Talvi- ja all season -renkaat kaksinkertaistavat Pohjois-Amerikan myynnin
Nokian Renkaat järjesti pääomamarkkinapäivän syyskuussa. Anna Hyvönen, Pohjoismaiden, Vianorin ja Pohjois-Amerikan johtaja, piti esitelmän Pohjois-Amerikan myynnin kasvattamisesta 100 %:lla.
Myynnin kaksinkertaistuminen Pohjois-Amerikassa tarkoittaa renkaissa mitattuna kasvua kahdesta miljoonasta neljään miljoonaan myytyyn renkaaseen vuodessa keskipitkällä aikavälillä. Kasvu rakentuu kolmelle kulmakivelle:
Ns. lumivyöhyke: Varmistamme markkinaosuuden talvirengasmarkkinoilla ylläpitämällä vahvoja asiakassuhteitamme Kanadan ja Yhdysvaltojen pohjoisosien lumivyöhykkeellä.
All season -renkaat: Laajennamme Pohjois-Amerikan markkinoille suunniteltua all season -tuotevalikoimaa kasvun edistämiseksi
Jakeluverkosto: Rakennamme jakelua yhdessä tärkeimpien tukkumyyntikumppaneiden ja suoraan suurten jälleenmyyjien kanssa
” Asemamme talvirengasmarkkinoilla perustuu vahvoihin ja kestäviin asiakassuhteisiin, joiden varaan jatkamme kasvun rakentamista. Säilytämme markkinajohtajan asemamme Kanadassa ja lisäämme osuuttamme Yhdysvaltain talvirengasmarkkinoilla. Daytonin-tehdas Tennesseessä on investointi, joka viitoittaa tietä Nokian Renkaiden kasvulle. Olemme talvirenkaiden edelläkävijä Euroopassa, ja maineemme talvisegmentissä on legendaarinen”, Hyvönen sanoo.
Nokian Renkaat on jo tuonut markkinoille uusia Pohjois-Amerikan markkinoille suunniteltuja renkaita ja aikoo laajentaa all season -rengasvalikoimaansa kasvun vauhdittamiseksi. Yhtiö keskittyy A-segmentin sekä B-segmentin yläpäässä oleviin tuotekategorioihin.
”Daytonin-tehdas on avainasemassa, kun puhutaan Pohjois-Amerikan all season -tuotteista. Yksi kasvun moottoreista on lava-autot. Niiden määrä kasvaa noin 5 % vuodessa. Se on meille kiinnostavin segmentti”, Hyvönen sanoo.
All season -tuotteet suunnitellaan yhdessä asiakkaiden kanssa heidän vaatimustensa mukaan. Yksi tällaisista uutuuksista on Nokian Tyres Encompass, Discount Tire -ketjulle suunniteltu eksklusiivinen rengas.
Kanadassa Nokian Renkaiden markkinapenetraatio on suurempi kuin Yhdysvalloissa, ja yhtiöllä on maassa yli 1 000 myyntipistettä. Kanadassa tavoitteena on kasvattaa talvirenkaiden markkinaosuutta erityisesti Ontarion ja Montrealin alueilla.
Nokian Renkailla on Yhdysvalloissa lähes 5 000 myyntipistettä. Yhtiö laajentaa jalanjälkeään tukkumyyjien ja suurten jälleenmyyjien kanssa.
”All season -tuotteiden kasvun tukemiseksi laajennamme erityisesti etelään ja länteen sekä kehitämme omaa jakeluverkostoamme Yhdysvaltain koillisosassa. Suunnittelemme tuotteita yhdessä asiakkaidemme kanssa, toimitamme suoraan tehtaalta avainasiakkaille ja pyrimme käyttämään paikallisia varastoja tehokkaasti sesonkien aikana. Keskitymme valikoivaan jakeluun, jolloin myös asiakkaillamme on hyvät ansaintamahdollisuudet”, Hyvönen päättää.
Anna Hyvösen esityksen Pohjois-Amerikan kasvusta voit katsoa täältä.