Nokian RENKAIDEN talvirenkaita jo yli 85 vuoden ajan

Henkilöautonrenkaiden tuotanto alkoi Nokialla vuonna 1932, kun tehtaalle tilattiin renkaanteossa tarvittavat puristimet ja paistoprässit. Nokian Renkaiden ensimmäisissä renkaissa oli neljä kangaskerrosta ja ne olivat tasapintaisia, kuin renkaan päälle olisi lyöty lauta. 

Maailman ensimmäinen talvirengas vuodelta 1934

Jo rengasvalmistuksen alkuvaiheessa ymmärrettiin tarve ryhtyä kehittämään varta vasten pohjoisiin olosuhteisiin soveltuvaa rengastyyppiä. Uraauurtavaa kehitystyötä tekivät yhteistyössä turkulainen rengaskauppias August Kelhu, Suomen Gummitehdas Osakeyhtiön myyntipäällikkö Erik Sundqvist ja tehtaan insinöörit. Oivalluksen tuloksena syntynsä sai ensimmäinen pintakuvioinen rengas eli niin sanottu kelirengas, joka oli tarkoitettu kuorma-autojen talvikäyttöön.


Hakkapeliitta-rengas syntyi vuonna 1936

Talvirenkaan pohjalta syntyi myös ensimmäinen henkilöautoille tarkoitettu  Hakkapeliitta-talvirengas, jota myöhemmin nimitettiin Lumi-Hakkapeliitaksi. Renkaan pintamallissa oli portaittainen, suhteellisen harva poikittaiskuvio varustettuna niin sanotuilla "imukupeilla". Tämä pintakuvio säilyi muuttumattomana aina 1950-luvulle saakka. Ennen talvisotaa Nokialla valmistettiin 20 000 Hakkapeliitta-rengasta, noin kuutta eri kokoa.

Suuren maailman tietoisuuteen Monte Carlossa

Nokian Tyres Hakkapeliitta -talvirenkaiden historia on värikäs ja maineikas. Hakkapeliittojen valmistus alkoi vuonna 1936 ja suuren maailman tietoisuuteen ne nousivat legendaarisissa Monte Carlo -ralleissa 1950- ja 1960-luvuilla. Nastoitetuilla Kometa-Hakkapeliitoilla varustetut autot olivat ylivoimaisia lumisilla ja jäisillä vuoristoteillä. Suomalaisten rallimenestys jatkui ja syntyi käsite Flying Finns, lentävät suomalaiset. Hakkapeliitat todistivat ainutlaatuisuutensa ja pian renkaita himoitsivat myös useiden muiden maiden kilpailijat.

Jäälläajon maailmanennätys

Talvirenkaan kehittäjän huikea jäälläajon maailmanennätys syntyi, kun Nokian Renkaiden testikuljettaja Janne Laitinen viiletti 335,713 kilometrin tuntinopeutta (208,602 mailia tunnissa) tuimassa pakkaskelissä Pohjanlahden jäällä. Ennen kokemattoman pidon ja vauhdin takasi maailman johtavan talvirengasvalmistajan uusi ykköstuote Nokian Tyres Hakkapeliitta 8 -nastarengas (255/35R20 97 T XL).  

Tinkimätöntä turvallisuutta

Tuotekehityksen perusperiaate on säilynyt samansisältöisenä jo 80 vuoden ajan; vaativa päämäärä on kehittää renkaita pohjoisten olojen kuljettajille, jotka arvostavat turvallisuutta ja vaativat renkailta luotettavaa toimivuutta kaikissa ajotilanteissa.

Viimeisimmät Nokian Tyres Hakkapeliitta -perheen jäsenet ovat nastarengas Nokian Tyres Hakkapeliitta 8 ja nastattomat vaihtoehdot Nokian Tyres Hakkapeliitta R2 ja Nokian Tyres Hakkapeliitta R2 SUV. Kaikki renkaat ovat saavuttaneet useita testivoittoja sekä suomalaisissa että ulkomaisissa lehdissä. Renkaat sisältävät useita innovaatioita, jotka parantavat pitoa vaativissa keliolosuhteissa, vähentävät vierintävastusta ja sen myötä sekä polttoaineen kulutusta että hiilidioksidipäästöjä.

Lue lisää:

Nokian Tyres Hakkapeliitta 80 vuotta:
Talvikelien voittajan tarina

Talvirenkaan keksimisestä 80 vuotta:
Kelirengas hallitsi turvalliset kaarteet ja käännökset lumikelissä
Näin talvirengas on muuttunut
Miten maailman ensimmäinen talvirengas keksittiin?

Älyteknologiaa ja biomateriaaleja:
Nokian Tyres Hakkapeliitta vuonna 2036
Rengasteknologian ja turvallisuuden edelläkävijä Nokian Tyres Hakkapeliitta
Hakkapeliitta-talvirenkaissa yhdistyvät oivallukset, kokemus ja huipputeknologia