16. huhtikuu 2015 06:48 kategoriassa Yhtiöuutiset

Kysely: Suomalaiset haluavat mukavat ja turvalliset kesärenkaat - todellisuus on jotain muuta

Tuoreen kyselyn mukaan suomalaiset suuntaavat kesärengasostoksille tiukoin kriteerein: liki puolet arvostaa renkaissa ajomukavuutta ja hiljaisuutta sekä yhtä moni turvallisuutta ja hyvää käsittelytuntumaa. Lähes kolmannes painottaa halpaa hankintahintaa, vaikka useat toivotut ominaisuudet eivät kohtaa edullisissa renkaissa.

Nokian Renkaiden teettämään pohjoismaisen kesärengaskyselyn mukaan suomalaiset arvostavat laaturenkaita, joissa yhdistyvät monet turvallisuutta ja ajomukavuutta edistävät ominaisuudet. Kyselyyn vastanneista 40 prosenttia nosti kärkeen ajomukavuuden ja hiljaisuuden, kun heiltä tiedusteltiin tärkeimpiä rengasvalintaan vaikuttavia kriteerejä. Turvalliseen ja hyvään käsittelytuntumaan nojaa valinnassaan yhtä moni ‒ naiset hieman miehiä enemmän.

‒ Tutkimuksen tulokset eivät ikävä kyllä suoraan korreloi todellisuuden kanssa. Suomalaiset haluavat säästää hieman väärässä paikassa, ja renkaiden urasyvyydet ovat ajoturvallisuuden kannalta aivan liian matalat eli ei ajoissa vaihdeta kuluneita renkaita uusiin, Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri toteaa. 

Kyselyn mukaan suomalaiset kaipaavat renkaisiinsa ajomukavuutta ja turvallisuutta, mutta käytännössä menopelien alla saattavat olla vanhat ja heikkokuntoiset renkaat. Autorengasliiton viime syksynä tekemässä rengasratsiassa huonorenkaisista autoilijoista vain joka neljäs tiedosti niiden heikon kunnon.

Vesiliirto-ominaisuudet ja turvallisuus käsi kädessä

Renkaiden hyviä vesiliirron torjunta- ja pito-ominaisuuksia piti hankintaan vaikuttavina tärkeinä kriteereinä vain alle kolmannes suomalaisista vastaajista. Saman tutkimuksen mukaan Ruotsissa ja Norjassa lähes puolet vastaajista piti niitä tärkeimpinä ostopäätökseen vaikuttavina tekijöinä. Morri pitääkin suomalaisten kohdalla tutkimuksen tuloksia huolestuttavina juuri ajoturvallisuuden näkökulmasta.

‒ Suomen tieolot kurjistuvat koko ajan. Usein kesätiellä tulee seurattua, kun autoletka ajaa yhtä samaa, syvää uraa peräkanaa. Jos renkaiden urasyvyys on riittämätön, riski joutua vesiliirtoon kasvaa merkittävästi. Valitettavaa mutta totta, vesiliirto-ominaisuuksia osaa arvostaa vasta, kun on sellaisen tilanteen kokenut.

Naiset painottavat märkäpitoa parantavia ja vesiliirtoa ehkäiseviä rengasominaisuuksia valintakriteereinä hieman miehiä enemmän. Esimerkiksi vesiliirtoa ehkäisevät ominaisuudet nimesi tärkeiksi kriteereiksi miehistä vain kaksi kymmenestä, siinä missä naisista joka kolmas.

‒ Naisten keskuudessa yleinen turvallisuustietoisuus on korkeampi ehkä sen vuoksi, että naiset useammin ajavat perheen vanhemmalla kakkosautolla. Miehet taas ajavat uudemmalla ja kalliimmalla autolla, jolloin turvallisuus ei nouse renkaiden osalta ykköskriteeriksi, Nokian Renkaiden Business Manager Petri Niemi analysoi.

Nuorten autoilijoiden arvostuksissa ero on vielä dramaattisempi. Kyselyn mukaan vain joka neljäs 18–34-vuotias autoilija arvostaa korkealle hyvää pitoa märällä tiellä, kun taas yli 55-vuotiaiden kohdalla osuus oli lähes 40 prosenttia.

Halpa ja hyvä?

