Talvirenkaan keksimisestä yli 80 vuotta:

Nokian Kelirengas hallitsi turvalliset kaarteet ja käännökset lumikelissä 

Maailman ensimmäinen talvirengas ja Nokian Hakkapeliitan esikuva oli Kelirengas, jonka Nokian Renkaiden edeltäjä Suomen Gummitehdas Osakeyhtiö toi markkinoille vuonna 1934. Tänä vuonna tulee kuluneeksi yli 80 vuotta ensimmäisen talvirenkaan keksimisestä.  
 
Talvinen tiemaisema oli 1930-luvulla harvaan ajettu, kapea ja usein auraamaton. Talviliikenteen haasteiden ratkaisemiseksi Nokian-rengasosaston insinöörit olivat päivittäin yhteydessä autoilijoihin. Keskeinen voimahahmo, Gummitehtaan myyntipäällikkö Erik Sundqvist kuunteli tarkasti rengasmyyjien toivomuksia ja teki tiivistä yhteistyötä rengaskauppias August Kelhun kanssa.

Lumikinosten kampittaja, karkeakuvioinen Kelirengas kehitettiin kuorma-autoille, joita oli linja-autojen ohella suurin osa liikenteestä. Ensimmäiset Kelirenkaat valmistettiin koossa 7.50 – 20. Pysyminen tiellä pehmeässä lumikelissä oli Kelirenkaan tärkein tehtävä. Voimakas pintakuviointi teki Kelirenkaasta talvirenkaan, sillä poikittaiset urat pureutuivat lumeen hammaspyörän lailla ja teki hankalat lumiketjut tarpeettomiksi. Väljä kuvio puhdistui hyvin lumesta ajon aikana, mikä paransi pitoa. Koko renkaan idea perustuikin hyvään tarttumapintaan. Kelirenkaan pintakuviointi osoittautui toimivaksi, sillä se pysyi samankaltaisena parikymmentä vuotta. Kuten mainoksessakin todettiin ”jarrutus tuli tehokkaaksi – kaarteet ja käännökset onnistuivat ilman sivuluistoa”. Vuoden 1934 hinnastossa oli kymmenen rengasmallia, tuotantovauhti oli noin 110 rengasta päivässä.


Nokian Hakkapeliitta – Lumisten teiden voittaja 

Lumiset tiet vetivät puoleensa yhä kasvavaa henkilöautoilla liikkuvien joukkoa. Liukasteleville mobilisteille rengastehtaan insinöörit kehittivät ratkaisun vuonna 1936. Uusi keksintö nimettiin Lumi-Hakkapeliitaksi. Henkilöautoihin räätälöity talvirengas varustettiin harvalla poikittaiskuviolla ja useilla tartuntasärmillä. Pintakuvio oli aivan uudenlainen, urat olivat täysin poikittaisia ja antoivat hammasmaisen pidon ja purennan pehmeään alustaan lumessa ja liejussa. Kulutuspinnassa olevat Hakkapeliitoille tunnusomaiset imukupit torjuivat luistoa jäisellä uralla. Lumisten teiden voittaja oli syntynyt.

Maailman maineeseen Monte Carlossa 

Talvirenkaisiin kaivattiin 1950-luvulla jo uudenlaisia ominaisuuksia, sillä teitä ryhdyttiin lisääntyneen liikenteen vuoksi auramaan enemmän ja tienpinnat muuttuivat sileiksi ja jäisiksi. Renkaisiin ehdotettiin muun muassa metalliholkein varustettuja kumireunuksia tai posliinisiruja sisältävää pinnoitetta. Kulutuspintaan kiinnitettäviä metalliliukuesteitä oli tarjolla eri tyyppejä kuten niittirengas, erilaisia jousia ja hokkeja.

Läpimurron teki Kometa-nasta, jonka teho ja kestävyys perustuivat kovametalliseen kärkeen. Samaa teknologiaa hyödynnetään nykyisissäkin nastarenkaissa. Syntyi ainutlaatuinen yhteistyö: Hakkapeliitta-talvirengas, Kometa-nasta ja kumikorjaaja Veikko Ryhösen nastarengaspatentti. Ensimmäinen varta vasten nastoitettavaksi suunniteltu talvirengas oli Kometa-Hakkapeliitta vuonna 1961. Se oli ratkaisu talviteille: nasta pitää jäisellä ja itse rengas pehmeällä alustalla.

Nastoitetut talvirenkaat nousivat lopullisesti autoilevan kansan tietoisuuteen vuonna 1963, jolloin Monte Carlon -rallissa kaikkien kärkeen sijoittuneiden kuljettajien rengasvalikoimiin kuuluivat Hakkapeliitta-nastarenkaat. Suomalaisen talvirengasosaamisen huipentuma koettiin Monte Carlossa vuosina 1965-1967, jolloin Timo Mäkinen, Pauli Toivonen ja Rauno Aaltonen voittivat perättäisinä vuosina talvisissa oloissa ajetun legendaarisen rallin.

Vuoden 2013 maaliskuussa syntyi talvirenkaan kehittäjän huima jäälläajon maailmanennätys, kun Nokian Renkaiden testikuljettaja Janne Laitinen kiisi 335,713 kilometrin tuntinopeutta Pohjanlahden jäällä. Ennen kokemattoman pidon ja vauhdin takasi uusi ykköstuote Nokian Hakkapeliitta 8 -nastarengas.

Lähde historiamatkalle:
Nokian Hakkapeliitta 80 vuotta - Talvikelien voittajan tarina

Talvirenkaan keksimisestä 80 vuotta:
Näin talvirengas on muuttunut – vertailussa maailman ensimmäinen talvirengas ja uuden teknologian kitkarengas
Miten maailman ensimmäinen talvirengas keksittiin?
Nokian talvirenkaita jo yli 80 vuotta

Nokian talvirenkaat 1934 alkaen

Lataa tästä Nokian talvirenkaat 1934 alkaen pdf-tiedostona

Lataa kuvakollaasi

Nokian kesärenkaat 1932 alkaen

Lataa tästä Nokian kesärenkaat 1932 alkaen pdf-tiedostona

Lataa kuvakollaasi