Matti Morri, teknisen asiakaspalvelun päällikkö on vastaa vuosikymmenten kokemuksellaan Nokian Renkaiden asiakkaiden teknisluonteisiin kysymyksiin renkaista. Hän vastaa myös siitä, että uusin tieto renkaiden ominaisuuksista ja kehitystyöstä välittyy niin jälleenmyyjille kuin maahantuojille.

"Sohjo tekee helposti kuljettajasta matkustajan"
Matti Morri, Teknisen asiakaspalvelun päällikkö, Nokian Renkaat Oyj

Nokian Renkailla on ainutlaatuinen sohjoliirron testausmahdollisuus. Mitä hyötyä siitä on?
"Tietääkseni kenelläkään muulla rengasvalmistajalla ei ole paikkaa, jossa sohjoliirtoa voi testata hallituissa koe-oloissa kuten meillä. Joka talvi keräämme testiradallemme suuret määrät lunta ja kun kevätaurinko sulattaa lumen sohjoksi, teemme paljon testejä. Vaikka vesiliirtokin on vaarallinen tila, sohjoliirto on vielä vaarallisempi. Sulavan lumen, tien pinnassa olevan vesipatjan ja mahdollisen jään yhdistelmä tekee tilanteen vaikeaksi kokeneellekin. Vaikka olemmekin alalla edelläkävijöitä, mekin löydämme joka kevät uutta." 

Korostuuko uuden renkaan paremmuus vaikeissa olosuhteissa?
"Testiradalla ajaneet asiakkaamme ovat olleet kovasti hämmästyneitä siitä, miten suuri ero on 4 millimetrin kulutuspintaisella renkaalla ja täysin uudella renkaalla. Valitettavasti vain harvalla on mahdollisuus itse turvallisissa olosuhteissa todentaa, kuinka helposti tiellä oleva vesi tai sohjo tekee kuljettajasta matkustajan."

"Vesi- ja sohjoliirrossa maltti on valttia"
Matti Morri, Teknisen asiakaspalvelun päällikkö, Nokian Renkaat Oyj

Mitä vesi- tai sohjoliirrossa on tehtävissä?
Vesi- tai sohjoliirtoon joutumiseen vaikuttavia tekijöitä, joihin autoilija voi itse vaikuttaa ovat renkaiden urasyvyys, oikea rengaspaine ja ajonopeus. Jos liirtoon kaikesta huolimatta joutuu, ensimmäiseksi pitää alentaa nopeutta ja pyrkiä saamaan tuntuma tiehen takaisin. Vasta sitten voi suorittaa mahdollisia ohjausliikkeitä. Minun on vaikea ymmärtää, miksi sateellakin ajetaan tiukasti tien ajo-urissa, vaikka juuri niihin vesi tielle ensin kertyy."