2. syyskuu 2015 11:09 kategoriassa Yhtiöuutiset

Kuluneilla kesärenkailla ojanpohja kutsuu – Näin voitat vesiliirron!

Suomen uraisille teille kertyy suvisateilla vaarallisesti vettä. Tästä huolimatta moni panostaa vain talvirenkaisiin ja ajelee kesät huonoilla kumeilla. Vesiliirron riski kasvaa sitä suuremmaksi, mitä kovempaa ja kuluneemmilla renkailla ajetaan.

Vesiliirtoon joutumista voi välttää laskemalla nopeutta sateen yllättäessä. Riskiä voi vähentää myös laadukkaiden, riittävän urasyvyyden omaavien renkaiden avulla.

Autonrengasliiton tutkimusten mukaan renkaat ovat olleet riskitekijänä joka seitsemännessä henkilö- ja pakettiautojen aiheuttamassa (kuolemaan johtaneessa) onnettomuudessa. Renkaat ovat olleet joko kuluneet, keliin sopimattomat tai niiden ilmanpaineet ovat olleet liian alhaiset. Renkaat ovatkin merkittävin ajo-ominaisuuksiin liittyvä riskitekijä silloin, kun niiden katsotaan osaltaan vaikuttaneen onnettomuuden syntyyn.

Liirtoon kuudessa- vai kahdeksassakympissä?

Ratkaisevin ominaisuus vesiliirtoa vastaan on renkaan pintakuvion kyky poistaa vettä tien ja renkaan välistä. Vesiliirtovaara kasvaa sitä suuremmaksi, mitä huonokuntoisemmilla ja kuluneemmilla renkailla ajetaan.

Nokian Renkaiden tekemän testin mukaan uudella kesärenkaalla ajettaessa auto joutuu vesiliirtoon, kun nopeus veden piiskaamalla suoralla tiellä on noin 80 kilometriä tunnissa. Vanhoilla renkailla, joissa urasyvyys on puolet pienempi, liirtoon joudutaan jo kuudessakympissä.

Vähintään neljän millit urat

Laki määrittelee kesärenkaan urasyvyyden minimirajaksi 1,6 mm. Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikön Matti Morrin mukaan näin alhaiselle urasyvyydelle ei ole teknisiä perusteita.

– Sakkoraja on aivan liian alhainen. Kesärenkaissa urasyvyyttä olisi hyvä olla vähintään 4 millimetriä, mutta silläkin sadesään vesiliirtokynnys on jo huomattavasti matalampi kuin uudella renkaalla.

Miten toimia vesiliirtotilanteessa? 

Vesiliirtoon joutumista voi välttää paitsi satsaamalla hyviin renkaisiin myös välttämällä urissa ajamista ja kiertämällä isot vesilammikot. Jos liirtoon kuitenkin joutuu, auto menettää ohjattavuutensa. Tällöin ei missään tapauksessa pidä jarruttaa.

– Manuaalivaihteisella autolla pitää painaa kytkin pohjaan, automaattivaihteisella nostetaan kaasu ylös. Rattia ei kannata kääntää ennen kuin renkaat ottavat uudelleen pitoa tien pinnasta, Morri neuvoo ja peräänkuuluttaa vesiliirtosimulaatiota autokouluihin.

Kaikki eivät tiedosta vesiliirron vaaraa

Nokian Renkaiden pohjoismaisen kesärengastutkimuksen mukaan noin kolmannes vastaajista ei tiedosta kuluneiden renkaiden aiheuttamaa vesiliirtovaaraa.

Vastaajia pyydettiin arvioimaan, millä vauhdilla auto joutuisi vesiliirtoon kaarreajossa sateen liukastamalla tiellä, jossa on 5 mm vettä ja renkaiden urasyvyys on 1,6 mm. Vastaajista 32 % arvioi vauhdiksi 75 km tunnissa tai sitä enemmän, vaikka vesiliirron riski kasvaa jo 70 km tuntivauhdilla.

Lisätietoja:

Matti Morri, teknisen asiakaspalvelun päällikkö, Nokian Renkaat Oyj puh. +358 10 401 7621, matti.morri(at)nokiantyres.com

Turvallisesti märällä tiellä:
Rallilegenda Markku Alén palaa koulun penkille ja testaa kesärenkaiden eroja vesiliirtoaltaassa. 

Kuvia:
www.nokiantyres.com/summerseason-nordic

https://www.nokianrenkaat.fi/asiakaspalvelu/
www.nokianrenkaat.fi/innovatiivisuus/turvallisuus/vesiliirto-vaanii/

Pohjoismaisen kesärengaskyselyn toteutti YouGov Finland Nokian Renkaiden toimesta. Maaliskuussa 2015 toteutetussa kyselyssä tiedusteltiin yli 1000 suomalaiselta, ruotsalaiselta ja norjalaiselta mielipiteitä kesäautoilusta ja kesärenkaista. Tiedot kerättiin internetkyselynä 18–74-vuotiailta rengasvalintaan osallistuvilta autoilijoilta YouGov Groupin kuluttajapaneelissa. Lähtöotos ja lopullinen vastaajajoukko on painotettu väestöä edustavaksi iän, sukupuolen ja kotipaikan mukaan.