31. elokuu 2011 10:18 kategoriassa Tuoteuutiset

Hakka-kesärengasperheen tuore tulokas on sadekelin priimus


Uusi Nokian Hakka Blue – huippuluokan suorituskykyä märälle tielle


Suorituskykyinen Nokian Hakka Blue -kesärengas taitaa mestarillisesti nopeasti vaihtuvat kesäkelit. Pohjoisen teille räätälöidyn Hakka-kesärengasperheen uusin jäsen tuo parasta mahdollista pitoa ja täsmällistä ajotuntumaa märälle tielle, haastaviin olosuhteisiin jolloin autoilija eniten kaipaa luotettavaa kumppania. Uudet innovaatiot, Dry Touch -lamelli ja syöksyurat, mahdollistavat että Nokian Hakka Blue pitää oivallisesti ja pysähtyy sateen liukastamalla maantiellä 80 km/h:n nopeudesta jopa lähes metrin ennen tavallisia kesärenkaita.

Tehokkaisiin autoihin suunniteltu, tunnokas ja täsmällinen uutuusrengas tarjoaa ehdottoman turvallisen ja mukavan matkanteon kevään ensi hetkistä pitkälle syksyyn. Mielenrauhaa kasvattaa myös urheilullisen renkaan ympäristöystävällisyys. Monet jo Hakka Blue:n pikkuveljen, Nokian Hakka Green -kesärenkaan, lanseerauksen yhteydessä esitellyt keksinnöt takaavat uuden tulokkaan vihreän luonteen ja kepeän etenemisen. Erittäin alhainen vierintävastus merkitsee luokkansa pienimpiin kuuluvaa polttoaineenkulutusta.

Uudet innovaatiot maksimoivat märkäpidon



Tutkimusten mukaan sääilmiöistä juuri sateet aiheuttavat eniten vahinkoa liikenteessä. Auringon hellimällä maantiellä matkanteko on helppoa, mutta ukkoskuuron iskiessä mahdollisuus auton hallinnan hetkelliseen menettämiseen kasvaa. Yksi merkittävä tekijä on renkaiden pidon katoaminen tai aina vaarallinen vesiliirto, joka voi tehdä kuljettajasta matkustajan.

- Nokian Hakka Blue:n tiekosketuksen optimoinnissa ja rakenteen kehittämisessä tähtäimessämme oli märkäpidon maksimointi. Tässä työssä hyödynsimme merkittävästi suurnopeuskameraa. Ainutlaatuisen märkäpidon ja vesiliirrontorjunnan viimeistelevät uudet, tehokkaasti vettä renkaan ja tien välistä poistavat tai hetkellisesti varastoivat innovaatiot sekä pohjoisen vaihteleviin lämpötiloihin säädetty kumisekoitus, Nokian Renkaiden tuotekehityspäällikkö Juha Pirhonen kertoo.

Uusi Dry Touch -imuputkilamelli imaisee veden tehokkaasti renkaan ja ajoalustan välistä ja ohjaa sen renkaan pääuriin. Näin Hakka Blue valtaa sateen piiskaamalla tiellä mahdollisimman laajan kosketusalan sekä pitävän otteen kuivemmasta ajoalustasta. Lamellimuotoilu takaa jämäkälle renkaalle oivallisen märkäpidon myös kuluneena. Uniikki Dry Touch -lamelli on suurempi pohjaosastaan, minkä ansiosta renkaan kuluessa lamellin uratilavuus ei suinkaan pienene vaan kasvaa.

Vesiliirron ehkäisemistä varten sisäolkapään poikittaisiin pääuriin muotoiltiin erityiset syöksyurat. Ellipsin muotoiset kolot varastoivat enemmän vettä, kun poikittaisurien uratilavuus kasvaa. Poikittaisurat on leikattu myös avonaisemmiksi, mikä kiihdyttää poistuvan veden virtausta renkaan puskiessa vesipatjan läpi. Pintakuvion syrjäyttämän veden virtausta vauhditetaan myös neljällä leveällä kiillotetuilla pääuralla. Urien kiillotus antaa myös tyylikkään ulkonäön.

Nokian Renkaiden vertailutestien mukaan Nokian Hakka Blue:n jarrutusmatka 80 kilometrin tuntivauhdista märällä asvaltilla on 39,5 metriä. Tämä on jopa 0,8 metriä vähemmän kuin tavallisella kesärenkaalla.

Ympäristöystävällistä ja mukavaa menoa



Uusi kulutuspintasekoitus, silican ja mäntyöljyn yhdistelmä, on täsmätty korkeampiin nopeuksiin. Taitava kombinaatio parantaa märkäpitoa myös erittäin matalissa lämpötiloissa, alkukevään varhaisina aamuina ja syksyn pimetessä. Kumisekoitukseen lisätty mäntyöljy alentaa vaihtelevissa kesäkeleissä mainiosti viihtyvän Hakka Blue:n lämpötilaa vähentämällä molekyylien välisestä liikkeestä aiheutuvaa kitkaa. Lopputuloksena on pienempi lämmönkehitys ja alhaisempi vierintävastus.

Uuden kumisekoituksen ja pintamallin ansiosta Hakka-uutuuden vierintävastus on puristettu oman nopeusluokkansa kärkeen. Karkeiden teiden rasitusta hyvin kestävä Nokian Hakka Blue rullaa kepeästi, kuluttaa vähemmän polttoainetta ja minimoi ympäristölle haitalliset CO2-päästöt.

