Tarkista renkaan kuluneisuus

Voit testata omien renkaidesi kunnon vaivattomasti kotikonsteinkin. Tulitikku- ja kolikkotestit soveltuvat erityisen hyvin kitkarenkaiden kunnon arviointiin.

Nokian Renkaiden kaikissa uusimmissa tuotteissa on kulumisvaroitin. Sen avulla autoilija voi varmistua renkaidensa kunnosta ja turvallisuudesta. Renkaan keskipinnassa oleva kulumisvaroitin ilmaisee numeroin, montako millimetriä syvät ovat renkaiden pääurat eli paljonko kulutuspintaa on jäljellä.

Testaa tulitikulla

Turvallisuusmittariksi kelpaa tavallinen vajaan viiden sentin tulitikku, jonka rikkipään pituus on kolmesta neljään millimetriä. Kun rikkipää asetetaan muutamaan kohtaan rengasuriin, rikkipään pitäisi kaikissa kohdissa häipyä näkymättömiin. Jos rikkiä jää näkyviin, renkaan kulutuspinta ei riitä turvalliseen talviajoon. Kulutuspintaa pitäisi olla suosituksemme mukaan vähintään 4 millimetriä. Laki edellyttää talvirenkaissa vähintään kolmea millimetriä ja kesärenkaissa 1,6 millimetriä.

Testaa kahden euron kolikolla

Tulitikkua tarkemmin renkaan kunnon ilmaisee kahden euron kolikko. Jos kolikossa olevan vajaan neljän millimetrin levyinen, hopeoitu rengas nousee rengasurasta yhtään kuviopalan yläpuolelle, on syytä harkita renkaiden uusimista.

Tutki nastarenkaat

Jos renkaan nastat ovat tallella, mutta ne heiluvat, renkaan pito on ratkaisevasti huonontunut. Taipuva nasta ei pure jäähän ja pitää heikosti sohjossa ja lumella. Jos renkaista on irronnut paljon nastoja - ja eri renkaista eri määriä - renkaiden pito voi olla vaarallisen heikko. Nastamääräysten mukaan nastojen määrä renkaiden välillä ei saa vaihdella enempää kuin 25 prosenttia.

Talvirenkaiden turvallisuuden arvioiminen kotikonstein on kätevyydestään huolimatta aina hieman epätarkkaa ja epäluotettavaa - autoilijalla kun on taipumus pitää renkaitaan todellista parempina. Tämän takia Nokian Renkaat on kehittänyt uusiin renkaisiinsa kulumisvaroittimen, joka ilmoittaa millimetrin tarkasti, kuinka paljon renkaassa on jäljellä kulutuspintaa ja turvallisia ajokilometrejä.