FacebookInstagramLinkedInmenu-iconPinicon-playscroll-downsearchTwitterWhatsappYouTube
Menu
18. lokakuu 2011 11:26 kategoriassa Tuoteuutiset

Tutkimus: 70 % suomalaisista valitsee nastarenkaat



Talvirengastutkimus 2011 mukaan suomalaiset luottavat nastarenkaaseen niin maaseudulla kuin kaupungissa. Kitkarenkaalla koettiin sen sijaan olevan alhaisempi vierintävastus sekä vähäisempi polttoaineenkulutus. Vaikka suomalaisten rengastietous on parantunut, huristelee tiellä yhä autoja, joissa on huonot renkaat. Ne ovat tieliikenteen merkittävin ajo-ominaisuuksiin liittyvä turvallisuusriski.
YouGov Finlandin tekemän Talvirengastutkimuksen mukaan 70 prosenttia suomalaisista autoilijoista valitsee mieluummin nasta- kuin kitkarenkaat. Tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten mielipiteitä nasta- ja kitkarengasasioissa.

– Suomalaisten rengastietous on parantunut viimevuosina, mutta silti teillä ajaa huolestuttavan paljon autoja, joissa on huonokuntoiset renkaat. Rengasta ei ajatella riittävästi turvallisuusriskiksi, vaikka se sitä on, toteaa Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.

Nastat vai kitkat?



Tutkimuksen mukaan lähes 90 prosenttia suomalaisista tietää nastarenkaiden olevan jäisellä tiellä turvallisempi valinta. Sama pätee myös vaihteleviin olosuhteisiin, kuten esimerkiksi kaupunkien kaduille, joissa pito-olosuhteet voivat vaihdella useasti saman päivän aikana. Lisäksi 69 prosenttia suomalaisista uskoo, että nastarengas on maaseudulla parempi.

– Maaseudulla keliolosuhteet eivät vaihtele yhä paljon kuin kaupungissa, jolloin kitkarenkaan valinta voi olla myös perusteltua. Haastavissa keliolosuhteissa nastarengas toki puree paremmin, Morri toteaa.

Vaihteleviin keliolosuhteisiin liittyy myös vaihtelevia käsityksiä nasta- ja kitkarenkaiden eroista. Tutkimuksessa selvitettiin myös nais- ja miesvastaajien mielipide-eroja, mikä rengas toimii parhaiten missäkin olosuhteissa.

– Miesvastaajista 23 prosenttia oli sitä mieltä, että kitka- ja nastarenkaat ovat lumisella tai sohjoisella tiellä samantasoiset. Naisista tätä mieltä oli vain 14 prosenttia, Morri kertoo tuloksista.

Huono rengas riskitekijänä



Tutkimusten mukaan huonot renkaat ovat joka seitsemännessä kuolonkolarissa riskitekijänä. Noin 70 prosenttia auto-onnettomuuksista sattuu huonoissa keliolosuhteissa, kuten vetisellä, sohjoisella, lumisella tai jäisellä tiellä.

– Ihmiset eivät ymmärrä riittävästi sitä, että huonolla ilmalla renkaan pito on ensiarvoisen tärkeä asia. Ajotaitomme ei siis ole ongelma, vaan yllättävästi vaihtelevat keliolosuhteet. Jos tiemme olisivat ympäri vuoden jäiset, tuskin onnettomuuksia sattuisi nykyistä enempää, koska ihmiset tottuisivat äkkiä jatkuvaan tasaiseen heikkoon kitkatasoon. Nyt kitkatason vaihtelevuus yllättää autoilijat eikä omaa vauhtia osata sovittaa vallitseviin olosuhteisiin, Morri toteaa.

Miten omaan autoon pitäisi valita renkaat?



Kun valitsee omaan autoon sopivia renkaita, tulisi oikean rengastyypin valinta aloittaa tiedostamalla oma ajokokemus. Jos on kokematon kuljettaja, Morri suosittelee valitsemaan nastarenkaat.

Talvirengastutkimuksen mukaan myös suurin osa suomalaisista on sitä mieltä, että nastarengas on kokemattomalle kuljettajalle parempi vaihtoehto.

– Kokenut kuljettaja voi valita kitkarenkaat, jotka vaativat ajotyyliltä enemmän ennakoimista, pitkiä turvavälejä ja luonnollisesti uusien autojen ajohallintalaitteet parantavat myös turvallisuutta muuttuvissa kelioloissa. Muutenkin autoilijat voivat vaikuttaa renkaiden turvallisuuteen merkittävästi omalla ajotavallaan, esimerkiksi juuri ennakoimalla tilanteita ja höllentämällä kaasujalkaansa.

Kitkarengas ei ole ympärivuotinen



Jos valitsee autoonsa kitkarenkaat, ei niillä pidä huristella ympärivuotisesti. YouGov Finlandin tekemän tutkimuksen mukaan neljäsosa suomalaisista luulee, että kitkarenkaita voi käyttää ympäri vuoden.

– Pohjolaan suunniteltua erikoiskitkarengasta ei ole suunniteltu ympärivuotiseen käyttöön. Lämpöinen tienpinta kuluttaa sitä erittäin paljon, kokonaisuutena ajokäytös ei ole kesärenkaan veroinen kuumalla kesäsäällä, eikä pohjoisiin olosuhteisiin suunniteltua kitkarengasta ole tarkoitettu myöskään Keski-Euroopan teille. Keski-Eurooppaan suunnitellut talvirenkaat eivät puolestaan ole turvalliset meidän talvisilla teillämme, Matti Morri kertoo.

Faktalaatikko: Talvirengastutkimus 2011



– Talvirengastutkimuksen toteutti YouGov Finland.
– Tutkimuksessa kysyttiin mielipiteitä nasta- ja kitkarenkaista ja niiden sopivuudesta eri keliolosuhteisiin.
– Tiedot kerättiin web-kyselynä 1.7.–6.7.2011 välisenä aikana YouGov Groupin kuluttajapaneelissa. Paneeliin kuuluu 25.000 suomalaista.
– Tutkimuksen vastaajamäärä on 1005. Kohderyhmään kuuluvat 18–74-vuotiaat suomalaiset.
– Lähtöotos ja lopullinen vastaajajoukko on painotettu väestöä edustavaksi iän, sukupuolen ja kotipaikan mukaan.

Kuvia:

www.nokiantyres.com/Hakkapeliitta7
www.nokiantyres.com/HakkapeliittaR

Lisätietoja:

Nokian Renkaat Oyj
Matti Morri
Teknisen asiakaspalvelun päällikkö
puh. +358 10 401 7621
matti.morri(at)nokiantyres.com
www.nokianrenkaat.fi