Yli kolmannes 18–34-vuotiaista painotti renkaiden edullista hankintahintaa yhtenä tärkeimpänä ostoon vaikuttavana tekijänä. Vajaa kolmannes vastaajista piti tärkeänä renkaiden turvallista ja hyvää käsittelytuntumaa kaikissa tilanteissa. Laaturenkaat ovat yleisesti ottaen nuorten aikuisten suosiossa.

‒ Voi olla, että edullisten kesärenkaiden jokin yksittäinen ominaisuus on ihan hyvä, mutta kokonaisuutta tarkastellessa useat muut ominaisuudet eivät yllä premium-renkaiden tasolle. Usein syynä ovat säästöt raaka-aineissa ja materiaaleissa, jotta kuluttajahinta saadaan alemmaksi. Pohjoismaisiin olosuhteisiin suunnitellut laaturenkaat toimivat kaikissa sääolosuhteissa monipuolisesti ja lisäävät näin turvallisuutta, muistuttaa Matti Morri.

Oma vai kaverin kokemus, puolueettomat testit vai rengasmyyjän suositus?

Kyselyyn vastanneista 43 prosenttia luottaa aiempiin kokemuksiinsa eri rengasmerkeistä. Toisaalta 18–34-vuotiaista liki kolmannes kuuntelee kavereiden kokemuksia ja suosituksia herkällä korvalla.

‒ Nuoret hakevat enenevässä määrin rengastietoa netin arvioista ja erilaisista blogeista, Morri sanoo.

Automedian rengastesteihin luottaa 34 prosenttia tutkimukseen vastanneista. Vertailutestit ovat vuodesta toiseen vahvimpia vaikuttimia rengasvalintojen taustalla, mikä havaittiin myös tässä kaikissa Pohjoismaissa teetetyssä kyselyssä.

‒ Puolueettomat lehtitestit ovat Pohjoismaissa ja läntisessä Euroopassa uniikki piirre. Nämä kolmannen osapuolen suorittamat testit ovat ehdottomasti kuluttajan etu, Niemi toteaa.

Rengasvalinnoissa edelleen miehet päättäjinä

Naisista jopa 48 prosenttia kertoi rengasmyyjän asiantuntemuksen ja suosituksen vaikuttavan ostopäätökseen, siinä missä miehistä myyjän asiantuntemukselle antoi painoarvoa vajaa kolmannes.

Kyselyn mukaan autoa ajavista naisista vain kolmannes on mukana päättämässä perheen rengasvalinnoista - lopuissa perheistä rengasvalinnat tekee mies. Myös Ruotsissa ja Norjassa toimitaan samoin.  

Kesärenkaiden vaihtoon liittyvät videot:

Näin tarkistat renkaittesi kunnon
youtu.be/txVqwbpk-mU

Vinkit kesärenkaiden ostoon
youtu.be/jpjkwJv1ov8

Lisätietoa aiheesta:

Kesäkumit alle – huomioi tämä rengaskaupoilla
www.nokianrenkaat.fi/yritys/uutinen/kesakumit-alle-huomioi-tama-rengaskaupoilla/

Tarkista renkaan kuluneisuus
www.nokianrenkaat.fi/innovatiivisuus/rengastietoa/kayttovinkkeja/tarkista-renkaan-kuluneisuus/

Näin vältät vesiliirron
www.nokianrenkaat.fi/innovatiivisuus/turvallisuus/vesiliirto-vaanii/  

Lisätietoja:

Matti Morri, teknisen asiakaspalvelun päällikkö, Nokian Renkaat Oyj
puh. +358 10 401 7621, matti.morri(at)nokiantyres.com

Petri Niemi, Business Manager, Nokian Renkaat Oyj, puh. 010 401 7646 petrij.niemi(at)nokiantyres.com

Pohjoismaisen kesärengaskyselyn toteutti YouGov Finland Nokian Renkaiden toimesta. Maaliskuussa 2015 toteutetussa kyselyssä tiedusteltiin yli 1000 suomalaiselta, ruotsalaiselta ja norjalaiselta mielipiteitä kesäautoilusta ja kesärenkaista. Tiedot kerättiin internetkyselynä 18–74-vuotiailta rengasvalintaan osallistuvilta autoilijoilta YouGov Groupin kuluttajapaneelissa. Lähtöotos ja lopullinen vastaajajoukko on painotettu väestöä edustavaksi iän, sukupuolen ja kotipaikan mukaan.