Tuotekehityksen kulisseissa:

Nokian Hakkapeliitta 9 syntyi yli sadan ammattilaisen yhteistyönä

Tammikuussa 2017 Nokian Renkaat julkaisi uuden lippulaivansa, henkilöautoihin suunnatun Nokian Hakkapeliitta 9:n ja katumaastureihin tarkoitetun Nokian Hakkapeliitta 9 SUV:n. Uuden talvirenkaan matka suunnittelusta tuotantoon oli vaiherikas ja kesti yli neljä vuotta.

Nokian Hakkapeliitta 9 syntyi yli sadan ammattilaisen yhteistyönä


Moninkertaisen testivoittajan Nokian Hakkapeliitta 8:n jälkeen paremman renkaan tekeminen oli todellinen haaste. Alusta lähtien tavoitteet asetettiin luonnollisesti korkealle: tähtäimenä oli tehdä turvallinen ja ohjaustuntumaltaan vakaa talvirengas, joka tuo äärimmäistä pitoa jäällä. Uuden talvirenkaan tulisi myös kuluttaa vähemmän polttoainetta ja täyttää uudet Venäjän ja Pohjoismaiden nastalainsäädännöt. Kehitystyössä onnistuttiin upeasti: uutuusrenkaissa on ensiluokkainen jarrutuspito jäällä sekä ehdottoman vakaa ja tasapainoinen ohjaustuntuma kaikissa keleissä.

Ainutlaatuista tuplanastapitoa

Nokian Hakkapeliitta 9 -renkaiden mullistavin idea liittyy funktionaaliseen nastoitukseen. ”Olemme ensimmäisenä rengasvalmistajana maailmassa kehittäneet kaksi erilaista nastaa renkaan kulutuspinnan keskialueelle ja kulutuspinnan reunoille. Oikeanlaisten nastojen kehittäminen oli pitkä prosessi, jonka aikana nastakehitysosasto testasi kymmeniä erilaisia variaatioita,” sanoo Nokian Renkaiden kehityspäällikkö Mikko Liukkula. Lopputuloksena Nokian Hakkapeliitta 9 -renkaisiin syntyi patentoitu tuplanastateknologia: keskialueen nastat, jotka tuovat vankkaa pitkittäispitoa jarrutuksessa ja kiihdytyksessä, ja reuna-alueen nastat, jotka tuovat ensiluokkaista sivuttaispitoa niin jäisen liukkaalla kuin lumisella tiellä.

Kaksi huippulaatuista nastaa pureutuvat syvälle jäähän ja mahdollistavat turvallisen autoilun talven pahimpinakin päivinä myös kaarteissa ja ohitustilanteissa. Kahden erimallisen nastan lisäksi uutuusrenkaissa on Eco Stud 9 -nastatyyny. Uusi nastakonsepti vähentää tien kulumista ja varmistaa, että äänitaso on miellyttävä.

Testeissä 28 erilaista pintamallia 

Nokian Hakkapeliitta 9:n kehitysprojektissa testattiin 28 erilaista pintamallia, joiden avulla optimoitiin lopullisen tuotteen suorituskyky. Lopputuloksena on aiempaa turvallisempi pintamalli, jonka lumipito ja talvituntuma ovat edeltäjiään parempia. Materiaalikehitysosasto suunnitteli uudentyyppisen ympäristöystävällisen talvisekoituksen, jonka ansioista renkailla on testiemme perusteella jopa kuusi prosenttia parempi jarrutuspito märällä asvaltilla. Lisäksi uutuusrenkaalla on tuoteperheensä nastarenkaista alhaisin rengasääni ja polttoaineenkulutus.

”Aiempaa isompi urakka oli myös renkaiden tuotannon sisäänajo, sillä Nokian Hakkapeliitta 9 ja Nokian Hakkapeliitta 9 SUV -renkailla on historiamme suurin yhden tuoteperheen kokovalikoima, yhteensä yli 100 tuotetta, ” Liukkula kertoo.

"Aiempaa isompi urakka oli myös renkaiden tuotannon sisäänajo, sillä Nokian Hakkapeliitta 9 ja Nokian Hakkapeliitta 9 SUV -renkailla on historiamme suurin yhden tuoteperheen kokovalikoima, yhteensä yli 100 tuotetta."
Mikko Liukkula, Nokian Renkaat Oyj, Kehityspäällikkö

Yksi tuotekehityksen mielenkiintoisimpia faktoja on, että kaiken suunnittelunkaan jälkeen renkaan suorituskykyä ei pysty millään menetelmällä laskemaan – se tulee esille ainoastaan testaamalla käytännössä. White Hell -testikeskuksessa Ivalon kaamoksessa tuntumakuljettajat testasivat uutuusrenkaitamme useana talvena, ajettuja testejä kertyi yli 2 800.

Nokian Renkaiden White Hell -testikeskus Ivalossa


Yli sadan tuotekehittäjän yhteinen ponnistus

Tuotanto pystyi valmistamaan prototyyppirenkaita nopeasti testauksen käyttöön tehtaidemme omistautuneiden ammattilaisen ansiosta. Tuotannossamme on onnistuttu säilyttämään teknisesti vaativien tuotteiden korkea laatu, minkä ansiosta voimme tarjota tänä talvena kuluttajille markkinoiden parhaita talvirenkaita ja äärimmäistä talviturvallisuutta.

”Nokian Hakkapeliitta 9:n kehittämiseen osallistui yli sata rengasammattilaista. Tärkeimpiä taitoja vaativassa kehitystyössä ovatkin vuorovaikutustaidot. Rengaskehityksessä onnistuminen on palkitsevaa ja aina uuden talvirenkaan suunnittelun jälkeen on jonkin aikaa sellainen olo, ettei tämän parempaa rengasta voi tehdä,” Liukkula toteaa. Rengasalalle tyypillistä on kuitenkin jatkuva uusien tuotteiden kehittäminen, ja siksi työmme jatkuu tiiviisti.

"Rengaskehityksessä onnistuminen on palkitsevaa ja aina uuden talvirenkaan suunnittelun jälkeen on jonkin aikaa sellainen olo, ettei tämän parempaa rengasta voi tehdä."
Mikko Liukkula, Nokian Renkaat Oyj, Kehityspäällikkö

Olemme yhdessä suunnitelleet ja valmistaneet uniikin nastarenkaan, jonka ansiosta autoilu on entistä mukavampaa ja turvallisempaa Pohjolan vaativissa oloissa.