Ajomukavuutta tuovat pitkittäisripojen seinämässä olevat golfpallon pintakuviota muistuttavat puolipyöreät kolot. Tämä Silent Groove Design –innovaatio hallitsee ja hillitsee ajoneuvon sisä- ja ohiajomelua. Ilmavirtausta ohjaavat kolot leikkaavat poikittaisurien reunojen synnyttämät ääniherätteet pois estäen epämiellyttävän, ujeltavan äänen syntymisen. Muotoilu myös vähentää ilmanvastusta ja jäähdyttää renkaan pintaa, mikä parantaa kulutuskestävyyttä.

Luonteeltaan looginen ja vakaa



Helposti hallittavan ja loogisesti käyttäytyvän Nokian Hakka Blue:n rakenneratkaisut ja pintamalli räätälöitiin toimimaan ja vastaamaan vaativampaan nopeushaasteeseen. Nokian Hakka Green -kesärenkaan tapaan perheestä löytyy useampia nopeusluokkia. Hakka Blue:n valikoimassa on saatavissa ensi keväänä sekä V- (240 km/h) että W-nopeusluokan (270 km/h) tuotteita.

Hakka-perheelle tyypillinen epäsymmetrinen inside-outside-pintamalli lisää ajomukavuutta ja tekee renkaasta tarkasti ohjautuvan. Vahva keskiripa tukee keskialuetta, missä pinnan alle on nostettu hieman jäykempää kumisekoitusta. Tämä varmistaa turvallisen ajettavuuden myös kovemmissa nopeuksissa ja ääritilanteissa. Olkapääalueita tuetaan urien seinämien 20 asteisilla kallistuskulmilla, mikä tuntuu erinomaisena ajovakautena erityisesti kaarreajossa, kaistanvaihdoissa ja väistöissä.

Patentoitua käyttömukavuutta



Märän tien priimuksen kulutuspinnassa on luonnollisesti Nokian Renkaiden patentoiman uransyvyysmittarin (DSI – Driving Safety Indicator) lisäksi myös vesiliirtovaroitin. Sen pisarasymboli häviää neljän millimetrin jälkeen ja muistuttaa kasvaneesta vesiliirtoriskistä. Infoalueelle voidaan merkitä vaihdon yhteydessä oikeat paineet ja käyttöpaikka.

Kokovalikoima uudessa Nokian Hakka Blue -perheessä on kattava. Yhteensä 21 kokoa 15- tuumaisesta 17-tuumaiseen saakka. Kaikki koot ovat myös XL-merkittyjä eli renkaat on varustettu korkeimmalla mahdollisella kantavuudella.

Hakka-uutuuden vähittäismyynti alkaa keväällä 2012 Nokian Renkaiden tärkeimmillä markkina-alueilla Pohjoismaissa, Venäjällä ja Ukrainassa sekä myös Kazakstanissa ja Valko-Venäjällä.

Nokian Hakka Blue – Wet Performer


  • Ainutlaatuista pitoa ja turvallisuutta märille teille
  • Tarkka ja vakaa nopeasti vaihtuvissa sääolosuhteissa
  • Mukavuutta ja taloudellisuutta keväästä syksyyn

Pääinnovaatiot:



Dry Touch -imuputkilamelli. Ainutlaatuinen imuputkilamelli imaisee veden tehokkaasti renkaan ja ajoalustan välistä ja ohjaa sen renkaan pääuriin. Näin rengas saa mahdollisimman laajan kosketusalan ja pitävän otteen kuivemmasta ajoalustasta. Lamellimuotoilu takaa hyvän märkäpidon myös kuluneena. Pohjaosastaan suuremman lamellin uratilavuus kasvaa renkaan kuluessa.

Syöksyurat. Sisäolkapään poikittaisten pääurien ellipsin muotoiset kolot varastoivat enemmän vettä, kun poikittaisurien uratilavuus kasvaa. Tämä parantaa vesiliirto-ominaisuuksia. Poikittaisurat on leikattu myös avonaisemmiksi, mikä kiihdyttää poistuvan veden virtausta.

Silent Groove Design. Pitkittäisripojen seinämän golfpallon pintakuviota muistuttavat puolipyöreät kolot vähentävät ilmanvastusta ja jäähdyttävät renkaan pintaa. Uusi teknologia parantaa kulutuskestävyyttä. Ilmavirtausta hallitsevat kolot estävät myös epämiellyttävän, ujeltavan äänen syntymisen. Muotoilun avulla ajamisesta tulee miellyttävän hiljaista.

Olkapääpalojen tuki. Olkapääalueita tuetaan urien seinämien 20 asteisilla kallistuskulmilla, mikä tuntuu erinomaisena ajovakautena erityisesti kaarreajossa, kaistanvaihdoissa ja väistöissä.

Hakka Blue Silica -kumisekoitus. Uusi ympäristöystävällinen täyssilicasekoitus takaa kiitettävän märkäpidon ja alhaisen vierintävastuksen kaikissa lämpötiloissa. Kumisekoitukseen lisätty mäntyöljy parantaa kulutuskestävyyttä.

Nokian Hakka



Nokian Hakka -kesärenkaat on räätälöity karkeille teille ja vaihteleviin kesäsäihin. Moitteeton istuvuus pohjoisiin, vaativiin ja viileisiin oloihin kuuluu Hakka-tuotteiden ytimeen. Huonokuntoiset tiet kuoppineen ja epätasaisuuksineen, äkisti muuttuva keli ja märkyys ovat Hakka-kesärenkaiden kotikenttää. Nokian Renkaat on maailman ainoa rengasvalmistaja, joka suunnittelee kesärenkaansa erityisesti pohjoisiin olosuhteisiin.

Kuvia: www.nokiantyres.com/HakkaBlue