7. toukokuu 2013 07:17 kategoriassa Yhtiöuutiset

Ammattilaisten kokemus testitulokseksi: TRI2-testipäivässä löydettiin optimituntuma ja ääriolosuhteet

Harvoin, tuskin koskaan, on järjestetty raskaiden renkaiden käyttäjätestausta ja -vertailua yhtä laajasti kuin Nokian Renkaiden testiradalla pääsiäisen alla. Lähes 30 raskaiden koneiden parissa työskentelevää testasi 11:ta eri konetta kokonaisen päivän.

Rengastestit mielletään yleensä teknisiksi mittauksiksi vakioiduissa oloissa. Toki renkaiden ominaisuuksia näin kehitetään, mutta ammattilaiset tietävät, että raskaiden renkaiden maailmassa vakio-olosuhteita ei ole. Talvea tai peltoa ei voi vakioida.
  
Ääriolosuhteet ovat aina erilaisia kullekin koneelle ja kuljettajalle. Testipäivässä ajettiin palakuvioisia Nokian TRI2-renkaita ja kilpailijoiden ripakuvioisia renkaita Valtran, Fendtin ja John Deeren kalustolla (A93, N103, N143, T213+lietevaunu/ Fendt 724 / JD 6150). Kiinteistönhuollon maailmaa edustivat Wille 655C, Wille 265 sekä Cat 906 ja Cat 908. Koneissa oli kiinni erilaisia työkoneita muun muassa Hesen teriä.

Testirata tarjosi kuivaa asvalttia, jäistä kurvia, sohjoista ja jäistä ylämäkeä ja umpihankea: lähes kaikkea sitä, minkä hallintaa työ raaimmillaan vaatii.
 
Radalla runsaasti taitoa ja talvea

Myynti- ja markkinointipäällikkö Vesa Sampakoski vakuuttaa, että Nokian TRI2-erikoisrenkaat ovat jo hioutuneet maailman parhaiksi, mutta usko jatkokehitykseen on vakaa.

– Aika nöyrinä saamme olla, kun onnistuimme saamaan radalle 30 ammattilaista kaikesta kiireestä huolimatta. On elintärkeää saada palautetta suoraan loppukäyttäjiltä. Päivän tarkoitus oli saada renkaiden eroja esiin, ja siinä onnistuttiin.

– Juttelimme testituntuman ohella myös todellisten töiden tuomista kokemuksista. Tiedämme nyt entistä paremmin, onko palvelumme pelannut, ja miten tuotteillamme on pärjätty tosioloissa, Sampakoski kertoo.
 
Vankasti pitoa vaikeimmissa kohdissa

Pidosta kertoo myös se, että harva ammattilainen sanoi käyttävänsä ketjuja palakuvioisen Nokian TRI2-renkaiden kanssa, kun ripakuvioisella ketjut ovat lähes välttämättömät pidon tavoittamiseksi ja pikkupiruetin välttämiseksi. Jäinen ja päivän mittaan sohjoiseksi muuttunut testimäki noustiin Nokian renkailla yleensä pelkällä takapotkulla, kun taasen moni muu rengas vaati nelivedon. Kurviajossa Nokian TRI2 arvioitiin myös hyvin hiljaiseksi ja tärinättömäksi.
 
Tuotekehityksen herätteeksi

– Asiakas- ja testipalautteen perusteella arvioimme, onko kaikki Nokian TRI2:n kumiseokset varmasti optimaalisessa kunnossa. Tiedot ovat myös suoraan käytettävissä seuraavan sukupolven renkaiden eli Nokian TRI3:n kehitystyössä ja tavoitteiden määrittelyssä. Haluamme säilyttää renkaassa kaiken hyväksi koetun ja hyökätä kehityskohteiden kimppuun mieluiten heti mutta viimeistään seuraavassa tuotesukupolvessa, Vesa Sampakoski arvioi.
 
Tuotekehitys- ja laatupäällikkö Kalle Kaivonen kertoo, että rengastestausta ei voi koskaan tehdä liikaa, eikä tuntumalle ole vielä kehitetty mittaria. Kahvin keralla juttelu on paras keino saada inhimillistä dataa.
 
– Kaikilla loppukäyttäjillä oli tällä radalla samanlaiset olosuhteet, joten todellista vertailua saatettiin tehdä kootusti. Käyttäjäkokemus on täysin erilaista tietoa kuin mitattu data. Mittaamme teknisesti erilaisia ominaisuuksia kuten renkaan kestävyyttä, vetokykyä, luistoa ja melua. Tällaisen testipäivän perusteella voimme verrata todellisten käyttäjien kommentteja mittaustuloksiimme, hän arvioi.
 
Projektipäällikkö Tero Saarelle käyttäjätuntuma antaa syitä ikuiseen ajojahtiin. Hän haluaa rakentaa asiakkaan tekemästä työstä sujuvampaa ja alentaa käyttökustannuksia renkaan ominaisuuksia muuttamalla.
 
– Asiakkaat toimivat aina hiukan eri tavalla ja renkaan käytössä on myös alueellisia eroja. Hyvän renkaan pitää toimia laaja-alaisesti. Täällä testiradalla etsimme sitä olosuhdetta, jossa renkaan erityinen toimivuus tai sen toimimattomuus tulevat esiin. Kun tuo olosuhde löytyy, me pyrimme tekemään työskentelyn luotettavaksi, tasaiseksi ja häiriöttömäksi myös siellä, ääriolosuhteessa.
  
Vieläkin enemmän talvea
 
Kuljettajat testasivat muun muassa ylämäkilähtöä, hidasta pujottelua, jarrutusta ja pahvilaatikkokasan väistöä.
 
Keli vaihteli radan eri osissa. Laajan takakurvin peilijää yllätti kokeneimmatkin kuljettajat ensimmäisellä kierroksella.
 
Metsäreitti pehmeni pitkin päivää, joten kuljettajilla riitti haastetta, koska joka kierroksella kone, renkaat ja työkone vaihtuivat.
 
Terä- ja aura-alueet oli merkitty maastoon. Radalla oli ohituskielto.
 
Testiä valvoi radan eri kohdissa ja vaihtoalueella 15 henkilökunnan ja 10 yhteistyökumppaneiden edustajaa.
 
Testikuljettajat toivoivat seuraavaan testiin lisää todellisia työtehtäviä, vielä rankempia talviolosuhteita ja täysin identtisiä konepareja tuomaan vielä tehokkaammin esiin rengastuksen vaikutukset.