FacebookInstagrammenu-iconicon-playscroll-downsearchTwitterYouTube
Menu
7. lokakuu 2001 21:00 kategoriassa Pörssitiedotteet

KUNNON TALVIRENKAAT LISÄÄVÄT TALVIAUTOILUN TURVALLISUUTTA



Talviautoilu - taiteilua pidon rajamailla?





Suomen talvi on oikukas ja vaihteleva. Se heittää autoilijan eteen jäätä, lunta, sohjoa. Lämpötila muuttuu nopeastikin, kaartelee pakkasen ja lämpöasteiden välillä. Liukkaat tienpinnat, urat ja polanteet edellyttävät kuljettajalta tarkkuutta ja huolellisuutta auton hallitsemiseksi. Pohjoinen talvi on taitolaji, joka vaatii myös renkailta erityisominaisuuksia. Millaisin renkain talven koitoksista selviää?

Pidon ja turvallisuuden tunne välittyy kuljettajalle renkaiden avulla; miten vakaasti auto pysyy hallinnassa hankalissa oloissa. Laki edellyttää talvirenkaiden käyttöä suomalaisen sydäntalven aikaan marraskuun alusta pääsiäiseen. Silti autoilijan omalle vastuulle jää vielä monta valintaa: milloin vaihtaa, ostaako uudet talvirenkaat vai pärjätäkö vanhoilla, hankkiako nastat vai kitkat...

Rengasvalinta on enemmän kuin makuasia

Suomalaiset autoilijat suosivat edelleen nastarenkaita. Yli 80 % talvirenkaista on nastoitettuja. Kymmenen vuoden aikana kitkarenkaat ovat yleistyneet ja valloittaneet markkinoita hitaasti, siivu kerrallaan. Tällä hetkellä joka kuudes suomalainen ajelee kitkarenkailla.

Keskieurooppalaiseen, lumettomaan talveen kehitetyt talvirenkaat toimivat hyvin paljaalla tiellä ja märällä asvaltilla. Suomen talvikeleissä niiden pito-ominaisuudet loppuvat kesken.
Pohjoismaisiin oloihin suunnitellut kitka- ja nastarenkaat ovat molemmat hyviä vaihtoehtoja suomalaiselle autoilijalle. Kuljettajan kokemus, ajotapa ja autoiluympäristö ratkaisevat, millaiset talvirenkaat kannattaa valita.

Kitkarenkaat on kehitetty nimenomaan talvikäyttöön, ympärivuotisiksi niitä ei ole tarkoitettu. Kitkarenkaiden käyttöaikataulu on joustava: ne voidaan asentaa varhain syksyllä ja vaihtaa kesärenkaisiin kevätauringon sulatettua tiet. Kitkarenkaat toimivat erinomaisesti lumella ja ovat hiljaiset. Jääpidossa ne häviävät väistämättä nastarenkaille. Talviautoilu kitkarenkailla edellyttää ennakoivaa ja rauhallista ajotyyliä.

Nastarenkaat tasaavat eniten keliolosuhteita ja sopivat varmimmin sekä vähän ajaville että niille, joiden pitää liikkua paljon keleistä riippumatta. Nastarenkaat pureutuvat jäiseen tiehen tehokkaasti ja pitävät niin lähtö- kuin jarrutustilanteissakin. Sahaavissa talvioloissa nastarenkaat lisäävät olennaisesti kuljettajan turvallisuutta. Nykyiset kevytnastat kuluttavat tienpintaa 70 % prosenttia vähemmän kuin vanhat teräsnastat. Nykyaikainen nastasijoittelu vähentää nastamelua merkittävästi.

Hyvä talvirengas ei yllätä

Useimmiten tavallinen autoilija havaitsee vain sen, miten renkaat käyttäytyvät kiihdytys- ja jarrutustilanteissa. Sivuttaispidon merkitystä monikaan kuljettaja ei tule ajatelleeksi. Varsinkin ohituksissa ja kaistanvaihdoissa renkaiden sivuttaispito saattaa loppua. Auto alkaa puskea tai sen takaosa heittelehtii ja takapyörien ote tiestä irtoaa. Molemmissa tilanteissa tarvitaan kuljettajan kokemusta, jotta ajoneuvo pysyisi hallinnassa.


Nokian Renkaiden tuotekehityksen kantava ajatus on talvirenkaiden turvallisuuden maksimointi. Renkaat suunnitellaan mahdollisimman yllätyksettömiksi. Tavoitteena on renkaiden hallittavuus vielä silloinkin, kun sivuttaispidon raja tulee vastaan. Renkaiden tulee pitää niin pitkittäis- kuin sivusuunnassakin tasapainoisesti, jotta kuljettaja voisi hallita autoaan ja tuntea olonsa turvalliseksi.

Kierrätyksellä turvallisuutta ja säästöä

Renkaita kannattaa kierrättää auton etuakselilta taka-akselille noin 8000 ' 10 000 kilometrin välein. Erityisesti tehokkaaseen nykyautoon asennetuissa matalissa ja leveissä renkaissa eri akselien väliset renkaiden kulumiserot tulevat herkästi esiin lyhyenkin ajon jälkeen. Suuret kulumiserot aiheuttavat selvän turvallisuusriskin varsinkin ohituksissa ja kaistanvaihdoissa.

- Renkaiden kierrättäminen akselilta toiselle varmistaa renkaiden tasaisen kulumisen. Samalla lisätään renkaiden käyttöikää ja nastojen pysyvyyttä, neuvoo Nokian Renkaiden tekninen asiakaspalvelupäällikkö Matti Morri.

Lisätietoja: Nokian Renkaat Oyj

Tuotekehityspäällikkö Teppo Huovila, puh. (03) 340 7701
Tekninen asiakaspalvelupäällikkö Matti Morri, puh. (03) 340 7621

Kuvat:


Talvirenkaan sivuttaispito joutuu koetukselle varsinkin ohituksissa ja kaistanvaihdoissa.
Hyvä, pohjoismaisiin oloihin suunniteltu talvirengas on tasapainoinen ja luotettava.
Kuva 1

Nastarenkaat tasaavat hyvin kelivaihteluita ja sopivat varmimmin vähän ajaville autoiljoille sekä niille kuljettajille, joiden pitää liikkua paljon keleistä riippumatta.
Kuva 2

Kitkarenkaat ovat mukavat ja hiljaiset. Ne voi asentaa autoon jo varhain syksyllä ja vaihtaa kesärenkaisiin kevätauringon sulatettua tiet. Kuljettajalta kitkarenkaat vaativat ennakoivaa ajotapaa.
Kuva 3

Suomen oikukas talvi on taitolaji. Kunnon talvirenkaat ja maltillinen ajotapa auttavat selviämään jäästä, loskasta ja vaihtelevista tieoloista.
Kuva 4