ja sillä on miellyttävä ajoääni, Matti Morri kertoo.

Siinä missä budjettirengas häviää laaturenkaalle jopa neljänneksen jarrutusmatkoissa, samansuuntaisia eroja on myös kuluneiden renkaiden kohdalla.

– Testimme mukaan uuden ja kuluneen kesärenkaan jarrutusmatkat märällä eroavat huomattavasti. Ajettaessa 80 km tuntivauhtia uusien, 8 millimetrin urasyvyyden renkaiden jarrutusmatka oli noin 22 metriä. Vanhemmilla renkailla, joissa urasyvyys oli vielä 4 milliä, jarrutusmatka kasvaa samassa vauhdissa yli neljällä metrillä.

Tarkista renkaiden kunto ennen lomalle lähtöä!

  • Renkaiden urasyvyyteen kannattaa kiinnittää huomiota jo ennen kesälomakautta, sillä pitkällä autoreissulla rengas kuluu entisestään, jolloin rengas on herkempi esimerkiksi pistoille. Jos renkaiden urasyvyys ei ole riittävä, auto lähtee helpommin vesiliirtoon ja sen jarrutusmatka märällä asfaltilla on uutta rengasta pidempi. Turvallisena urasyvyytenä pidetään noin neljää millimetriä.

  • Renkaista tulisi tarkistaa, ovatko niiden sisä- sekä ulkopinnat siistit ja näkyykö renkaissa epänormaaleja patteja, halkeamia tai pistoja.

  • Rengaspaine vaikuttaa suoraan ajettavuuteen ja ajoturvallisuuteen. Autolomalle lähdettäessä auto on yleensä täynnä matkatavaraa. Siksi renkaisiin kannattaa säätää täyden kuorman paineet, eli noin 3,0‒3,2 baria. Normaalipaineet ovat noin 2,5 baria.

  • Lomatarkastuksen yhteydessä kannattaa varmistaa, että renkaat ovat tasaisesti kuluneet. Tasaisesti kuluneilla renkailla pito on tasapainoisempi erityisesti kaarteissa ja auto on paremmin hallittavissa. Samantasoiset renkaat voi kierrättää etuakselilta taka-akselille. Kaksi parempikuntoista rengasta kannattaa käyttää takarenkaina.

  • Myös vararenkaan kunto kannattaa tarkistaa. Siinäkään ei saisi näkyä halkeamia tai lohkeamia, ja renkaaseen kannattaa laittaa reilusti ilmaa.

Kuvia: www.nokiantyres.com/summerseason-nordic

Tutustu Nokian Renkaiden kesärengasvalikoimaan tästä: https://www.nokianrenkaat.fi/renkaat/henkiloauton-renkaat/kesarenkaat/

Lisätietoja:

Matti Morri, teknisen asiakaspalvelun päällikkö, Nokian Renkaat Oyj
puh. +358 10 401 7621, matti.morri(at)nokiantyres.com

https://www.nokianrenkaat.fi/asiakaspalvelu/
www.nokianrenkaat.fi/innovatiivisuus/rengastietoa/kayttovinkkeja/