EU-taksonomia
EU:n uusi taksonomia-asetus on suunniteltu tukemaan EU:n talouden muutosta kohti Euroopan vihreän kehityksen (Green Deal) tavoitteita, joihin lukeutuu myös tavoite hiilineutraaliudesta vuoteen 2050 mennessä. Taksonomia-asetuksen ytimessä on kestävän taloudellisen toiminnan määritelmä.
Uusi taksonomia-asetus luokittelee taloudelliset toimet, jotka on mahdollista linjata yhdenmukaisiksi EU:n ympäristötavoitteiden kanssa. EU:n taksonomiassa on kuusi ympäristötavoitetta, joista säännellään nyt kahta: ilmastonmuutoksen hillintä ja ilmastonmuutokseen sopeutuminen.
Rengasala kuuluu taloudellisen toiminnan ryhmään Muiden vähähiilisten teknologioiden valmistus EU-taksonomian teknisissä luokittelukategorioissa. EU-taksonomian teknisten luokittelukategorioiden tarkastelun ja konsultoinnin jälkeen Nokian Renkaiden taloudellisesta toiminnasta on tehty seuraavat johtopäätökset:
- Nokian Renkaiden valmistamien, vierintävastukseltaan alhaisten henkilö- ja pakettiautonrenkaiden hiilijalanjälki elinkaaren aikana on huomattavasti pienempi kuin vastaavien keskimääräisten renkaiden. Tämä johtuu matalien käyttövaiheen päästöjen sekä alansa alhaisimpien valmistusvaiheen päästöjen yhdistelmästä.
- Tässä vaiheessa kaikki raskaat ammattikäyttöön tarkoitetut renkaat rajataan pois, sillä raskaiden ammattirenkaiden käyttövaiheen CO₂-päästöistä ei ole saatavana luotettavaa vertailutietoa.
Kasvihuonekaasupäästöiltään alhaisten henkilö- ja pakettiautonrenkaiden valmistus muodosti 35 % Nokian Renkaiden kokonaisliikevaihdosta vuonna 2021. Yhtiön tekemän arvioinnin perusteella nämä taloudelliset toimet täyttävät EU:n taksonomian kriteerit. Käyttökustannuksista (Opex) EU-taksonomian piiriin kuului 31 % ja investoinneista (Capex) 26 %.
Tunnusluku | Yhteensä (MEUR) | Taksonomiaan sopivan liiketoiminnan osuus | Taksonomiaan sopimattoman liiketoiminnan osuus |
Liikevaihto | 1 714 | 35 % | 65 % |
Investoinnit | 120 | 26 % | 74 % |
Käyttökustannukset | 40 | 31 % | 69 % |
Taksonomian raportointilaajuus ja kriteerit voivat muuttua tulevina vuosina, sillä kyseessä on ensimmäinen raportointikerta, joten luvut eivät välttämättä ole vertailukelpoisia raportointijaksojen välillä.
Nokian Renkaiden lähestymistapa EU-taksonomiakelpoisuuden laskemiseen
Liikevaihto
- A: Mukaan laskettava liikevaihdon määrä, joka tulee EU-rengasmerkinnän vierintävastus-osiossa luokkaan A, B tai C laskettavista henkilö- ja pakettiautonrenkaista.
- Raskaat renkaat jätetään pois, sillä käyttövaiheen CO2-päästöistä ei ole luotettavaa tietoa (tai julkista vertailukohdetta).
- B: Liikevaihdon kokonaismäärä
- C: EU:n taksonomiaan kuuluva liikevaihdon osa
- C = A/B %
Investoinnit ja käyttökustannukset
- D: Mukaan laskettavat henkilöautonrenkaiden tuotannon käyttökustannukset: tutkimus- ja kehityskustannukset sekä kiinteistökustannukset, joista on vähennetty poistot
- E: Konsernin käyttökustannukset: tutkimus- ja kehityskustannukset sekä kiinteistökustannukset, joista on vähennetty poistot
- F: EU:n taksonomiaan kuuluva käyttökustannusten osa
- F = C*D/E %
- Perustelu: Edustaa kohtuullisella tarkkuudella sitä käyttökustannusten osaa, joka käytetään vierintävastukseltaan matalien henkilö- ja pakettiautonrenkaiden tuotantoon.
- G: Mukaan laskettavat henkilöautonrenkaiden tuotannon aineelliset investoinnit
- H: Konsernin investoinnit, sisältäen aineelliset ja aineettomat investoinnit
- I: EU:n taksonomiaan kuuluva investointien osa
- I = C*G/H %
- Perustelu: Edustaa kohtuullisella tarkkuudella sitä pääomakustannusten osaa, joka käytetään vierintävastukseltaan matalien henkilö- ja pakettiautonrenkaiden tuotantovalmiuden ylläpitoon.
- Huomautus: Jokaisen yksittäisen investoinnin erillistarkastelun EU:n taksonomian suhteen ei katsota lisäävän tarkkuutta merkittävästi.